Hoofdafbeelding bij Review van EA Sports FC 24 voor Nintendo Switch

EA Sports FC 24 - Eindelijk op niveau

FIFA-spellen zijn op de Switch altijd al erg controversieel geweest. FIFA 18 was een goede start voor de franchise op de Switch, maar vanaf FIFA 19 tot en met FIFA 23 kregen de spellen steeds negatiever commentaar. Dit komt doordat die spellen zogenaamde ‘Legacy Editions’ waren, die verschillende gamemodi en functies misten vergeleken met hun tegenhangers op krachtigere consoles. Nu heeft EA Sports ervoor gekozen om van de Switch versie van EA Sports FC 24 geen Legacy Edition te maken en dat is een erg positief teken voor de toekomst van de franchise op de Switch. Ik neem je mee naar mijn review van EA Sports FC 24 voor Nintendo Switch!

Disclaimer: EA is sinds dit jaar de licentie op de FIFA-naam kwijt. Het bedrijf brengt hun voetbalspellen tegenwoordig uit onder de naam EA Sports FC. Deze review gaat dus over het spel dat eigenlijk ‘FIFA 24’ had moeten heten.

Het besluit om van het spel deze keer geen Legacy Edition te maken laat dus zien dat EA Sports eindelijk de lijn tussen de Switch-versie en de versies op andere consoles gelijk wil trekken. Een goed potje FIFA spelen op de Switch zat er in de vorige generaties echt niet goed in, maar dat gaat nu eindelijk veranderen.

Eindelijk wat echte nieuwe content

EA Sports FC 24 zorgt dus eindelijk voor nieuwe content. Om te beginnen heeft de gamemodus ‘Ultimate Team’ eindelijk heel wat nieuwe updates gekregen. Waar de vorige Switch-versies van deze modus waren gebaseerd op het speltype uit de Xbox 360-versie van FIFA 17, is de modus nu helemaal up-to-date, en dat was hard nodig. Dit houdt in dat onder andere seizoensbeloningen, doelstellingen, Squad Battles, FUT Champions, divisie rivalen, momenten, het nieuwe chemistry-systeem en stadion-aanpassingen allemaal in één klap zijn toegevoegd. Samen met dat je nu met vrouwelijke voetbalsters kan spelen, zorgt dit ervoor dat je nu de volledige ervaring kan beleven op de Switch.

Een groot onderdeel van Ultimate Team in EA Sports FC 24 is de transfermarkt. Hoewel dit een van de sterkste punten van de modus is op Playstation en Xbox, is het een van de zwakste punten van Ultimate Team op de Switch. Dit komt doordat elke console een eigen transfermarkt heeft. De markt op Playstation en Xbox is echter al erg groot, maar die van de Switch ondergaat een gebrekkige groei omdat het aantal FIFA-spelers op de Switch de laatste jaren sterk is afgenomen. Hoewel de markt over een tijdje waarschijnlijk een stuk groter gaat zijn, blijft deze waarschijnlijk altijd kleiner dan die op de Playstation en Xbox.

Daarnaast is ook de Volta modus eindelijk beschikbaar op de Switch. Volta-voetbal biedt een authentieke straatvoetbalervaring voor iedereen die van wat kleinere en kortere wedstrijden houdt. Deze modus was al vanaf FIFA 20 beschikbaar op andere consoles, en ik ben erg blij dat dit speltype nu ook op de Switch te spelen is. Ik vind het zelf wat fijner om op zo’n klein straatvoetbalveldje te spelen, omdat je dan op minder spelers tegelijk hoeft te focussen en de wedstrijden wat spannender aanvoelen.

Hoewel online spelen nu wel een ding is, wordt de Switch-versie van EA Sports FC 24 nog steeds uitgesloten van cross-play, wat erg jammer is. Als je van plan was om online samen te spelen met iemand die een Playstation, Xbox of pc heeft, gaat dat hem dus niet worden. Op het eerste gezichtet lijkt het er dus op dat de Switch-versie van het spel alles bevat wat de andere versies van het spel ook hebben, maar toch wordt de speelervaring op de Switch hier en daar wat belemmerd.

