Blackwind - Tragisch middelmatig

• 2 feb 22 om 20:20

• 0

Blackwind is een sci-fi hack and slash-spel ontwikkeld door Drakkar Dev en uitgegeven door Blowfish Studios. Twee onbekende namen, maar de trailer met top down mech actie zag er best tof uit. Helaas voor mij bleek de trailer nog het tofste aspect van het spel. Een tragisch spel dat best lekker wegspeelt, maar zichzelf continu in de mechanische voet schiet.

Het verhaal van Blackwind is zo cliché als menselijk mogelijk. Jij bent tiener James Hawkins en leeft samen met je vader op een ruimteschip. Op een dag wordt het schip aangevallen en nét voordat je vader het loodje legt, stopt hij jou in een grote robot. Uiteraard mag je daarna een hele game lang aliens slopen met de eerder genoemde robot. Een activiteit die gelukkig zo hersenloos is, dat je enige connectie met het suffe sci-fi 101 geneuzel al snel weer vergeten bent.

De gameplay is in essentie een combinatie van hack and slash en twin-stick shooter-elementen. De actie voelt best prima en dankzij simpele combo´s en lekkere explosies heeft het spel een aardig pick up ’n play-gehalte. Een goede fundering is dus aanwezig, maar helaas trappen de makers deze keihard onderuit met ronduit archaïsch gamedesign dat is blijven steken om en nabij het jaar 1993.

De actie speelt zich voornamelijk af in donkergrijze en identieke, militaire gangenstelsels. Met slechts een kleine mini-map om de weg te vinden en een eindeloze reeks herhalende gevechten in bijna iedere kamer, gaat de lol er al snel vanaf. Helemaal wanneer je terug moet lopen omdat je niet de juiste ‘key card’ hebt die zes identieke ruimtes geleden ergens in een hoekje op een computer stond. Leuk is anders.

Geestdodend

De ontwikkelaars proberen de monotonie te bestrijden met kleine puzzels gebaseerd op de upgrades die je krijgt. De meest originele hiervan is een drone die je onafhankelijk van je robot kunt besturen, om bijvoorbeeld ventilatieschachten te verkennen en schakelaars om te halen. Best cool, ware het niet dat dit veel te vaak herhaald wordt. De schachten zitten daarnaast vol kleine vijanden die enkel als doel hebben de drone te vertragen. Het is wederom een voorbeeld van een op papier leuke spelmechaniek, die vernaggeld wordt door geestdodend saai gamedesign.

De actie bekijk je schuin van boven, waarbij de in-game camera niet aan te passen is. Dat is vervelend, want er staan regelmatig vijanden van buiten het zicht op je te schieten. Nog vervelender zijn de platform segmenten, met floaty controls en obstakeldetectie die niet helemaal lekker werkt. En ronduit tergend zijn de momenten waarop de game gewoon besluit dat je een deur niet in mag gaan, omdat alle vijanden nog niet verslagen zijn….terwijl je in een volledige lege kamer staat. Sorry Drakkar Dev, dit wordt ´m niet.

De actievolle gameplay in Blackwind is solide, maar een beperkte camera, antiek level design en klungelige platforming-secties zuigen alle fun uit de game. Blackwind heeft verder nul originaliteit, wat het laatste restje wind uit de zeilen haalt van deze op het oog leuke mech shooter. Zonde.

4

• + Combat speelt lekker weg
  • - Tergend ouderwets gamedesign
  • - Klungelige camera en platform segmenten

Over Mitch

Mitch houdt van Nintendo, maar schuwt kritiek op het bedrijf niet. Als Community Manager houdt hij de sfeer op N1 graag relaxed en gezellig. Je mag hem altijd uitdagen voor een potje Smash of Mario Party in de N1-Discord!

Lees meer over Mitch

Pikmin 2 tikt de 20 aan!

0