Super Mario 3D World Preview

  • Hands-on

  • 27 jan 21 om 15:00

  • Willem

  • 0

Deze preview richt zich exclusief op de content van Super Mario 3D World. Deze game is onderdeel van Super Mario 3D World + Bowser’s Fury, maar omdat het spel een dusdanig andere insteek heeft hebben we besloten om de Super Mario 3D World een eigen preview te geven. Voor de uiteindelijke review van Super Mario 3D World + Bowser’s Fury bespreken we beide games en scoren we het spel als één geheel. Lees ook onze preview van Bowser’s Fury!

Eerlijk is eerlijk, het grootste probleem van Super Mario 3D World op de Wii U was dat de game op Wii U gewoonweg niet het bereik had dat het verdiende. Alleen daarom al is de aankomst van Super Mario 3D World op de Switch een feest. Met een aantal van de best ontworpen levels in de serie is 3D World echt een game die niet mag ontbreken. De dubbele kers op de taart? De Switch-versie is zowaar nog beter dan het origineel.

3D World heeft een ongebruikelijke opening als het aankomt op traditionele Super Mario-verhalen. In plaats van Peach heeft Bowser alle Sprixies ontvoerd uit het Sprixie Kingdom. Het is aan Mario, Luigi, Peach en Toad om de Sprixies te redden en Bowser te stoppen. Structureel gezien is het spel vergelijkbaar met de voorganger, Super Mario 3D Land op de 3DS. Je rent en springt je weg naar de vlag bij het einde door allerlei verschillende en creatieve levels. In de levels verzamel je (meestal) drie groene sterren die nieuwe levels openen en zijn er ook stempels te vinden. Hierdoor ben je altijd op zoek naar verborgen plekjes of bepaalde uitdagingen.

Altijd weer wat nieuws

De creativiteit die wordt getoond in deze levels is bijna ongeëvenaard ten opzichte van andere Super Mario-werelden. Ja, de thema’s van de werelden zijn nog steeds wat je verwacht (groene heuvels, sneeuwlandschappen, warme oceanen, diepe bossen…) maar ieder level is uniek en goed te onderscheiden van anderen. Elk level heeft een eigen speltechniek die je leert terwijl je het level speelt. Neem als voorbeeld een level in de vierde wereld, waarbij je kennismaakt met piranha planten die als een slang over de grond bewegen. Dit is in principe het thema waar het hele level omheen is gebouwd. Sommige van deze planten vormen een vreemd obstakel door hun bewegingen, maar andere dienen als een platform om verborgen paden te bereiken. Gaandeweg wordt dit gecombineerd met water en giftige elementen. Sommige levels vormen hierdoor een enorme uitdaging, omdat je ook je ogen open houdt voor de verzamelobjecten.

De power-ups complementeren deze gameplay enorm goed. De oude bekenden als de fire flower, tanooki leaf en de boomerang flower zijn terug, maar de ster van de show is de super bel. Deze transformeert Mario en vrienden in katachtige versies van henzelf. Kat-Mario kan muren beklimmen, vijanden slaan en zelfs een duikvlucht maken om zichzelf te lanceren vanaf hoge platformen. De power-up is een genot om te gebruiken, maar soms voelt het bijna alsof je de game ermee breekt. Platformen en obstakels zijn makkelijk te omzeilen met de super bel. Creatiever en uitdagender zijn de double cherry power-ups. Zodra je deze oppakt verschijnt er een kopie van Mario die precies alle bewegingen nadoet. Op zichzelf klinkt dit niet zo bijzonder, maar levels met double cherries presenteren vaak de uitdaging waarbij je meerdere double cherries moet oppakken en de klonen in leven moet zien te houden tot het einde van het level. Deze dynamiek zorgt voor een enorme uitdaging, want waar je normaal met gemak over vijanden heen springt, kan het maar net zo zijn dat je kopie niet genoeg vaart heeft om dezelfde sprong te maken.

Ten slotte heeft elk speelbaar personage een unieke eigenschap. Mario is een goede allrounder, Luigi kan hoger springen maar glijdt snel weg. Toad is de snelste van de groep en Peach is zonder twijfel het beste personage in het spel. Met haar mogelijkheid om kort te blijven zweven, iets dat ze behoudt terwijl ze de Super Bel power-up heeft, is ze zonder twijfel het leukste om mee te spelen. Al deze kleine elementen bouwen op elkaar waardoor 3D World staat als een huis.