Een visuele boost, maar grafische achteruitgang

Hoewel alle nieuwe gamemodes erg belangrijk zijn, is de overstap naar de Frostbite-engine een van de belangrijkste updates dit jaar. De vorige generaties FIFA-spellen liepen op de Switch nog op een erg verouderde Legacy-engine. De nieuwe Frostbite-engine in EA Sports FC 24 zorgt ervoor dat het spel er een stuk beter uitziet en meer aanvoelt als een moderne voetbalgame. Zelfs simpele acties zoals dribbelen voelen nu een stuk soepeler aan, wat de algehele speelervaring een stuk verbetert.

Hoewel deze nieuwe Frostbite-engine de grafische kwaliteit verbetert, ziet het spel er bij lange na niet zo goed uit als op een Playstation of een Xbox. Soms voelen de stadions en trainingsvelden gewoon erg eentonig en leeg aan, wat jammer is. Verder heeft de nieuwe engine ook de framerate van 60 fps naar 30 fps verlaagd. Hoewel dit in de meeste gevallen niet opvalt, voelde ik wel dat vrije trappen, hoekschoppen en penalty’s een stuk moeilijker te timen zijn.

EA Sports FC 24 doet eigenlijk alles wat de vorige vijf generaties aan FIFA-spellen niet konden. Het voegt nieuwe gamemodes toe, updatet bestaande gamemodes met features die al eerder op andere consoles beschikbaar waren en maakt de graphics van het spel een stuk beter door gebruik te maken van de Frostbite engine. Hoewel de framerate hier en daar niet even stabiel is en sommige features zoals cross-play ontbreken op de Switch-versie, ben ik van mening dat dit spel een grote vooruitgang is voor de (voormalige) FIFA-serie op de Nintendo Switch. Het zorgt ervoor dat fans eindelijk een volledige FIFA-ervaring kunnen krijgen op de Nintendo Switch. Als je een groot fan bent van voetbal games, is dit by far je beste optie.

7.8

• + Voegt nieuwe game modi toe en updatet bestaande
  • + De switch naar Frostbite-engine zorgt voor beter gameplay en visuals
  • + Eindelijk een volledige FIFA-ervaring op de Switch
  • - Soms hinderende framerate van 30 fps
  • - Transfermarkt van Ultimate Team op het moment erg klein
  • - Geen cross-play op de Switch

Over Thijmen

Hoi hoi, ik ben Thijmen uit Zeeland en ben 18 jaar, de jongste van het stel dus (; Van jongs af aan ben ik al een grote Nintendo fan geweest. Ik ben opgegroeid met de Nintendo DS, de Wii en de Wii U, waar ik veel mooie herinneringen aan heb overgehouden. Verder ben ik een groot Mario en Zelda fan, maar speel ik ook games van andere franchises zoals Splatoon, Bayonetta of Astral Chain. Natuurlijk kijk ik altijd uit naar wat Nintendo nog voor de toekomst in petto heeft!

Lees meer over Thijmen

Tears of the Kingdom 1 jaar later: was het de hype waard?

0

Roundtable Zelda: Tears of the Kingdom 1 jaar later; was het de hype waard?

12-05-2024

2

Hoofdafbeelding bij Batman Arkham Trilogy is uitgesteld tot 1 december 2023

5

Nieuws Batman Arkham Trilogy is uitgesteld tot 1 december 2023

03-10-2023

4

Muziek Xenoblade 2’s Torna DLC geïnspireerd op film Whiplash

1

Nieuws Muziek Xenoblade 2's Torna DLC geïnspireerd op film Whiplash

02-10-2023

4

Discussieer met ons mee! 3

Zool

3 okt 23 om 14:51

#11673‍

1956 XP | 367 comments

Terecht dat deze fantastische EA game beter scoort dan Pokemon!

3 okt 23 om 15:38

#11676‍

5925 XP | 1097 comments

Nooit gedacht dat ik het met zo'n statement eens zou zijn. 😅

3 okt 23 om 16:09

#11677‍

973 XP | 87 comments

Ter verdediging van EA, ze hebben er wel eindelijk werk in gestoken. Nieuwe engine, alle game modes erin. Enige echt jammere is de halvering van fps. Als ik dan kijk naar de stap van Sword/Shield naar Scarlet/Violet dan voelt dat toch echt als een flinke stap terug, zowel op content als op prestatieniveau.