Mega Man X
Het speelt zelfs zo heerlijk, dat ik mezelf er wel eens op betrapte dat ik het jammer vond dat de makers hier niet epische platformsecties of slim geplaatste obstakels omheen hadden gebouwd. Precies hetzelfde als wat Dennis eigenlijk had bij zijn review van 30XX. Je schreeuwt van binnen om nog een poging om nu wél naar het eind van die platformsectie te komen, maar in plaats daarvan krijg je weer een andere set aan autogegenereerde gebieden voor je kiezen.
Stiekem werkt het systeem dat de makers van Elsie gekozen hebben ook een beetje tegen. Neem bijvoorbeeld Enter the Gungeon. Daar begin je met een belabberd wapen. Zo’n wapen waarvoor je een miljoen kogels nodig hebt om zelfs het pieterpeuterigste vijandje te verslaan. Maar op een gegeven moment open je een schatkist, waardoor je (met een beetje geluk) ineens met een superbazooka iedereen in de brand zet. Bij Elsie is die progressie, door dat eerder genoemde levelsysteem, minder rigoureus en minder willekeurig: je basiskit is stiekem al best goed, en het draait vooral om hoe je daar gebruik van maakt.
Met een relatief hoge moeilijkheidsgraad en instapdrempel weten de makers dit gelukkig nog een beetje te omzeilen. Sta er niet van te kijken als je in het eerste gebied al roemloos ten onder gaat. Hoe meer van die groep personen je redt, hoe meer functies je echter ontgrendelt om je knalleven iets gemakkelijker te maken. Zo krijgt onze Elsie andere wapens en kan ze ook deze weer upgraden. En hé, wie weet ontgrendel je ver in de game zelfs een totaal ander personage (die weer helemaal op zijn eigen manier bestuurt).
Sorry Elsie, je speelde lekker weg, maar toch blijft me dat gevoel bekruipen of er niet meer uitgehaald kon worden.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!