Exit the Gungeon - Een echte bullet hell

  • Review

  • 20 apr 20 om 10:21

  • Dreon

  • 0

Nadat jij hebt geschoten met het geweer dat het verleden kan doden, raakt de Gungeon verstrekt in een tijdsparadox. Hierdoor staat hij op instorten en is het aan de Gungeoneers om zo snel mogelijk de Gungeon te verlaten. Dit keer wordt je geholpen door een tovenares die jouw wapen zegent, waardoor hij van gedaante blijft veranderen. Met dit alsmaar veranderende wapen moet jij door middel van een lift de bovenste verdieping van de Gungeon zien te bereiken.

Een nieuw perspectief
Exit The Gungeon is net als deeltje één een roguelike, je speelt dit keer echter vanuit een ander perspectief. Waar je in Enter The Gungeon een top-down perspectief had, speel je in Exit The Gungeon vanaf het zijwaartse perspectief. Dit betekent dat je de zeeën van kogels op een hele andere manier moet ontwijken, terwijl je ook nog eens rekening moet houden met de zwaartekracht. Deze simpele verandering zorgt ervoor dat je weer helemaal opnieuw de ins en outs van het spel moet leren om echt goed te worden. Het avontuur vindt dit keer plaats op verschillende liften. Om te ontsnappen uit de Gungeon, moet je met liften omhoog. Op deze liften vinden gevechten plaats, ook vind je hier en daar een kamer met interessante personages. Deze kunnen je helpen met het vluchten uit de Gungeon. De welbekende dodge roll is weer terug; je bent met deze actie even onkwetsbaar voor kogels. Er is dit keer ook een sprong toegevoegd waarmee je heel even niet geraakt kunt worden door kogels. Het is essentieel dat je deze manieren van ontwijken leert gebruiken, anders lukt het je nooit om heelhuids uit de Gungeon te komen.

Willekeurig gegenereerd kan ook te ver gaan
Dit keer introduceert het spel willekeurig roterende wapens. Het automatisch wisselen van geweren zorgt voor een hele nieuwe uitdaging, je moet erop voorbereid zijn om iedere 30 seconden een ander geweer te gebruiken. Je hebt in Exit The Gungeon namelijk een combo, die stopt wanneer je geraakt wordt. Het geweer dat je willekeurig krijgt, is zo goed als jouw combo is. Het is dus van belang dat je niet geraakt wordt! Dit klinkt natuurlijk als een geniaal idee: de gameplay verandert iedere halve minuut en dit zorgt uiteraard voor nog meer chaos. Tijdens de normale levels is dit ook zeker het geval, bij een baas is dit toch net een ander verhaal. Ik heb meerdere runs gehad waarin ik de meest onnozele geweren moest gebruiken tegen bazen waar de stijl van het wapen totaal niet bij paste. Zo had ik homing missiles bij een baas die iedere 3 seconden teleporteerde naar een andere plek. Op dat moment moet je dus 30 seconden zien te overleven en zelfs proberen om niet geraakt te worden. Wanneer je geraakt wordt, krijg je een wapen van veel mindere kwaliteit. Het willekeurig roteren van je wapens voor kan leuke chaos zorgen, maar het kan ook zomaar je gehele run verpesten.

De Gungeoneers
Jij speelt net als in het vorige deel de Gungeoneers, een bende van buitenbeentjes die op zoek is gegaan naar het geweer dat het verleden kon doden. Ieder personage heeft zijn eigen perks om het avontuur een beetje gemakkelijker te maken. Zo heeft de marinier militaire training gehad, kan de piloot met korting wapens kopen en heeft de jager een hond om spullen te verzamelen. Ieder personage heeft overigens ook een eigen liftroute, waardoor het avontuur voor alle personages anders is. Zelf heb ik daarom ook geprobeerd om het avontuur om de beurt uit te spelen met alle personages. Ondanks dat de levels hier en daar veranderen, voelen de omgevingen veelal hetzelfde aan. Dit komt doordat zowat het gehele avontuur zich afspeelt in liftschachten en er op de achtergronden na bijna niets verandert.

Wat voelt het weer goed aan
Exit The Gungeon speelt overigens erg fijn. De besturing is snel reagerend en de wijze waarop jouw personage beweegt, voelt perfect aan. Het richten met geweren werkt goed en de sprongen zijn precies te timen. Ook is de besturing volledig aanpasbaar. Zo vind ik het fijn om mijn duim altijd op de rechterstick te kunnen houden, daarom heb ik springen en dodge rolls op de L en ZL knoppen geplaatst. Dat je de mogelijkheid krijgt om dit geheel in te stellen zoals je zelf wilt, is dan ook een flink pluspuntje voor een spel waarbij precisie belangrijk is.

Conclusie
Exit The Gungeon is een goede roguelike waarbij willekeurig gegenereerd misschien net wat te veel is toegepast. Het wisselen van wapens klinkt als een goed concept, echter kan het je harde werk soms in één keer verpesten. De besturing voelt weer perfect aan en wanneer je het eenmaal onder de knie hebt, is het ontwijken van honderden kogels natuurlijk mega tof. Het nieuwe perspectief is niet per definitie slechter, maar ook zeker niet beter dan dat van Enter The Gungeon. Eén ding is in ieder geval zeker: Exit The Gungeon zorgt voor een flinke uitdaging, zelfs voor veteranen van het eerste deel.

7.2

N1-score

  • + Ontzettend moeilijk
  • + Besturing voelt perfect en is volledig aanpasbaar
  • + Easy to learn, hard to master
  • - Omgevingen voelen veelal hetzelfde aan
  • - Willekeurig roterende geweren

Like dit bericht:

Recente artikelen

Hoofdafbeelding bij Wat speel jij dit weekend? [7 december]

2

Special Wat speel je dit weekend? [7 december]

07-12-2024

3

Erik

Seizoen 2 Aflevering 21 – Pokémon Pink en ontwikkeldrama’s

0

Podcast Seizoen 2 Aflevering 21 - Pokémon Pink en ontwikkeldrama's

20-04-2020

0

Redactie

Pokémon Pink en meer geschrapte Pokémon-ideeën

0

Special Pokémon Pink en meer geschrapte Pokémon-ideeën

17-04-2020

1

Erik

Reageer als eerste!