Feeën zijn mythische wezens, vaak geassocieerd met de natuur of vrouwelijk schoon. In de loop van de geschiedenis hebben ze allerlei gedaantes en gestaltes gekregen. Fe portretteert ze als schattig. Dierlijke en donkere wezentjes met grote oren: oren die van kleur veranderen als het beestje een andere taal zingt. Want deze fee is gezegend met een wel heel bijzondere vaardigheid: via zang kan het met de natuur communiceren. Een bijzonder, veelbelovend concept!
Ik zal eerlijk zijn: mijn verwachtingen voor deze 3D-platformer waren erg hooggespannen. Vanuit artistiek oogpunt valt deze titel van Zweedse makelij direct op: voornamelijk donkere paarstinten, afgetekend tegen een strakblauwe hemel en witte lichtinvallen. Af en toe wisselen oranje, blauwe of groene kleuren deze paarstinten af. Dit kleurenpalet geeft het spel meteen iets gotisch, iets bovennatuurlijks. Alsof je in een wereld terecht komt die lijkt op de onze, maar tegelijkertijd ook weer helemaal niet. Maar ook qua gameplay biedt Fe iets unieks: via zang en communicatie waan je je één met de natuur, en gebruik je deze gave in je voordeel om verder te komen.
Eenogige duisternis
Die wereld, die is overigens een stuk duisterder dan het betoverende uiterlijk doet vermoeden. Er struinen allerlei kwade, eenogige wezens rond, die jou in een oogwenk tot stof doen veranderen. Deze vijanden kun je niet verslaan: dus slim sluipen van struik naar struik is hierdoor het devies – al dan niet gebruik makend van je klim- en (later) zweefvaardigheden. Deze eenogen zijn verbonden aan een vreemd, nauwelijks te begrijpen verhaal. Sommige stukjes van dit epos maakt Fe duidelijk via rotstekeningen en andere delen door in de huid van zo’n naar wezen zelf te kruipen. Het begint interessant, maar uiteindelijk valt er weinig touw aan vast te knopen. Goed communiceren blijkt, helaas, erg moeilijk.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!