Grounded - Een wonderlijk avontuur

• 1 mei 24 om 09:44

• Kitty

• 0

Altijd al op zo’n miniatuur-avontuur gewild zoals je vroeger op tv zag? Nou, dat kan! Grounded is een survival-actie-avontuur-videogame in een toffe setting: je achtertuin. Grote twist is dat je bent gekrompen tot het formaat van een insect, dus je kunt al raden wie je grootste vijanden zijn in dit avontuur.

Gelukkig zijn niet alle tuinbewoners agressief, waardoor je je ogen uit kijkt als een vriendelijke mier langs dendert of een schattig lieveheersbeestje. In je eentje of met maximaal drie vrienden probeer je erachter te komen waarom je gekrompen bent, zodat je weer tot je eigen formaat kunt groeien. Helaas kun je niet lokaal samen spelen, maar is er wel online cross-platform multiplayer. In het begin vond ik het een beetje jammer om de enige persoon in die grote wereld te zijn, maar gelukkig valt dat na een tijdje helemaal niet meer op door de manier waarop het verhaal is opgezet.

Verzamelen, bouwen, vechten

Terug naar jouw grootse kleine avontuur. Al snel kom je erachter dat een wetenschapper, Wendell Tully, verschillende basissen gebouwd heeft in de tuin. Hij is de ontwikkelaar van de krimpstraal, maar zijn labs zijn grotendeels in verval en hij is nergens te bekennen. Wat er met Wendell is gebeurd, is een groot raadsel, maar door zijn achtergebleven werk te doorzoeken ontrafel je meer en meer van het verhaal.

Ondertussen heb jij steeds beter materiaal nodig om verder te komen, waarvoor je alles wat los en vast zit verzamelt. Gras, klavertjes, klei en steentjes, maar ook dierlijke materialen om bepantsering mee te maken. Alles wat je kunt maken en dragen zit vol leuke details, zoals het stijgen van je draagkracht als je een mierenpantser draagt. De wereld ziet er echt tof uit en het is een waar genot om alles af te struinen. Er zijn geen fast travel-opties zoals we die in andere games kennen en er is maar één pin vast te zetten op de kaart. Het is dus echt aan jou om je weg ouderwets te markeren, te onthouden waar dingen te vinden zijn en ervoor te zorgen dat je op tijd huiswaarts gaat met je buit. Uitdagend, maar ook heel leuk.

grounded nintendo switch screenshot

Zolang je nog geen basis hebt gebouwd, slaap je gezellig in de buitenlucht.

Over huiswaarts gaan gesproken: na een paar nachten in de open lucht wordt het tijd om een basis te bouwen. Een plekje om je verzamelde materialen te bewaren, eten te koken en je respawn-plekje in te richten. En die heb je ook wel nodig, want Grounded is best pittig! Ik speelde op ‘mild’, maar als je een spin tegen het lijf loopt op het verkeerde moment word je zonder pardon opgevreten of vergiftigd. Het voelt dan ook erg goed om met een beter pantser en wapen terug te keren om diezelfde spin eens even een stevig pak slaag te geven. Ondertussen worstel je ook met honger, dorst, hoogtes en dieptes.

grounded arachnofobie setting nintendo switch

Ook een leuk detail is de speciale setting voor mensen met arachnofobie: de spinnen kunnen gereduceerd worden tot blobs, zodat je niet naar die enge poten hoeft te kijken (afbeelding credit: Joe Parlock via NME).

Voor je basis kun je allerlei leuke dingen maken, zoals meubels of trofeeën van de dieren die je hebt overmeesterd. Het bouwen is lekker verslavend en de besturing werkt gelukkig aangenaam, waardoor het vlot verloopt. Nadat ik tijdens een strooptocht dik honderd spinnetjes had gedood, kwam een groep grote spinnen woedend richting mijn basis om wraak te nemen. Daar had ik helemaal niet op gerekend, dus na deze schok ging ik aan de slag met wat vallen rondom de voordeur.

Soms was ik zo druk bezig met bouwen, dat ik bijna vergat dat er een verhaal was te volgen. Dat verhaal steekt overigens prima in elkaar. Doordat je op je eigen manier de tuin doorzoekt, wordt het in relatief willekeurige volgorde uit te doeken gedaan. De beproevingen van de gekrompen wetenschapper en zijn robot-sidekick zijn humoristisch en bieden precies de diepgang om je te motiveren verder te zoeken.

Het gevoel van voortgang is er altijd, wat ook erg fijn wegspeelt. Door te bouwen krijg je soms ‘RAW science’ waarmee je levelt en meer opties vrijspeelt. Die RAW science vind je ook door de wereld te doorzoeken, zijmissies te voltooien en je gevonden voorwerpens te scannen in het lab. Ook speel je ‘mutaties’ vrij tijdens het spelen, door bijvoorbeeld veel stamina te gebruiken of veel van een type vijand te doden. Daarnaast zijn er nog manieren om je personage en je pantser te upgraden, waardoor het nooit voelt alsof je voor niks op pad bent gegaan.

grounded nintendo switch screenshot

Met handen vol stengels wandel je terug naar je basis om verder te bouwen.

Een paar concessies

Grounded verscheen oorspronkelijk voor Xbox en pc en er zijn wat grafische concessies gedaan om het spel te laten draaien op de Nintendo Switch. Hoewel het er nog steeds prachtig uitziet, vond ik de handheldmodus wat onzuiver, vooral als je ’s nachts in het donker onderweg bent. Ook moet je de dieptes van de vijver verkennen, waar ik soms moeite had met de omgevingen onderscheiden. Ik speelde dan ook voornamelijk op de televisie. De game draait gelukkig erg soepel. Alleen een opgeslagen game laden duurt écht lang, soms zeker vijf minuten. Gelukkig heb je tijdens het spelen geen laadtijden, ook niet om te respawnen.

Tot slot is de besturing niet altijd even logisch, vooral in het menu. Er is onderaan het scherm een snelstart-inventaris te zien, maar na uren spelen heb ik nog altijd geen flauw idee hoe ik daar items aan toevoeg. Soms pak je ook een mapje op met geschreven informatie, maar buiten het aanraakscherm om heb ik nog geen manier gevonden om door de tekst te bladeren, waardoor ik telkens alleen de eerste helft las. Zonde!

Grounded is verslavend en tof gemaakt. Het overkoepelende verhaal wordt op humoristische wijze uit te doeken gedaan en er is ook meer dan genoeg ruimte om helemaal je eigen ding te doen in je zelfgebouwde basis. Er zijn allerlei manieren om je personage en omgeving naar je hand te zetten, wat het overleven in de achtertuin een waar genot maakt. De Nintendo Switch is misschien niet het mooiste platform om het op te spelen, maar de gameplay staat als een huis.

8.5

• + Toffe setting
  • + Humoristische verhaalvertelling
  • + Uitdagend
  • + Cross-platform multiplayer
  • + Voortgang op veel manieren
  • - Grafisch wat flets
  • - Laadtijden bij opstarten soms wel vijf minuten
  • - Geen lokale multiplayer
  • - Menu’s niet helemaal logisch

Over Kitty

Kitty houdt van helemaal opgaan in andere werelden. Of het nou een door verhaal gedreven avontuur is als advocaat, een open wereld waar een prinses gered moet worden, of een wereld die nog helemaal gebouwd moet worden. Verder checkt ze als eindredacteur alle teksten op N1-UP, om de wereld voor verdere taalfouten te behoeden.

Lees meer over Kitty

Hoofdafbeelding bij Overzicht van eerste reviews van Paper Mario: The Thousand-Year Door

0