Gambits maken de man (en vrouw)
Ahem, over tot de orde van de dag: Final Fantasy XII: The Zodiac Age. Laten we ook gewoon even gek doen en het direct over dat verdraaide gevechtssysteem uit de intro hebben. In 2005 was het best wel een gedurfde stap van Square Enix om het (vooral in Japan) zo geliefde turn-based combat in de ban te doen. De grap? Ze hebben het niet, of beter gezegd: niet helemaal in de ban gedaan. Het verslaan van een vijand in Final Fantasy XII kun je gek genoeg nog het best vergelijken met Xenoblade Chronicles: personages vallen automatisch aan, terwijl jij af en toe wat optionele vaardigheden uit een menuutje selecteert.
Terwijl hoofdpersonage Vaan op een Rat staat in te hakken, kun jij met een druk op de knop een gevechtsmenu tevoorschijn toveren, waar je bijvoorbeeld kan pogen om met Steal een voorwerp van ‘m te jatten of een Potion aan jezelf te geven voor wat extra HP. Op het moment dat je dit selecteert pauzeert het spel. Vaan voert dan altijd eerst dat gekozen commando uit, waarop ie vervolgens weer verder hakt. Heb je wat personages bedreven in magie in huis, kun je op dezelfde magie als Fire of Thunder selecteren om bijvoorbeeld in te spelen op de zwakke plek van een vijand. Vooral in den beginne maak je veelvuldig gebruik van deze veredelde pauzeknop tijdens het verslaan.
Dat moet efficiënter én tijdsbesparender kunnen, hebben ze ongetwijfeld bij Square Enix gedacht. Hiervoor hebben ze het briljante Gambit-systeem in het leven geroepen, zonder twijfel het hoogtepunt van The Zodiac Age. Dit werkt grofweg zo: een specifieke situatie wordt gekoppeld aan een bepaalde actie. Die situatie heeft betrekken op jou, je metgezel óf je tegenstander. De actie op een vaardigheid als attack, magie of voorwerpen. ‘Foe: Party Leader’s target’ en ‘Attack’ is bijvoorbeeld een veelgebruikte combi. Wanneer Vaan (op dat moment de leider) Rat A aanvalt, doet de rest dat ook. Maar je kunt je metgezel ook juist automatisch de dichtstbijzijnde vijand laten aanvallen of Rat C, die het minste HP heeft op dat moment.
Volg je het nog? Ik hoop het wel, want we gaan nog een stapje dieper en interessanter. Je kunt meerdere van die Gambits tegelijkertijd gebruiken op elk personage. Zo kun je zowel instellen dat je je partijgenoten automatisch geneest als hun HP onder een bepaald percentage komt én dat je automatisch een Fire afvuurt als een vijand daar zwak tegen is. Hierbij maakt het ook nog eens uit in welke volgorde je Gambits staan. Hoe hoger, hoe meer prioriteit ze hebben. Genezen voor aanvallen bijvoorbeeld, of een groep vijanden beschadigen vóór een specifiek doelwit. Je kunt zo geweldig combo’s kunt maken én heerlijk op specifieke situaties inspelen. Hoewel er naar mijn mening nog nét niet genoeg Gambits waren (ik was nog steeds iets teveel in menuutjes bezig), heb je meer dan genoeg om een strategie te creëren die het meest uit jouw personages haalt.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!