House of Golf - een oppervlakkige sleur

• 28 nov 19 om 09:00

• Paul

• 0

In House of Golf golf je jezelf een weg door 135 verschillende levels verspreid in vijf verschillende omgevingen. De levels zijn kleurrijk vormgegeven golfbanen gemaakt van huis- tuin- en keuken materiaal in de garage, keuken, huiskamer, slaapkamer en zolder. De presentatie deed me een beetje denken aan Pikmin, waardoor ik erg optimistisch was over de potentie van het spel. Weet ontwikkelaar Atomicom deze potentie waar te maken?

Meer dan honderd levels

De 135 levels zijn onderverdeeld in 27 holes per omgeving, onderverdeeld in negen levels per moeilijkheidsgraad. Om alles uit te spelen zul je dus elk van de vijf omgevingen minstens drie keer spelen, al zijn de levels tussen de moeilijkheidsgraden verschillend van elkaar. Het minigolfen in kleurrijke omgevingen met surrealistische verhoudingen geeft een plezierige sfeer aan het geheel. Het speelt als een typisch golfspel: je kiest een richting waar de bal naar toe mag, en door een knop in te drukken bepaal je hoe hard je de bal wegslaat. Weet je het level onder par te voltooien, dan krijg je een gouden ster. Bij een gelijke score krijg je silver, en bij een hogere score brons. Tijdens het spelen van negen holes wordt er bijgehouden hoeveel je scoort, maar deze score wordt nergens opgeslagen aan het einde van de rit. Deze simplistische opzet maakt het heel toegankelijk en begrijpelijk om levels uit te spelen, maar beperkt ook de diepgang door geen onderscheid te maken tussen bijvoorbeeld een hole-in-one of een birdie. Dit geeft het bij voorbaat al weinig herspeelbaarheid.

Na een level uitgespeeld te hebben speel je de mogelijkheid vrij om zogeheten tokens te verzamelen, gigantische munten die ergens verstopt in een level zitten. Op papier een leuke toevoeging voor wat extra uitdaging, maar helaas valt het in de praktijk erg tegen: je kunt een token oppakken en abrupt het level afsluiten zonder dat het ten koste gaat van je progressie. In plaats van het level uit te moeten spelen (al dan niet binnen zoveel slagen na het oppakken van de token voor een pittige uitdaging) hoef je er dus helemaal geen moeite voor te doen. Hierdoor is het verzamelen van de tokens erg saai en voegt het niks toe aan de speelervaring. Het voelt juist meer aan als een sleur omdat je precies dezelfde levels opnieuw moet spelen, terwijl je er niets voor terugkrijgt. Nou ja, een nieuwe bal om mee te spelen als je alle 135 tokens verzamelt. Joepie!

Een oppervlakkig geheel

Mocht je de singleplayer beu zijn, dan kun je je altijd nog wagen aan de multiplayer met maar liefst zes personen. Jammer genoeg moet je allemaal dezelfde controller gebruiken omdat het in beurten gespeeld wordt, waardoor het een stuk minder spannend is. Aan het einde van een set van negen banen wint de persoon met de laagste score. Gek genoeg kun je in de multiplayer niet eens je eigen bal uitkiezen, waardoor iedereen met dezelfde kleur bal meespeelt. De essentie van multiplayer is juist dat je je kunt onderscheiden van je medespelers, en het ontbreken hiervan voelt aan alsof de multiplayer als een gehaaste klus is toegevoegd.

Het spel ondersteunt overigens geen enkele aanraakbesturing, wat ik erg jammer vind. De mooie grote tegels in het hoofdmenu lijken hier namelijk voor gemaakt, om van aanraakbesturing tijdens de gameplay nog maar te zwijgen. Tevens is er geen optie om instellingen te wijzigen, zoals het volume van geluidseffecten en muziek of de snelheid en gevoeligheid van de camera. Gezien de camera nogal ongevoelig is, had ik veel moeite met het precies afstemmen van mijn schoten wat resulteerde in een hoop trial & error om een goed schot te plaatsen.

House of Golf lijkt op een prima titel met 135 verschillende levels en multiplayer met zes spelers. Wanneer je echter onder de motorkap kijkt, valt het vrij snel uit elkaar. Er is naast een paar nieuwe ballen weinig stimulans om alle levels uit te spelen en de tokens die je kunt verdienen zijn op een wijze geïmplementeerd die aanvoelt als een sleur. De multiplayer werkt in essentie prima, al heb je allemaal dezelfde bal en kun je niet tegelijk spelen waardoor het een vrij saaie aangelegenheid is. Als je écht heel veel van minigolf in kleurrijke omgevingen houdt is het prijskaartje van €9,99 misschien nog te verantwoorden, al zijn er genoeg andere golfspellen op Nintendo Switch die veel meer plezier bieden.

4

• + Kleurrijke omgevingen
  • - Oppervlakkige multiplayer