De Super Monkey Ball-reeks is een beetje in de vergetelheid geraakt. Er was een periode waarin ieder jaar een nieuw deel in de reeks uitkwam, maar die tijden lijken nu ver verleden tijd. Dat is jammer, vooral gelet op het feit dat de meeste beste vermakelijk bleken. Super Monkey Ball: Banana Blitz, echter, was altijd al een vreemde eend in de bijt. Er was een knop om te springen, baasgevechten en levels die alle kanten opvlogen; alle liefhebbers van de serie zien het als een zwart schaap dat te veel een andere kant op springt. Nu, na de lancering op de Wii in 2006, keert de game terug in een HD-variant op de Nintendo Switch. Is de game goed? Nou ja, hij is zeker al beter dan het origineel.
Als je nog nooit Super Monkey Ball hebt gespeeld, dan biedt Banana Blitz HD zeker een mooie kans. Je rolt door de levels, springt op bepaalde momenten, verzamelt bananen en probeert zo snel mogelijk het einde te bereiken. In het begin zijn de levels erg lineair en ben je al snel aan het eindpunt, maar de moeilijkheidsgraad vordert hoe meer je speelt. De stages staan bekend om hun moeilijkheidsgraad en dat voelde ik al zonder meer. Toch zit ik zeker klaar voor zo’n uitdaging. Naast het springen met de A-knop, wat geen ander SMB-spel heeft, zijn er ook uitdagende baasgevechten. Je zult bepaalde punten moeten raken om je vijanden slim af te zijn en progressie te kunnen maken.
Wat de HD-versie beter maakt dan het origineel, is het uitblijven van motion controls. In het originele avontuur moest je de Wii Remote draaien om bewegingen te maken, iets wat niet geheel aansprak. Het gebruiken van een stick voelt verfijnder, en je merkt al snel dat er minder fouten worden gemaakt. Daarnaast is het zo dat je het nu beter kunt combineren met een springknop, waardoor de game vlugger gaat. De demo was veel leuker dan mijn avonturen met het Wii-spel, waar ik zonder meer moeite mee had.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!