Verloren mist
Kanata’s droom wordt helaas al snel werkelijkheid. Na een middagje vissen is zijn dorp bedolven onder een dikke laag mist, alsof het nooit bestaan heeft. Dit verschijnsel noemt men ‘Lost’, wat feitelijk betekent dat alle herinneringen aan die plek verloren zijn gegaan. Gelukkig is de hoofdpersoon gezegend met een bijzondere gave: hij kan sterke, hartstochtelijke gevoelens omzetten in herinneringen. Herinneringen krachtig genoeg om die plaatsen weer tot ‘leven te wekken’. Deze vindt hij door met mensen te praten, maar ook door monsters een kopje kleiner te maken. Een handige vaardigheid, die je hard nodig hebt om een langzaam wit-wordende wereld te redden.
Helaas geeft dit bijzondere concept niet het startschot tot een meeslepend verhaal. Sterker nog: ik heb in tijden niet zo’n oppervlakkig geschreven epos gespeeld. Dit komt vooral doordat de persoonlijkheden van je metgezellen heel karig zijn uitgewerkt: nergens wordt er diep op hun achtergrond ingegaan en maar heel sporadisch kreeg ik het gevoel dat ze echt een hechte groep waren. Schrijnend, want een spel als Final Fantasy VI (uit 1994!) was juist zo intrigerend door de relatie van Terra en haar ouders, het tragische verleden van Locke of Celes haar eenzaamheid. In Lost Sphear worden je empathische gevoelens maar weinig geprikkeld, waardoor clichés, zeer voorspelbare plottwists en gaten in het verhaal des te meer opvallen.
Herkenning
Wel vormt het verhaal een bijzonder originele manier om structuur aan een spel te geven. Regelmatig stuit je via de wereldkaart (die zo lijkt meegenomen uit oude Final Fantasy’s) op een dik wit jasje, dat je alleen kunt ontluiken met de juiste herinneringen. Dit spelverloop is eigenlijk best oké: á la Dragon Quest hebben alle dorpjes die je tegenkomt wel hun eigen probleempjes, en het is best leuk om deze als speler op te lossen. Zo moet je op een gegeven moment een dorpje redden van vergiftigd water en beland je later ergens waar wel iets héél bijzonders aan de hand is met de tijd. Tegen het einde van het spel (rond de 23 uur!) wordt zelfs het verhaal wat interessanter!
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!