Gimmick! 2 - Precisie platformen in 2024

• 6 dagen geleden

• 0

Op de Famicom zijn er genoeg spellen te vinden die nooit hun kans hebben gekregen. Gimmick was zo’n titel. In deze boeiende platformer kroop je in de huid van het personage Yumetaro om een meisje te redden. De gameplaymechanieken zaten ontzettend sterk in elkaar, met de mogelijkheid om sterren te maken en zodanig paden te vormen. Makkelijk is het spel nooit geweest, maar voor een 8bit-spel kwam het ongelofelijk sterk uit te verf. Een Nintendo Switch-versie van het origineel verscheen een jaar geleden, wat ieder de kans gaf om Gimmick voor het eerst te doorgronden. Het wist een juiste toon aan te slaan, waardoor ik glunderend uitkeek naar een vervolg. Nu is Gimmick 2 eindelijk een realiteit en het resultaat is duidelijk: het is niet iedereen weggelegd.

Gimmick 2 gaat verder waar het origineel eindigde. De vrolijke yokai Yumetaro geniet van het leven met zijn menselijke eigenaresse. Terwijl ze liggen te slapen, komt er een onbekende tovenaar de slaapkamer binnen en neemt het meisje mee naar een andere wereld. Yumetaro gaat er achteraan, waarna een nieuw avontuur zich ontvouwt. Het eerste scherm waar je in belandt, geeft je twee opties: Assisted en Gimmick. De Gimmick-optie komt met een eerste uitdaging om te overbruggen. Als je dat niet aankan, dan is Assisted zonder twijfel de keuze.

Pittig tot op het bot
Gimmick 2 is geen gemakkelijk spel. Zelfs met de introductie van een Assisted optie, is het een platformer die je niet iedereen kan aanraden. Het rennen en springen gaat je makkelijk genoeg af, maar de hoofdmechaniek vraagt de nodige kennis. Yumetaro kan sterren maken waarmee hij over grote gaten springt, puzzels oplost en vijanden vermorzeld. Het klinkt te doen, maar niets is minder waar. Niet alleen komt precisie snel om de hoek kijken, je kunt je ster maar op één plek tegelijkertijd inzetten. Heb je ‘m nodig als platform of voor een schakelaar, dan kun je jezelf niet verdedigen tegen vijanden. Gimmick 2 heeft een verradelijk vrolijk uiterlijk, maar is meedogenloos als het aankomt op zijn leveldesign. Persoonlijk trok me dat enorm aan, maar er zijn genoeg die daar geen plezier uit putten. De game doet wel wat water bij de wijn: het vervolg werkt niet meer met een levenssysteem. In plaats daarvan respawn je bij de vele checkpoints die de game rijk is. Je verliest nauwelijks progressie, waardoor de focus puur komt te liggen op de precisie.

Als je het normale pad volgt, dan kom je uiteindelijk door de levels van Gimmick 2. Ze zijn groots en breed opgezet met genoeg uitdagingen om de ogen uit te kijken. Het wisselt flink tussen puzzels en platformen, waardoor het nooit en te nimmer saai wordt. Buiten de potentiële frustratie van de uitdagingen om, is er echter een groter probleem: de spelers die het meeste uit Gimmick 2 willen halen, kunnen niet om de optionele schatkisten heen. Deze schatkisten zijn noodzakelijk om het echte einde te zien, dus de ware ren en springfanaten kunnen aan het werk. Je zult inventief gebruik moeten maken van je aanval als een platform. Gezien de physics van de ster, moet de timing op de millimeter kloppen. Waar het probleem ligt, is dat je spontaan over de schatkisten heen kunt kijken. De game geeft het aan als je geheimen vergeten bent, maar vertelt niet waar je ze moet zoeken. Dit betekent dat je constant naar checkpoints springt, simpelweg om iets van een hint te vergaren. Dat is stiekem veel meer frustrerend dan elke uitdaging dan ook.

De levels van Gimmick 2 voelen eerlijk. Natuurlijk gaat het niet zonder slag of stoot, maar ik gaf mijzelf altijd de schuld van een flater. Je moet begrijpen wat er binnen je bereik ligt en hoe je dat kunt gebruiken om de overkant te halen. Er is nagedacht over hoe de objecten zijn neergezet, waardoor het aanstekelijk is om te blijven proberen. Hoewel het design heel sterk is, vind ik dat hier en daar de sfeer van Gimmick 2 minder belangrijk wordt geacht. Er zijn absoluut hoogtepunten te noemen, zoals een fantastisch winterlevel, maar voor het merendeel was alle net te generiek. Kleurrijk, dat dan weer wel. De muziek was van grote klasse. De melodieën van David Wise passen thematisch uitstekend bij de sequel, al voelt het net een andere insteek dan het origineel. Memorabel is de beste manier om de soundtrack te omschrijven. Ik zal er zeker nog lang naar luisteren.

Gimmick 2 is het verhaal van hoe een nieuwe ontwikkelaar een oude IP opnieuw laat blinken. Het resultaat is een spel dat old school gaat met zijn gameplaymechanieken, maar wordt voorzien van de moderne gemakken. De vele checkpoints maken het makkelijker om het spel te ervaren en uiteindelijk uit te spelen. Het is echter alsnog niet eenvoudig, waardoor het pittig wordt om deze voor een groot publiek aan te bevelen. Het is ook jammer dat het spel je niet vertelt waar bepaalde geheimen te vinden zijn. Bitwave Games kan hier nog wat terrein winnen, maar op de hoofdzaken doen ze het goed. Het is een precisie platformer die geen concessies doet en het uiterste van de speler verwacht. Op dat punt zijn ze met vlag en wimpel geslaagd.

7.5

• + Precisie platformen op zijn best
  • + Strakke gameplaymechanieken