Totaalvoetbal
FIFA 18 biedt – net als al zijn voorgangers – een totaalpakket aan licenties. De belangrijkste competities en voetbalteams (meer dan 700 verenigingen) zitten in dit spel. Toch is het als Nederlander wel jammer dat de Eredivisie de enige beschikbare Nederlandse competitie is; een potje met het afgelopen seizoen gedegradeerde Go Ahead Eagles of N.E.C. zit er dus niet in. Met al deze teams kun je ervoor kiezen om verschillende modi in het spel te gaan spelen. Een simpel potje tegen de computer of lokaal tegen vrienden behoort tot de opties, terwijl ook FUT, Online Seizoenen en de Carrière-modus speelbaar zijn.
Bij het eerste potje valt direct op dat de game een totaal ander gevoel heeft dan zijn tegenhanger op de andere consoles. Niet alleen grafisch en qua aankleding presteert de game (uiteraard) minder, ook de gameplay verschilt wezenlijk. Dat eerste stoort nog niet zozeer, maar dat tweede kán heel storend zijn, afhankelijk van wat voor type-speler je bent.
Ben je een (semi-)professionele FIFA-speler, dan moet je weten dat het spelen van deze versie andere vaardigheden vereist dan FIFA met de Frostbite-engine. Realistische toevoegingen met betrekking tot de dribbles en balaannames ontbreken, terwijl ook de AI anders op jouw acties reageert. Ben je echter iemand die af en toe een balletje trapt met vrienden, dan zijn dit soort zaken niet storend. Het nodigt echter niet uit om de game zowel voor de PlayStation 4 of Xbox One aan te schaffen (voor thuis) én de Nintendo Switch (voor onderweg), omdat het eigenlijk twee totaal verschillende gameplay-ervaringen biedt. De gameplay zelf voelt eigenlijk aan als een FIFA-game van drie jaar geleden. Wat hierbij vooral opvalt is dat de verdedigende AI erg sterk is (veel automatische balonderscheppingen), terwijl de aanvallende AI moeite heeft om je bij te blijven. Dit resulteert in veel getik en balverlies van beide kanten op het middenveld.
Doet de engine dan ook iets goed? Ja. Voor het eerst in een FIFA-game heb ik het idee dat de bal ook daadwerkelijk écht een los object is. Dit zorgt ervoor dat een bal letterlijk alle kanten op kan gaan en dit voelt erg realistisch aan.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!