moving out 2 screenshot nintendo switch

Moving Out 2: interdimensionaal samenwerken

• 11 aug 23 om 14:00

• Kitty

• 0

Ook zo dol op verhuizen? Mooi! Drie jaar na het debuut van Moving Out is het tijd voor een vervolg. Samen met tot drie vrienden kun je lokaal of online de handen uit de mouwen steken om een F.A.R.T. (Furniture Arrangement Relocation Technician) te worden. Jullie klussen zijn echter verre van normaal en ramen die sneuvelen terwijl je banken en kasten in het rond werpt, zijn alleen maar goed.

Binnen de tijd alle meubels en ingepakte dozen in een verhuiswagen krijgen. Dat lijkt niet zo’n probleem, maar Team17 zou Team17 niet zijn als er niet vrij snel allerlei rare obstakels om de hoek kwamen kijken. Een huis waar sommige deuren maar vanaf één kant open kunnen bijvoorbeeld, of een strandwoning waar een irritante krab je constant in de weg loopt. Of de klassieker: een hark op de grond waar je telkens de steel van in je gezicht krijgt als je erop stapt. Samen met de groep waar ik Overcooked 2 mee heb voltooid, ging ik kijken hoe ons teamwork het ervan afbracht als we gingen verhuizen.

There is no ‘I’ in team?

Wat ik meteen wel mis in Moving Out 2, is dat er niet per se een automatische rolverdeling voortvloeit uit het leveldesign. Iedereen moet eigenlijk hetzelfde doen: spullen verplaatsen. Voor sommige meubels heb je even hulp nodig van een ander, maar het gros kán je alleen doen. Het is dus echt aan jou en je team om samen te werken. Als je goede afspraken maakt met een plan van aanpak, dan haal je zeker een hogere score. Maar even realistisch, hoeveel vrienden heb je met wie een spel spelen zo uitpakt? De mijne vallen in ieder geval niet in deze ‘teamspirit’-categorie, dus al snel was het een free-for-all. Mede daardoor vonden we vooral de ‘normale’ levels wat saai. Pak spullen, zet in vrachtwagen. Met echt goed samenwerken zou je marginale verbetering kunnen halen, maar dat is niet motiverend genoeg om te leren communiceren met elkaar.

Gelukkig zijn er ook varianten op het verhuisdoel. Al snel ben je op een boerderij waar de koeien, schapen, varkens en kippen gevangen moeten worden en in hun eigen hok geplaatst. Ook leuk vond ik de versie waarbij je de spullen juist uit de wagen moet laden om ze op de juiste plek te krijgen. Of de écht aparte levels, waar je bijvoorbeeld in een snoepfabriek producten op een lopende band mietert om ze weg te krijgen. Of eentje waar een super vriendelijke robot je helpt! Maar toch, het oordeel van de club van vier was dat het minder leuk was dan Overcooked. Er wordt net wat te weinig écht teamwork gevraagd om het uitdagend en daarmee uitnodigend te maken.

Tweestrijd

Met twee spelers is Moving Out 2 het leukst. Je zoekt sneller de samenwerking op zonder elkaar gewoon maar in de weg te lopen. Vooral de wat grotere uitdagingen waarbij je echt met twee man moet zijn, brengen de hilariteit in het spel. Het gooien van grotere voorwerpen moet goed getimed worden, maar dat gaat uiteraard vaak niet helemaal soepel. Vooral leuk is dat bijvoorbeeld ook koeien tellen als groot voorwerp, waardoor je ieder een uiteinde van de koe moet vastgrijpen om haar over het hek te slingeren. Ook zijn er schuifdeuren om voor elkaar open te houden (of niet), en je kunt elkaar een goedbedoeld zetje in de rug geven met een flinke klap. Vooral toen we naar de fantasierijke werelden konden gaan vol tovenaars of robots, hadden we er plezier in. Doordat er ook allerlei spullen in de levels staan die helemaal niet verhuisd hoeven worden, is het ook nog eens extra chaotisch.