Samen kattenkwaad uithalen
Dat is trouwens een drukbezet huis, want deze game heeft gelijktijdige multiplayer. Te allen tijde kan je een speler toevoegen of weglaten. Het spelen met vrienden maakt de game echt leuker. De camera probeert in levels zo goed mogelijk alle spelers in beeld te houden, dus communicatie is van belang. Tegelijkertijd is het mogelijk om andere spelers op te pakken en weg te gooien, maar je deelt gezamenlijk alle levens. Hoe leuk het ook is om je vrienden in afgronden te smijten, het kost de gehele groep tijd en levens om dit te doen. Aan het einde van een afgerond level krijgen de spelers hun score te zien. De speler met de hoogste punten krijgt een speciale kroon voor de volgende levels. Die kroon is extra punten waard dus het kan zomaar zijn dat als de winnaar deze verliest, er onderling een race voor de kroon ontstaat. Hoewel multiplayer de game aanzienlijk makkelijker kan maken, met name in boss battles, biedt het een plezier dat weinig andere multiplayer-ervaringen in Mario-games kunnen evenaren. Ook kreeg ik de kans om kort de online multiplayer voor het spel te proberen. De connectie was verrassend stabiel in mijn sessie met drie spelers. Wel speel je online op dezelfde manier als lokaal. Je krijgt niet je eigen speelwereld, maar deelt nog steeds met de anderen één scherm en camera. Desondanks was er net zo veel plezier te beleven. Een manier om te praten met andere spelers is wel van harte aanbevolen.

Opgepoetst en aangevuld
Ten opzichte van de Wii U-versie is 3D World niet veel aangepast. De game is sneller dan op de Wii U. Je hebt minder tijd nodig hebt om je maximale snelheid te bereiken, waardoor het tempo een stukje hoger ligt. De Captain Toad-levels zijn terug en vormen een leuke pauze tussen de gameplay door, waarin je met Captain Toad door M.C. Escher-achtige levels sterren verzamelt. Dit kan ook nu in (online) multiplayer, alhoewel je wel even moet afspreken welke speler de camera bedient om chaos te voorkomen. Ik was vooral heel blij met de toevoeging van de snapshot-mode. Op ieder moment kan je, alleen in singleplayer, de game pauzeren en foto’s maken van de levels en personages. Dit is ook waar je de stempels in kan zetten die je verzamelt tijdens het spelen. Revolutionair zou ik de snapshot-mode niet willen noemen, en ik hoopte dat er meer opties zouden zijn voor de focus, diafragma en positionering van de camera, maar desondanks staat mijn SD-kaart aardig vol met foto’s van 3D world. De stempels die je kan verzamelen in de levels, die oorspronkelijk in de Wii U-versie bedoelt waren voor Miiverse, zijn hier ook te gebruiken om je foto’s op te leuken. Het is fijn dat deze stempels nog steeds een functie hebben, maar het plaatsten gaat een beetje onhandig met een controller en ik vind ze niet al te veel toevoegen aan de foto’s zelf.

Kleine details als de snelheid van het rennen maken het verschil.

Een gebrek aan diepte
Mijn grootste frustratie met 3D World is helaas iets dat inherent is aan deze game en zijn voorganger, 3D Land. Super Mario 3D Land was echt ontworpen voor de Nintendo 3DS en is één van de games die echt gemaakt was om in 3D te spelen. Niet alleen omdat de game er mooier uitzag, maar ook omdat het beter was om diepte te zien. Hierdoor kon je veel gemakkelijker door een level bewegen. Omdat 3D World hetzelfde camerastandpunt behoudt als 3D Land, mist het soms die perceptie van diepte. Er waren meerdere keren dat ik tijdens het spel een platform miste omdat ik simpelweg niet kon inschatten waar mijn personage zou landen. Ook in de lokale multiplayer-modus hoorde ik mijn medespeler hier vaak over klagen, mede omdat de camera in die mode relatief stationair blijft. Het is geen doodzonde, maar kan af en toe de nodige frustratie opwekken.

Soms is het bepalen van je positie in de chaos best wel een uitdaging.

Voorlopige conclusie
Super Mario 3D World + Bowser’s Fury belooft een waanzinnig pakket te worden voor Super Mario fans. Super Mario 3D World is echt nog steeds een enorm plezier om door te spelen en volledig uit te spelen. Het verzamelen van alle groene sterren en stempels is een pittige uitdaging, maar vooral als je een medespeler hebt is het echt een absoluut plezier. De vragen die mij resteren zijn vooral hoeveel toegevoegde content 3D World heeft ten opzichte van de Wii U-versie, naast Bowser’s Fury, en hoe goed de online multiplayer werkt. De toon is in ieder geval gezet en ik kan niet wachten om terug te duiken in de game.

Like dit bericht:

Recente artikelen

Hoofdafbeelding bij Wat speel jij dit weekend van 4 mei

3

Special Wat speel je dit weekend? [4 mei]

04-05-2024

3

Erik

Bowser’s Fury – Meer dan een extraatje

0

Hands-on Bowser's Fury - Meer dan een extraatje

27-01-2021

0

Willem

Hoofdafbeelding bij Eerste online event van Endless Ocean is volgende week

1

Nieuws Eerste online event Endless Ocean Luminous start volgende week

03-05-2024

1

Erik

Reageer als eerste!