Etrian Odyssey Origins Collection - Ieder gevecht kan je laatste zijn

• 26 jun 23 om 08:00

• Dreon

• 1

Toen ik als vijftienjarige de wijde wereld van RPG’s echt aan het ontdekken was, kwam ik Etrian Odyssey tegen voor de Nintendo DS. Dit was de eerste echte dungeon crawler die ik speelde, en ik werd flink uitgedaagd! Dit genre weet zich perfect te onderscheiden van andere RPG’s. Nu alle drie de Nintendo DS-spellen in een HD-jasje voor de Nintendo Switch verschenen, moest ik ze wel spelen. Maar weten de spellen anno 2023 nog steeds indruk te maken?

In Etrian Odyssey Origins Collection speel jij een team van verkenners die de schatten van de kerkers proberen te bemachtigen. Ieder deel speelt zich af in een andere kerker, maar de manier waarop je de kerkers verkent, blijft hetzelfde. Deze kerkers bestaan uit verschillende etages van doolhoven en door alles op een kaart inzichtelijk te maken, wordt het steeds makkelijker om de kerkers te doorkruisen. Het is belangrijk dat je alles goed vastlegt, want de kerkers zitten vol met monsters en ieder gevecht kan je laatste zijn.

Het verkennen van kerkers is een zware klus

Wat zo mooi is aan de Etrian Odyssey spellen, is dat het verkennen altijd als een uitdaging aanvoelt. Iedere stap die je zet, vergroot de kans dat er vijanden verschijnen. De monsters zijn vrij sterk en de spullen die je kunt kopen, zijn prijzig, waardoor je goed moet nadenken wanneer je ze gebruikt. Ook moet je bedenken dat je dezelfde weg moet teruglopen. Hierdoor sta je voor een zware afweging: ga je verder met het verkennen van de kerker of is dit hét moment om om te draaien? Wanneer je besluit om niet verder te gaan, wil je natuurlijk zo snel mogelijk terug. Dit maakt de Etrian Odyssey-spellen stuk voor stuk verslavend voor mij.

Bij het starten van jouw avontuur, kun je een team samenstellen om een gilde te vormen. Je kunt kiezen uit verschillende klassen en het is belangrijk om een juiste mix van aanvallers, verdedigers en ondersteunende klassen te hebben. Je hebt ook de mogelijkheid om de looks van de personages aan te passen en nadat ze wat levels hebben gestegen, mag je zelf kiezen in welke richting ze zich ontwikkelen. Het is belangrijk om goed na te denken over welke vaardigheden je ze geeft, aangezien personages niet snel levelen en je doel is om zo ver mogelijk te komen in de kerkers voordat je moet omkeren. Deze mogelijkheden zijn geweldig voor fans van het genre, maar kunnen ook overweldigend zijn.

Geen kaart betekent geen kennis in het labyrint

Tijdens het verkennen van de kerkers wordt de kaart ingekleurd op de plekken waar je loopt. Je kunt op elk moment de kaart aanpassen, zodat je een duidelijk overzicht hebt van wat er zich afspeelt in het doolhof. In de handheld-modus kun je je vinger of een stylus gebruiken, wat perfect werkt om alle lijnen te tekenen. Als je echter de controller gebruikt, wordt het wat lastiger. Je moet de schouderknoppen in combinatie met de control sticks gebruiken. Normaal gesproken stuur je in dit spel met de pijltjestoetsen. Tijdens het tekenen raakte ik regelmatig in de war en zette ik per ongeluk weer wat stappen. Dit is zo vervelend dat ik de handheld-modus toch echt verkies boven de docked modus.

Ook geschikt voor beginners
Als dit allemaal te moeilijk klinkt, is er in deze collectie een makkelijkere modus beschikbaar. Deze modus zorgt ervoor dat je wat makkelijker klappen kunt incasseren en je meer kunt focussen op het verkennen van het labyrint. Ook het kopen van spullen gaat nu gemakkelijker, omdat je tijdens je reis minder items nodig hebt. Al met al is dit een welkome modus voor spelers die kennis willen maken met dit unieke genre.

Simplistische graphics gecombineerd met prachtige muziek

De stijl van Etrian Odyssey Origins Collection moet je echt liggen. Het spel combineert een eenvoudige 3D-stijl met mooie anime-achtige tekeningen. Alle personages zijn geweldig ontworpen en ook de achtergronden van de plekken in de stad zien er prachtig uit. De 3D-stijl heeft echter alleen een HD-upgrade gekregen. Alles ziet er nog vrijwel hetzelfde uit als op de Nintendo DS, alleen zijn de lijnen wat scherper. Het voldoet, maar het had mooier kunnen zijn. Vooral in combinatie met de prachtige muziek die de spellen bevatten. Deze muziekstukken weten perfect de sfeer neer te zetten. Zo zijn er magistrale melodieën in mooie delen van de stad, rustige muziek in prachtige delen van het labyrint en spannende stukjes wanneer het allemaal wat uitdagender wordt.

Flinke prijs voor een remaster

De prijs van een spel haal ik niet vaak aan tijdens een review, maar voor Etrian Odyssey maak ik een uitzondering. De spellen zijn gezamenlijk digitaal verkrijgbaar voor 80 euro. Het voelt alleen alsof er weinig veranderd is t.o.v. de originelen. Echter zijn de games voor de DS anno 2023 ook erg duur. Het kopen van deze collectie is dan nog steeds de goedkoopste oplossing, al is 80 euro voor drie nauwelijks opgepoetste DS-games nog steeds een flinke smak geld.

Etrian Odyssey Origins Collection bevat drie geweldige spellen die steeds beter worden. Je hebt volop mogelijkheden om je eigen team samen te stellen en te ontdekken wat het beste werkt voor jou. De rustgevende muziek past perfect bij het verkennen van uitdagende kerkers. Grafisch gezien lijken de spellen alleen bijna identiek aan de DS-versies, maar dan scherper. Samen met de hoge instapprijs is dat een flinke drempel voor nieuwkomers. Dungeon crawler-fans die de DS-releases gemist hebben, staat wel iets heel moois te wachten.

7.2

• + Een mega zware (en verslavende) uitdaging
  • + Veel opties om een team samen te stellen
  • + Perfect passende soundtracks
  • + Er is ook een makkelijkere stand voor nieuwkomers
  • - Op grafisch gebied totaal niet indrukwekkend
  • - Het tekenen van de kaart werkt niet ideaal met controller
  • - Erg duur voor een remaster

Over Dreon

Liefhebber van JRPG's als Xenoblade Chronicles maar ook westerse RPG's zoals Baldur's Gate en Divinity: Original Sin 2. Verder is hij nog steeds groot fan van Zelda, zelfs zo erg dat hij Majora's Mask op zijn rug heeft laten tatoeëren. Als PR Manager zorgt hij voor de contacten met uitgevers en gamebedrijven, verder maakt hij ook graag video's waarin hij af en toe zelfs in een roze hemd te zien is.

Lees meer over Dreon

stitch. – Handwerk wordt puzzelwerk

0