Een spel waarin je weeskinderen moet beschermen tegen aliens, gewapend met een groentekanon dat je hebt gemaakt door een blokpuzzel te spelen, was niet bepaald het eerste wat in mij opkwam toen ik Gunhouse zag. Naast een absurd plot, belooft dit krankzinnige spel oneindig veel plezier en een explosieve combinatie van tower defence- en puzzelgameplay. Weet Gunhouse zich aan zijn woord te houden
Blokken
Buitenaardse binnendringers vallen een weeshuis aan en om jezelf en weeskindjes te verdedigen, heb je wapens nodig. Wapens maak en versterk je door steeds zo’n vijftien seconden lang een blokpuzzel te spelen in een raster (dat ook meteen dient als weeshuis). Het doel is om dan binnen deze vijftien seconden zo veel en zo groot mogelijke blokken te vormen. Grote blokken vorm je door minstens vier dezelfde blokjes bij elkaar te plaatsen (twee bij twee). Omdat je enerzijds slechts één tot alle drie de blokjes in een rij kunt wegschuiven en omdat een raster anderzijds drie soorten blokjes bevat, is het van belang goed te snappen hoe je de blokjes het slimst verschuift. De eerste paar keren spelen leiden dan ook naar vijftien seconden pure paniek. Na de blokpuzzel echter een paar keer gespeeld te hebben, vallen de puzzelblokjes op hun plek en krijg je het principe al snel onder de knie.
In diezelfde vijftien seconden puzzeltijd, kun je ook blokken naar de linker- of rechterkant van het raster verschuiven: aan beide kanten wachten er namelijk drie kanonnen om geladen te worden met de grote blokken. Beweeg je zo’n blok naar links, creëer je het ”normale” wapen dat hoort bij de blok. Verschuif je de blok naar rechts, ontstaat er een ”speciale”, en krachtiger, variant op het normale wapen. Omdat het puzzelraster drie blokjes breed is, moet je vaak met het vormen van een groot blok goed bedenken of je de blok naar links of naar rechts wilt gaan verschuiven.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!