Overal is wel wat te doen
Maar hoewel de wereld jou met elke misstap klein wilt krijgen, zijn de bewoners ondanks dit alles erg vrolijk en onbezonnen. Sterker nog: ze presenteren Eternity als een hele fijne plek om te wonen en vinden het gek dat jij als hoofdpersoon er überhaupt weg wil. Dit komt volledig tot bloei in de derde wereld, dat een heus kermis annex pretpark is. Hier ga je over achtbanen, schiet je schijven kapot in een schiettent en race je door doldwaze obstakelparkoersen. Waarom zou je hier ooit weg willen?
Als jij succesvol die schietschijven kapot knalt, word je misschien beloond met een mysterieus object, een soort ster. Deze sterren zijn jouw toegangspoort naar je verleden, naar de reden waarom je hier bent. Verzamel genoeg van deze sterren, en je ontgrendelt een sterrenbeeld en elk van deze constellaties laat je een glimp van jouw verleden zien. Een glimp die, in tegenstelling tot de prachtige gedetailleerde wereld, simpel en met een paar penseelstrepen lijken gezet. Maar juist door die simpliciteit, komen ze extra krachtig over. Je komt achter jouw persoonlijkheid, jouw hobby’s, de mensen die je ief had… Niet elke glimp raakt, maar het is wel een fantastische manier om het hoofdpersonage beter te leren kennen.
Des te meer omdat het spel er zo van tot bloei komt. Zie je, deze sterren zijn ook nodig voor de voortgang van het verhaal – want soms moet je een bepaald sterrenbeeld hebben ontgrendeld om verder te mogen. Dit klinkt als een restrictie, maar het maakt het verkennen van de wereld wel een stuk leuker. Overal is wel wat leuks verstopt; zij het door een glinsterende boom over te nemen, ofdoor vijf manen te verzamelen of een spookhondje terug te brengen bij zijn eigenaar. Ook het verslaan van een speciale groep vijanden kan je zomaar een ster opleveren. Wat wel stom is, is dat de uitdagingen zich al snel herhalen en de game niet altijd even goed in het aanwijzen is waar je écht heen moet. Optionele sterren zijn soms gemakkelijker te vinden dan diegene die er echt toe doen.
Symbool van licht en blijheid
En uiteindelijk kom je weer bij dat vriendje van eerst terecht, misschien wat eerder dan je verwacht had. Niet omdat dit het einde van het spel is, maar doordat de game jou wil laten afvragen of jouw vriendje, die Eternian, wel écht zo’n symbool van licht en blijheid is als de game je aan het begin doet laten denken. Er zit zelfs een hele groep achter haar aan; klaar om haar en haar ras de das om te doen. Ze worden gepresenteerd als overduidelijke slechteriken, maar zijn ze dat wel echt?
Het zijn deze thematieken en onderliggende gedachtes die, gecombineerd met de gameplay, Hauntii heerlijk maken om te spelen. Het enige dat me echt stoorde, waren de iets te grote hoeveelheid aan bugjes die ik tegenkwam; met name een achtbaanrit waarvan de muziek en de game helemaal haperden, deed veel aan de ervaring af. De makers beloven dit te verbeteren bij release – maar het kan zomaar zo zijn dat je hier en daar wat gekkigheden tegenkomt. Gelukkig blijft het heel bijzonder om Eternity te ontdekken.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!