Night Call

  • Review

  • 27 jul 20 om 08:00

  • Erik

  • 0

Night Call speelt zich af in de nachtelijke straten van de stad van de liefde: Parijs. Veel liefde is er echter niet te bespeuren, terwijl je speelt als taxichauffeur die tegen zijn wil een aantal lugubere, mysterieuze moordzaken moet oplossen…

Zie Night Call als een soort visual novel. In tegenstelling tot een spel als Steins;Gate Elite of Danganronpa, volg je echter niet (echt) een lineair verhaal, maar lees je telkens kleine, hapklare brokjes. Deze brokjes tonen zich in de vorm van taxiritjes door Parijs. Mensen die op bepaalde locaties moeten zijn in het holst van de nacht. Dronken tieners, zwangere moeders of gepensioneerde politieagenten; elk hebben ze hun verhaal te vertellen. Jij als chauffeur biedt een luisterend oor, en kan zelfs de richting van het gesprek bepalen door middel van verscheidene dialoogopties. Wie weet help je een dame terug naar de liefde van haar leven of kom je erachter waarom een jonge programmeur denkt dat wij allemaal in een simulatie leven.

Een goed gesprek

Al deze taxiritjes zijn zonder twijfel het hoogtepunt van Night Call. Vooral omdat dit Franse product niet bang is om wat over-the-top te gaan. Je kunt bijvoorbeeld een kat meenemen op je achterbank, een robot die de zin van het leven probeert te vinden of een viertal knotsgekke dronken tieners die zich voordoen als de Power Rangers. Elke keer dat je een personage kiest op een realistische wegenkaart van Parijs, ontluik je een nieuw stukje van een intrigerend, mysterieus verhaal. Night Call verbaasde me zelfs met hoe bij de tijd het is; ik hoorde een zwangere moeder klagen over de Brexit. Niet elk personage is echter even geslaagd, en soms ligt de politieke correctheid van de game er ietsjes te dik erbovenop.

Detective’je spelen

Het maken van al die taxiritjes is ook wel nodig, want ondertussen probeer je nieuwe informatie te ontfutselen over een moordzaak waar jij tegen je wil in betrokken bent geraakt. In elk van de zaken (die gaan van makkelijk tot niet zo heel moeilijk) ben jij namelijk de enige overlevende van een serie aan moorden. Koppel dit aan jouw vrij lugubere en mysterieuze verleden, en je wordt haast gedwongen om die dekselse politie te helpen met het vinden van bewijsmateriaal. Ik zal kort hierover zijn: hoewel het verhaaltechnisch intrigeert, is het qua gameplay niet heel sterk.

Dit komt door twee zaken. Allereerst door het vrij willekeurige karakter van de game. Je kiest telkens een passagier, maar die vijf verdachten staan vaker niet dan wel op een taxi te wachten. In de eerste case had ik niet eens alle verdachten in mijn voertuig gehad, en ook in de tweede zaak kreeg ik diegene die ik het meest verdacht maar niet mee. Ten tweede haalt het spel de touwtjes ontzettend uit jouw handen. Veel bewijs krijg je heel willekeurig, je hoeft er weinig voor te onderzoeken en diegene die het gedaan heeft, ligt vaak ontzettend voor de hand. In The Angel of Death liet een van de verdachte bijvoorbeeld weten dat ze me “al eens eerder gezien had” (waar zou dat nou kunnen zijn?).

Is dit erg? Niet helemaal. Het maakt het oplossen van de cases weinig bevredigend, maar de weg ernaartoe is wel super leuk. Elke case duurt zeven dagen (pak ‘m beet drie uurtjes) en zitten vol intrigerende personages, dialogen en soms best slimme plottechnieken. Algauw begin je helemaal mee te leven met jouw protagonist. Kortom: de taxiritjes zelf maken de game. Dat is maar goed ook, gezien jouw hoofdpersonage daar zijn brood mee verdient!

Conclusie

Heb je zin om even te ontsnappen van intensieve gameplay? Night Call is jouw man! Als taxichauffeur ontmoet je in Parijs bij nacht vele intrigerende personages en je hebt aardig wat invloed op hoe je met ze omgaat. Doe je goed je best, dan staan er een hoop interessante achtergrondverhalen op je te wachten. Helaas wordt het overkoepelende plot naar de zijlijn geschoven en is jouw werk als detective weinig bevredigend. Desalniettemin is Night Call een intrigerende en unieke ervaring.

7

N1-score

  • + Vol intrigerende personages
  • + Schroomt niet voor wat gekkigheid
  • + Sterk geschreven dialogen
  • - Detective-gedeelte zwak uitgewerkt
  • - Spel kan uit het niets vastlopen

Like dit bericht:

Recente artikelen

Tactisch avontuur Sunderfolk komt naar Switch

0

Nieuws Tactisch avontuur Sunderfolk komt naar Switch

12-10-2024

0

Karlijn

5 tips om online te genieten van Final Fantasy Crystal Chronicles: Remastered Edition

0

Special 5 tips om online te genieten van Final Fantasy Crystal Chronicles: Remastered Edition

27-07-2020

1

Dreon

Paper Mario: The Origami King

0

Review Paper Mario: The Origami King

26-07-2020

1

Kitty

Reageer als eerste!