Lekker ouderwets
Aan alles is te zien dat dit een schietspel is uit de jaren ‘90, nog voor Halo (en GoldenEye 007) de wereld van first person shooters op consoles volledig op hun kop zette. Naar boven of naar beneden richten hoeft bijvoorbeeld niet: enkel naar links of naar rechts schieten volstaat, en auto-aim helpt je bij de rest. Hoewel dit natuurlijk super ouderwets is, werd ik er stiekem wel blij van. Deze laagdrempeligheid laat feitelijk iedereen zich even het mannetje of vrouwtje voelen, terwijl je demoon na demoon kapot knalt. Nieuwerwetse toevoegingen als motion controls (beweeg je Joy-Con of Pro Controller heen en weer om te richten) zijn dan weer minder geslaagd.
Ook grafisch is het nog lekker ouderwets. Hoewel veel spellen uit het Nintendo 64-tijdperk super slecht verouderd zijn, geeft het herkenbare, op sprites-gebaseerde jasje, Doom 64 stiekem nog best wel een charme. De ontwikkelaar speelt hier en daar ook best slim met kleuren. Om te voorkomen dat je de weg kwijtraakt, hebben deuren een herkenbare tint als blauw, rood of geel – die enkel te openen zijn met de sleutel van de respectievelijke kleur. Slim!
Laat ik nog even benadrukken: het schieten is, zelfs nu in 2020, nog best wel aangenaam. Salvo’s aan demonen kapot schieten geeft een heerlijke kick, zeker als je een breed scala aan schietgerei in handen hebt. Dat gezegd hebbende: dit maakt het nog geen super gemakkelijke ervaring. Vijandelijk gespuis heeft er nogal een handje aan om vanuit een ongeziene hoek op je te knallen. Voorzichtig door de levels wandelen is een aanrader.
Warrig leveldesign
Het grootste minpunt aan Doom 64 is echter zijn warrige leveldesign. Dit zit ‘m niet eens zo in het feit dat de lay-out gecompliceerd is (de in-game map doet wonderen), maar doordat het nogal eens niet duidelijk is wat de juiste weg vooruit is. Vaak zit er ergens een schakelaar die ‘iets’ activeert (bijvoorbeeld een portaal, deur of platform dat ineens naar beneden zakt) – alleen het is niet te zien wat. Daarnaast is de schakelaar binnen enkele seconden alweer uitgewerkt, waardoor het ook moeilijk zoeken is. Super frustrerend en haalt je helemaal uit de flow. Vooral stom ook omdat ze dit met die kleurdeuren wél heldere visuele hints weten te geven. Ach, gelukkig zijn er anno 2020 genoeg walkthroughs op het internet te vinden.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!