Willekeurig gegenereerd
Maar op één punt verschilt 30XX van Mega Man: de levels zijn willekeurig gegenereerd. In Mega Man leer je door trial and error hoe een level in elkaar zit, en zo weet je gaandeweg hoe je er ongeschonden doorheen komt. De levels van 30XX bestaan uit wisselende opgebouwde elementen, waardoor elke keer dat je het speelt de lay-out anders is. Zelf houd ik wel van roguelike elementen in games, maar bij 30XX pakt het minder goed uit. Een vaste levelstructuur werkt bij dit type spellen veel prettiger. Niet alle willekeurig gegenereerde levels zijn namelijk even sterk.
Om deze extra moeilijkheid te compenseren kun je gaandeweg je arsenaal verbeteren. Nina begint met een enkel schot en Ace met een zwaardslag. Onderweg vind je Augs en Cores: aanpassingen die je personage tijdens je sessie versterken. Zo kun je een dubbele sprong krijgen, of een schot dat ook naar achteren schiet. Ook extra HP, schotkracht of een hulpje dat als schild dient is te verzamelen. Er zijn honderden Augs en Cores te ontdekken, dus elke sessie is anders. Een minpunt hiervan is dat, zeker wanneer je heel wat Augs hebt verzameld, er zoveel over het scherm vliegt dat het onoverzichtelijk wordt.
Ook de volgorde van de levels is willekeurig, waardoor het een verrassing is welk level je volgende wordt. Wat wel altijd gebeurt is dat hoe verder je komt in een speelsessie, hoe hoger de moeilijkheidsgraad wordt. Er komen meer vijanden, en deze delen meer schade uit. Ook de eindbazen worden steeds lastiger. Naast dat ze agressiever vechten, krijgen ze ook een stuk meer HP, waardoor het echte kogelsponzen worden en je soms minutenlang op ze moet schieten voordat ze neergaan. Dit voelt als een goedkope manier om de moeilijkheid te laten stijgen.
En niet onbelangrijk voor een roguelike: af is af, en dan is het terug naar start en zijn al je Augs en Cores verdwenen. Gelukkig zijn er wat manieren om je volgende sessie wat makkelijker te maken. In de centrale hub waar je elke sessie start kun je permanente upgrades kopen. Zo is er een kat die je een beter startwapen geeft, en kun je je HP verhogen of ervoor zorgen dat je in winkels (die verstopt zijn in de levels) betere Augs vindt. Desalniettemin is 30XX een pittige game! Het is mij niet gelukt het einde te halen. En er zijn heel veel sessies nodig om alle permanente upgrades vrij te spelen, dus op een gegeven moment was ik wel klaar met de roguelike-modus.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!
5 okt 23 om 11:08
#11696
2680 XP | 490 comments
Oeh had helemaal geen idee dat het dus random generated levels had. Jammer, want ik ben daar normaal niet zo’n fan van. Had gehoopt op een zelfde soort games als de legendarische game Mega Man X. Thanks voor de review!
5 okt 23 om 13:19
#11700
3603 XP | 417 comments
Tja, daar hoop ik ook op. Sinds Mega Man X8 lijkt Capcom die serie te hebben stopgezet. Van de gewone Mega Man hoor je momenteel ook maar weinig. Van die spirituele opvolgers en soortgelijke games krijg ik voornamelijk zin in een échte Mega Man-game. Dan bedoel ik ook geen Battle Network.
Op zich lijkt 30XX mij niet slecht, maar de 'inspiratie' ligt er wel erg dik bovenop. Random levels, tja... Kan me nog een behoorlijk frustrerend level uit Mega Man X6 herinneren, dat ook zo'n insteek had. Sindsdien vind ik random-gegenereerde levels geen goed idee in games als deze. Verder een duidelijke review, Dennis.
Deze game ziet het er eigenlijk prima uit, maar... Waar blijft die volgende Mega Man door Capcom zelf? Vast niet moeilijk te raden dat ik daar naar uitkijk! Snap dat Mega Man voor Capcom op een lager pitje staat door het succes van andere reeksen. Vroeg of laat komt het wel weer...