Arranger: A Role-Puzzling Adventure - Puzzels en RPGs verenigd

• 22 jul 24 om 15:00

• 2

‘Arranger: A Role-Puzzling Adventure’ titel klinkt vaag vanaf een afstand. Wat houdt een ”Role-Puzzling Adventure” in vredesnaam in? Toegegeven, de naam geeft perfect weer wat je kunt verwachten. Het avontuur is deels RPG en deels puzzelspel, met alle elementen die je van de twee genres kunt verwachten. Als een combinatie klinkt het vreemd, maar in de uitvoering smaakt het naar meer.

Een buitenstaander. Zo omschrijf ik het hoofdpersonage van Arranger: A Role-Puzzling Adventure. Jemma gaat op reis buiten haar vertrouwde dorpsgrenzen op zoek naar antwoorden. Hiervoor zal ze een wereld moeten afstruinen waar angst hoogtij viert. Een onbekende statische kracht heeft de wereld in zijn greep en Jemma is de enige die het fenomeen kan stoppen. Het verhaal wordt verteld met tekst, maar slecht is het zeker niet. De dialogen zitten vol met grappen, anekdotes en persoonlijkheid. En dat mag ook wel, aangezien je met Arranger ongeveer tien uur zoet zal zijn.

Een uitgestrekte wereld met Jemma als je gids.

Dat Arranger deels een roleplaying game is, zie je vooral in de manier hoe de game zich ontwikkelt. Naast de vele gesprekken die je zal voeren met personages, hebben de makers werkelijk een hele wereld neergezet. Je gaat door verschillende dorpen en omgevingen, ieder met hun eigen manier van spreken. Hoewel Arranger iets leunt op zijn gameplay, is het duidelijk dat er hier en daar een punt wordt gemaakt. In een bepaald gebied blijven alle inwoners binnen en praten ze alleen via mechanische vogels. Je kunt niet verder tot je hier de servers plat hebt gelegd. Tja, eerlijk gezegd kwam er een glimlach op mijn gezicht. Het zijn dit soort momenten waarop ik kan zeggen: “Oh ja, de makers hebben er lol in.”

Van links naar rechts
Hoewel verkenning hoog in het vaandel staat, heb je geen gevechten of ervaring zoals in een traditionele RPG. Het is hier dat de puzzels om de hoek komen kijken. Je beweegt Jemma door een kolom of rij te verplaatsen en haar in alle vier richtingen te wringen. Terwijl je over de velden raast, kom je al snel objecten tegen die een route blokkeren. De oplossingen beginnen makkelijk, bijvoorbeeld dat je Jemma naar de andere kant van een rij of kolom moet bewegen. Langzamerhand vragen de puzzels meer scherpte. Ligt er een zwaard waarmee je een vijand kunt verslaan? Nou, dan zul je dat zwaard eerst naar de juiste plek op de kaart moeten slepen. De stilstaande objecten forceren aandacht en vragen je om je opties grondig te bestuderen. Het vinden van een oplossing is nooit te moeilijk, maar ik werd toch redelijk aan te denken gezet.

Tegelijkertijd krijgen ideeën net te weinig ruimte om te groeien. De puzzels staan als een huis, maar er had hier en daar meer ruimte voor uitgediepte formats ingezeten. Arranger geeft je een idee, bouwt heel snel door op dat idee en brengt een nieuwe set-up in de volgende omgeving. Het maakt het de game nooit saai en het valt te prijzen dat Arranger überhaupt zoveel goede ideeën heeft. Toch, en misschien ben ik wat gulzig, had ik de bestaande concepten iets langer laten hangen. Het maakt het avontuur langer, maar dat is niet erg als ik me niet verveel tijdens de rit.

Blokkades lopen uiteen, maar lasers maken het wel bont!

Mijn grootste verbazing was hoe goed de puzzelmechanieken verbonden zijn met het verhaal. Personages reageren op hoe de rijen en kolommen bewegen, tijdens het begin van de rit is dat vooral in negatieve zin . Zodra het ze goed uitkomt, verandert de toon en zie je hoe beetje bij beetje de wereld een stukje positiever wordt. Deze eenheid tussen ontdekken, puzzelen en vertellen vormt een uniek avontuur wat me nog maanden bij zal blijven. Vooral de interacties met de eindbazen zijn super boeiend, mede dankzij een gevechtssysteem waar je letterlijk in de tegenstander rolt. Uniek in zijn soort.

Assist mode engaged
Voor wie bang is om tegen een muur aan te lopen, biedt Arranger een assist mode. In de wereld krijg je dan markeringen te zien om te weten waar je heen moet. Het is voornamelijk in de dorpen waar je misschien net wat te veel op je bord krijgt. Voor de puzzels kun je een portaal oproepen waar een bepaald gedeelte overgeslagen kan worden. Het is goed om niet te veel hierop te leunen, gezien Arranger je spelenderwijs de gameplay-concepten wil voorschotelen. Wel fijn dat deze mogelijkheid er is uiteraard, zeker als je liever verder wilt naar het volgende punt in de verhaallijn.

Puike presentatie
Oh, wat is Arranger een mooie game. Het biedt een prachtig kleurenpalet dat sterk tot de verbeelding spreekt. De personages, dorpen en werelden zijn aandoenlijk getekend. Natuurlijk is dat niet geheel een verrassing, gezien de character designer van Braid aan Arranger heeft gewerkt. Toch is de stijl wat vrolijker, wat mij veel meer aanspreekt. De soundtrack komt ook van goede huize. Het zijn aanstekelijke melodieën die de game net dat beetje extra praal geven. Elk gedeelte van de wereld doet wat unieks, van opbeurende deuntjes in de dorpen tot donkere tonen in het diepste bossen.

Arranger: A Role-Puzzling Adventure brengt een unieke flair. Met de combinatie van puzzelen en RPG-elementen weet het spel de gehele weg te blijven boeien. Hoewel sommige stukjes iets langer hadden gemogen, het is moeilijk om te ontkennen hoeveel genot er in deze rit zit. De puzzels en baasgevechten in het bijzonder brengen de meeste unieke set-ups die ik ooit in een spel gezien heb. Daar komt bij dat de makers een reis over zelfontdekking perfect hebben kunnen mixen met absurde stukjes. Het laat zien hoeveel liefde het spel heeft ontvangen en daar kunnen ze vanuit mijn kant ook op rekenen. Een heerlijk tien uur durende reis van begin tot eind. Oprecht de moeite waard.

9

• + Goede combo puzzelen en RPG
  • + Aandoenlijke stijl