Anderhalf jaar geleden verscheen Furi voor de PC en PlayStation 4. Sindsdien toverden The Game Bakers ook een versie voor de Xbox One én recentelijk voor de Nintendo Switch op tafel. Haar inspiratiebronnen steekt de game niet onder stoelen of banken: de namen van sterke vijanden lijken zo uit Metal Gear Solid 3 te komen, de chaotische bullet-hel-actie ziet er doorsnee uit en de stille protagonist hebben we ook vaker gezien. Weet Furi toch een eigen identiteit te creëren of blijkt het een dertien-in-een-dozijn?
Furi
Furi begint enigszins onconventioneel. Zonder verdere voorkennis, bevind je je in een gevangenis. Wanneer een vreemde man met een konijnenmasker je plots bevrijdt, heb je de kans om zoete wraak te nemen. Je grijpt je katana van de vloer en gaat het gevecht aan met de man die je gevangen hield. Elk gevecht voelt alsof je oog-in-oog staat met de eindbaas van een actiegame: de baas heeft meerdere fases, waarin hij of zij van tactiek verandert en nieuwe aanvallen gebruikt. Na elke baas, loop je een stukje verder (met een druk op de B-knop loopt je personage automatisch!) totdat je je nieuwe opponent bereikt. Ze hebben één ding gemeen: ze horen allemaal bij het ‘complot’ om jou gevangen te houden. Om te ontsnappen, moet je ze allemaal verslaan. De uiteindelijke eindes van het spel hebben allemaal wat verrassends in petto (je kunt drie verschillende eindes bereiken), maar leggen het algehele verhaal allemaal niet écht voldoende uit. Dat zie ik als een gemiste kans, want de verhalende momenten tussen baasgevechten door maakten er een bijzonder mysterieus vertelsel van.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!