Volgens mij kunnen Yoshi-games niet veel anders dan aanvoelen als een tot leven gekomen kinderdroom. Kijk maar naar de krijttekeningen van de originele Yoshi’s Island en de wollen knuffels uit Yoshi’s Woolly World. En volgende maand kan een nieuwe game zich toevoegen aan dit lijstje: de geknutselde wereld van Yoshi’s Crafted World. Afgelopen woensdag mochten Dyon, Dreon en ik alvast een paar levels uitproberen van dit spel en één ding staat vast: Yoshi’s Crafted World speelt ook als een droom!
Tweedimensionale diepte
Het eerste level dat ik mocht spelen (dat jij trouwens ook kunt spelen in de demo!), maakte al gauw duidelijk dat Yoshi’s Crafted World geen typische Yoshi-game is. Dit spel is namelijk geen traditionele 2D-platformer: hier kun je de diepte in. Alsof je Yoshi laat wandelen door een kartonnen kijkdoos, kan de groene dino naar de voor-en achtergrond lopen mits er een gele papieren tapijt uitgerold is. Ook allerlei items en vijanden kunnen zich voor of achter Yoshi begeven en dit betekent ook dat je die met je welbekende Yoshi-eitjes kunt raken. Dit deed je in eerdere Yoshi-games altijd met behulp van een automatisch pijltje, maar in Yoshi’s Crafted World kun je vrij een cursor besturen. Richt je dus op iets wat je kunt raken met je eitje, wordt die geel omlijnd- ook als het zich op de voor-of achtergrond bevindt.
Deze diepgang maakt de gameplay van Yoshi’s Crafted World gelijk stukken unieker en het werkt goed om vrij je cursor bewegen om met eitjes te schieten. Ik heb slechts een paar keer gehad dat een voorwerp eerst niet geel omlijnd werd, of dat ik dacht dat iets niet in de diepte was terwijl dat wel zo bleek te zijn. Maar afgezien daarvan, vond ik deze kijkdoosachtige diepgang ontzettend tof en ben ik hartstikke benieuwd naar op wat voor slimme manieren Nintendo deze diepte verder gebruikt heeft in Yoshi’s levels!
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!