Elk level heeft speciale doelen om te halen naast het neerzetten van een snelle tijd. Aan het eind van elk level zie je wat deze doelen waren/zijn, met vaak een bijzonder cryptische omschrijving die past bij de humoristische stijl van de game. Die humor werd mij trouwens vaak een beetje te melig, maar dat is een kwestie van smaak. Ook liepen we zo nu en dan tegen bugs aan waardoor we levels niet konden voltooien. Dozen die buiten bereik in de lucht zweefden, kippen die vastzaten in de muur. Dat is dan wel weer jammer. Ook kon ik soms werelden niet betreden, of ik kon er juist niet meer uit. Niets dat niet werd opgelost met een herstart, maar irritant desalniettemin. Ik heb nog niets gelezen over een day one-patch, hopelijk komt deze er wel.

moving out 2 nintendo switch

Single-player saaiheid
Het is een optie om Moving Out 2 in je eentje te spelen, maar daar kan ik vrij kort over zijn: er is niks aan. Rondlopen in een huis en alle meubels naar een wagen slepen biedt weinig voldoening. De variatie-levels zijn vaak iets leuker. Er zijn ook allerlei toegankelijkheidsopties die het wat makkelijker kunnen maken. Levels die je niet gehaald krijgt overslaan bijvoorbeeld, of meubels die je eigenlijk met twee man moet tillen lichter maken. Het is handig dat de opties er zijn, vooral omdat je ze elk moment kunt in- en uitschakelen. Het lichter maken van meubels is handig voor de singleplayer, maar nog steeds krijg je ze dan niet over vensterbanken getild. Mede daardoor voelt het spel echt aan alsof het gemaakt is voor minstens twee spelers. Als je in de arcade een bank door smalle gangetjes probeert te manoeuvreren, dan voel ik eerder ergernis dan plezier. Wel kun je op elk moment kiezen of je met één of meerdere spelers speelt, zonder dat je je voortgang kwijtraakt.

Er is ook nog een ‘Dual movers mode’, waarbij je in je eentje twee personages bestuurt. Het klonk alsof het zou lijken op de Animal Crossing-minigame uit Wii U-klassieker Nintendo Land. Maar dat doet het niet. Echt niet. Als jij overweg kunt met deze controls, behoor je denk ik wel tot de top 3 behendigste mensen van de wereld.

Met de online multiplayer kun je in je eentje wél spelen met mensen online, maar deze heb ik voor de review niet kunnen testen. Het spel leent zich er wel absoluut voor!

Moving Out 2 maakt van verhuizen een interdimensionaal avontuur. Al snel ga je van ‘breng spullen naar vrachtwagen’ naar ‘overwin een raar parcours om spullen in vrachtwagen te krijgen’. Of zelfs naar ‘vang kippen, overwin magische obstakels en activeer robots’. Toch mist er wel een echte teamspirit. De taken kunnen vrijwel allemaal individueel worden uitgevoerd en zo nu en dan moet er met twee man worden samengewerkt. Oké, je haalt echt een betere score als je goed samenwerkt. Maar die samenwerking moet net wat te veel uit jezelf komen. De aparte uitdagingen bouwen zich langzaam op, maar dan moet je wel ook tot daar geboeid blijven.

6.5

• + Rare en gekke obstakels in levels
  • + Fantasierijke werelden zorgen voor nieuwe insteken
  • + Optie voor online multiplayer
  • - Vraagt weinig écht teamwerk
  • - Singleplayer is saai
  • - Kleine maar irritante bugs

Over Kitty

Kitty houdt van helemaal opgaan in andere werelden. Of het nou een door verhaal gedreven avontuur is als advocaat, een open wereld waar een prinses gered moet worden, of een wereld die nog helemaal gebouwd moet worden. Verder checkt ze als eindredacteur alle teksten op N1-UP, om de wereld voor verdere taalfouten te behoeden.

Lees meer over Kitty

Tears of the Kingdom 1 jaar later: was het de hype waard?

3