Na Gamescom kwam Chained Echoes in mijn vizier, met 16-bit graphics die mij weer als een kind lieten voelen. Ik was heel benieuwd naar wat deze game te bieden had. Wat Matthias Linda voor elkaar heeft gekregen – zo in zijn eentje – is een ware liefdesbrief aan de RPG’s van de jaren ‘90. Hierbij mijn review van Chained Echoes voor de Nintendo Switch.
Al vroeg in mijn “game-carrière” waren (J)RPG’s mijn go-to games. Games zoals Lufia en Mystic Quest heb ik met veel plezier op mijn Super Nintendo gespeeld. Ook jaren later zouden (J)RPG’s een groot deel van mijn vrije tijd vullen. Fire Emblem, Pokémon, Tales of Symphonia, Xenoblade, Final Fantasy, Elder Scrolls; het genre was er in alle soorten en smaken. Chained Echoes voelde al vanaf het begin een liefdesbrief naar de dagen van de Playstation en SNES (J)RPG’s, maar Chained Echoes doet meer en is in vele opzichten een nostalgische ervaring.
Een explosieve start
Het begin van het spel neemt je mee in een missie die je uitvoert vanuit het perspectief van Glenn. Samen met jouw mede mercenary Kilian ga je richting een vijandige basis om een magisch item kapot te maken. Deze intro eindigt met een gigantische explosie met Glenn en Killian in het midden. Na deze explosieve intro word je meegenomen met andere hoofdpersonages die door het lot uiteindelijk samenkomen en het avontuur samen starten.
Ook krijg je geleidelijk meer informatie omtrent de verschillende aspecten van de core gameplay van het spel. De gevechten met vijanden zijn turn-based: rechts in de bovenhoek zie je in welke volgorde je gaat aanvallen. Daarnaast heb je technical points (TP) die ervoor zorgen dat je skills of magie kan gebruiken en kan je ook items, aanvallen en verdedigen. Aan de linkerzijde heb de Overdrive meter die is verdeeld in drie kleuren: oranje, groen en rood. Het doel is dat je in het groene gebied blijft; in het begin doe je dat heel makkelijk door gewoon aanvallen uit te voeren en je komt er vanzelf terecht. Daarna is het juist de kunst om daarin te blijven, gezien je dan juist meer schade doet en minder schade ontvangt. Ook kosten je aanvallen minder TP om uit te voeren. Wanneer je in het rood staat krijg je juist penalties van meer schade ontvangen en minder schade doen. Tevens kosten je aanvallen meer TP.
De Overdrive-meter zorgt ervoor dat Chained Echoes niet als een simpele button mash RPG aanvoelt maar meer strategisch is dan je zou verwachten. Dat je later ook nog Mechs (Sky Armors) krijgt om in te vechten is dan nog een extra cherry on top. Hierin werkt de Overdrive net wat anders. Dit alles brengt de gameplay in een fijne mix waar je constant bezig bent met debuffen, buffen en de zwaktes van je tegenstanders uit te buiten.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!
29 dec 22 om 15:09
#8062
3050 XP | 244 comments
Damn Robin, je review haalt me over om de game te halen. Toch moet ik het even weerstaan om mijn back-log bij te werken..
29 dec 22 om 16:57
#8065
331 XP | 49 comments
Gewoon kopen Dreon! Als je je backlog echt af moet werken kom je hier pas aan toe als je met pensioen bent. Ik ken het probleem haha! Deze is wel volledig onder de radar gevlogen in tegenstelling to Sea of Stars die volgend jaar uit moet komen.
29 dec 22 om 17:42
#8067
3050 XP | 244 comments
Hij staat in ieder geval vast op mijn wishlist..
29 dec 22 om 17:29
#8066
1090 XP | 187 comments
Echt een heerlijke indie rpg is het geworden denk wel mijn favoriete rpg van 2022.
30 dec 22 om 13:28
#8075
3131 XP | 579 comments
Goede review Robin! Misschien toch maar halen een dezer dagen, zeker als het wordt vergeleken met Lufia en Golden Sun!