Lollipop Chainsaw RePOP - Popped toch niet zo hard

• 8 sep 24 om 19:43

• Dreon

• 4

In 2012 verscheen er een actiespel waarin jij een cheerleader speelde die zombies slachtte genaamd Lollipop Chainsaw Het spel werd mede door zijn flauwe humor en leuke vechtsysteem prima ontvangen. Destijds ben ik er niet aan toegekomen, maar toch heb ik hem altijd graag willen spelen en dat kan nu op de Nintendo Switch dankzij de nieuwe RePOP-versie. Is het net nog net zo leuk in 2024?

In Lollipop Chainsaw speel je Juliet, een cheerleader van San Romero middelbare school. Op haar achttiende verjaardag lijkt het volledig misgegaan te zijn op school. Een medeleerling heeft duistere goden opgeroepen die een zombievirus verspreiden op de school. Wat een geluk dat ze net die dag te laat komt voor school, en wat een geluk dat ze ook nog eens een zombiejager schijnt te zijn. Gewapend met een enorme kettingzaag, besluit Juliet de zombies een kopje kleiner te maken.

Een flinke dosis flauwe humor

Zoals je kunt zien, neemt Lollipop Chainsaw zichzelf niet te serieus. Het verhaal barst van de toevalligheden en rare personages en is niet bang om daar steeds een schepje bovenop te doen. Zo wordt het vriendje van Juliet gebeten door een zombie en besluit ze zijn hoofd eraf te snijden en met duistere magie in leven te houden. De rest van de game heb je dan ook zijn hoofd bij je, om er gezellige gesprekken mee te voeren.

Wanneer je voor flauwe en seksueel getinte humor gaat, moet je er ook wel volledig voor gaan en dat doet Lollipop Chainsaw zeker. Het bevat veel flauwe teksten, over the top actie en natuurlijk pantyshots. Combineer dit met flink wat kostuums die weinig aan je fantasie overlaten en je kunt je lol niet op. Het herhalende, bekende Lollipop-liedje van The Chordettes in de winkel weet ook net dat beetje extra karakter toe te voegen.

Die koppen gaan rollen

Het vechtsysteem werkt prima, je gebruikt één knop om te springen en de overige knoppen worden gebruikt voor aanvallen. Naarmate het spel vordert, wordt het steeds simpeler om verschillende combo’s aan elkaar te knopen met behulp van nieuwe combo’s die je vrij kunt spelen. Wanneer je drie of meerdere vijanden tegelijkertijd doodt, krijg je platinum munten die te gebruiken zijn in de winkel. Dit maakt het dan ook jouw missie om zo veel mogelijk vijanden tegelijkertijd (letterlijk) een kopje kleiner te maken.

Een heel groot addertje onder het gras

Bovenstaande tekst klinkt alsof ik van het spel heb genoten, en dat is ook zeker zo. Helaas  gaat die lol momenteel wel gepaard met een hele slechte framerate. Om de haverklap slaat het spel wat frames over en bijna niets loopt fatsoenlijk in elkaar over. Wanneer het spel van gameplay overloopt in cutscenes lijkt het een halve seconde vast te lopen, je framerate lijkt achteruit te gaan wanneer het drukker wordt en ook de knoppen lijken op deze momenten niet altijd lekker te reageren. Het is helaas één grote technische bende. Op sommige momenten zie je zelfs waar vijanden gaan verschijnen omdat ze een paar frames boven de grond zweven voordat ze uit de grond komen. Ik heb zelfs ter referentie nog even wat beelden van de Playstation 3-versie opgezocht en die lijkt vloeiender te lopen dan de Nintendo Switch-versie. De enige reden dat ik het spel volledig heb uitgespeeld, was omdat ik de gameplay gewoon erg leuk vond (en het spel moest recenseren).

Origineel of toch RePop?

Je kunt beide opties selecteren: Original of RePOP. Eerlijk gezegd moet ik toegeven dat ik vrij weinig verschillen heb kunnen vinden tussen de twee versies. Het enige grote verschil is dat de RePOP-versie geen bloed bevat, maar lichteffecten bij het vermoorden van vijanden. Ook bevat deze versie wat minder cell-shaded effecten op je personages, waardoor het er wat minder uitziet als een stripverhaal. In de staat waarin het spel zich nu verkeerd, moet ik toegeven dat de RePOP-versie om onverklaarbare redenen ook net wat beter leek te draaien dan de originele versie.

Ik heb erg in dubio gezeten om dit spel een juist cijfer te geven. Lollipop Chainsaw weet namelijk de perfecte snaren bij mij te raken, als het om hack ’n slash-spellen gaat. De flinke dosis flauwe en seksueel getinte humor kan ik erg waarderen. Het vechtsysteem werkt goed en de catchy muziek van het winkel-menu is geniaal bedacht. Door de inconsistente framerate en visuele glitches kan ik deze RePOP-versie helaas alleen niet aanraden. Mochten deze problemen op korte termijn opgelost worden, dan wil ik heel graag mijn cijfer van deze review herzien.

5

• + Over de top actie
  • + Grappige personages
  • + Flauwe humor
  • - Veel te veel framedrops
  • - Visuele glitches
  • - Redelijk kort verhaal

Over Dreon

Liefhebber van JRPG's als Xenoblade Chronicles maar ook westerse RPG's zoals Baldur's Gate en Divinity: Original Sin 2. Verder is hij nog steeds groot fan van Zelda, zelfs zo erg dat hij Majora's Mask op zijn rug heeft laten tatoeëren. Als PR Manager zorgt hij voor de contacten met uitgevers en gamebedrijven, verder maakt hij ook graag video's waarin hij af en toe zelfs in een roze hemd te zien is.

Lees meer over Dreon

Hoofdafbeelding bij Nintendo en Pokémon klagen makers van Palworld aan

3

Nieuws Nintendo en Pokémon klagen makers van Palworld aan

19-09-2024

2

Hoofdafbeelding bij Zelda: Tears of the Kingdom heette bijna 'Tears of the Dragon'

5

Nieuws Zelda: Tears of the Kingdom heette bijna 'Tears of the Dragon'

09-09-2024

2

neon blood main image

0

Hands-on Neon Blood - Glimt met potentie

08-09-2024

0

Discussieer met ons mee! 4

Fl@ppy

8 sep 24 om 20:31

#14353‍

3274 XP | 636 comments

Niet best dat ze dat zo uit durven te brengen ! Zeker na alles wat we hebben mee gemaakt een aan tal jaar terug met onder andere Assasins Creed.

8 sep 24 om 20:32

#14354‍

3001 XP | 553 comments

Oef dat is niet best. Heb deze vroeger ook nooit gespeeld dus leek mij leuk om voor de Switch te halen. Jammer van de technische bende. Wellicht dat een day 1 patch nog wat dingen kan oplossen?

Dreon

8 sep 24 om 20:50

#14355‍

2855 XP | 227 comments

Daar hoop ik wel op, het was wel echt een vermakelijke game.

Wonderboy

9 sep 24 om 14:04

#14361‍

148 XP | 28 comments

Ik koop zo'n game gewoon uit principe niet, al zou al die framerate ellende worden opgelost met een patch. Het is oorspronkelijk een Xbox 360 game, hoezo kun je die niet optimaliseren voor de Switch anno 2024?

Ben wel een beetje klaar met al die Switch cartridges waar allemaal gare, brakke versies van games op staan omdat uitgevers die games te snel in de winkels leggen.