Sonic Frontiers - Voorzichtig optimistisch

  • Hands-on

  • 30 aug 22 om 10:18

  • Mitch

  • 9

Na maanden aan trailers en korte gameplay-segmenten op YouTube, was Sonic Frontiers voor het eerst speelbaar op Gamecom 2022. De lange rijen maken duidelijk dat er wel vraag is naar de meest vernieuwende Sonic-titel in tijden. Wordt het ook een toffe game?  Ik neem je mee door de demo.

Frontier laat zich het makkelijkst vertalen naar ‘grens’. Een overgang, zo je wil, van het een naar het ander. Dat is ook hoe het spelen van Sonic Frontiers aan voelt. De game combineert een Breath of the Wild-achtige open wereld, klassieke, afgebakende mini-levels en een uitgebreider gevechtssysteem tot de meest vernieuwende Sonic-game in tijden. Maar tja, vernieuwing en Sonic… als dat maar goed gaat.

Spoor van energie

De demo begint in de open wereld en met een ware barrage aan tutorials. Hierin wordt met name Sonic’s nieuwe moveset uit de doeken gedaan. Zo kan hij dashen door de lucht, tegen muren op rennen en natuurlijk is ook de klassieke homing attack weer van de partij. Wat opvalt is dat al deze moves daadwerkelijk functioneren zoals je verwacht en ook fijn combineren met elkaar. Iets wat in oudere 3D-Sonic’s absoluut geen garantie was.

Nieuw in Sonics arsenaal is een ontwijkende flikflak en het omcirkelen van vijanden met een spoor van energie, dat achtergelaten wordt terwijl Sonic rent. Deze staan centraal in de gevechten tegen mysterieuze vijanden, een soort golems die duidelijk niet thuishoren op de aarde-achtige planeet waar de game zich afspeelt. Net als in Zelda kun je de camera op een vijand focussen terwijl de blauwe egel rent en aanvallen ontwijkt. Het speelt lekker weg, al was dit wel de pc-build. Hoe de game draait op de Nintendo Switch is nog even afwachten.

Reusachtige totempaal

De nieuwe ontwijkende flikflak is een geslaagde toevoeging. Simpelweg hard rennen is namelijk niet meer genoeg om bepaalde aanvallen te ontwijken en dat voegt wat extra uitdaging toe. Ook de nieuwe move waarbij je met een spoor van energie vijanden omcirkelt om ze schade te berokkenen, sluit hier goed bij aan. Het voelt als een gevechtsoptie die altijd al in 3D Sonic had moeten zitten, juist omdat het kernelement van Sonic -hard rennen- er zo natuurlijk in verwerkt is.

Dit kwam het beste tot zijn recht in een gevecht tegen een eindbaas die nog het meeste weg had van een reusachtige totempaal. Doel was om deze segment voor segment te ontmantelen met Sonic’s nieuwe omcirkel move. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan, want de baas beweegt door de arena, vuurt een soort raketten af en probeert Sonic soms ook te pletten. Bij de laatste aanval moet je wel de dodge gebruiken, anders is het al snel game-over. Iets waar ik op pijnlijke wijze achter kwam toen ik nul ringen had.

Classic Sonic

Voor een iets meer ontspannen avontuur kun je terecht in de  klassieke stages die de game ook bevat. Na het openen van een portaal in de open wereld fungeren deze in feite als kleine challenge levels. Je kunt ze zien als het equivalent van de shrines in Breath of the Wild, maar in plaats van een puzzel krijg je plat gezegd een kortere Sonic Generations-stage. 

De 3D-levels  in die game waren echter prima en ik heb het idee dat Sonic nog net wat lekkerder bestuurt hier. Al snel rende Sonic door loopings, grinde hij over rails en vlogen we samen van vijand naar vijand met een serie goed uitgevoerde homing attacks. Sonic Frontiers zoekt in deze segmenten niet bepaald de grenzen op, maar dat hoeft ook niet altijd. Naast de meer vernieuwende elementen willen we allemaal toch boven alles een goed uitgevoerde Sonic-game.

Voorlopige conclusie

Het rennen en springen voelt vergelijkbaar met de 3D stages in Sonic Generations, maar dat was nog te verwachten. Het is verrassend genoeg met name de combat die een positieve indruk achterlaat in Sonic Frontiers.  Het grootste vraagteken voor nu blijft de open world en hoe de Nintendo Switch-versie zal draaien. Gezien Sonic traditioneel het beste verkoopt op Nintendo-platformen, ben ik voorzichtig optimistisch.

Like dit bericht:

Over Mitch

Mitch houdt van Nintendo, maar schuwt kritiek op het bedrijf niet. Als Community Manager houdt hij de sfeer op N1 graag relaxed en gezellig. Je mag hem altijd uitdagen voor een potje Smash of Mario Party in de N1-Discord!

Lees meer over Mitch

Recente artikelen

Nintendo deelt nieuwe Donkey Kong Country promotrailer

0

Nieuws Nintendo deelt nieuwe Donkey Kong Country promotrailer

29-11-2024

2

Mitch

Hoofdafbeelding bij Mario Kart 8 Deluxe doorbreekt grens van 60 miljoen verkopen

0

Nieuws NSO voegt nieuwe serie Mario Kart 8 Deluxe-iconen toe

30-08-2022

2

Jeroen

Uitgelichte afbeelding bij 3DS en Wii U eShop sluiten 27 maart 2023

5

Nieuws Wii U en Nintendo 3DS ontvangen firmware-update: meer stabiliteit

30-08-2022

2

Erik

Discussieer met ons mee! 9

CoeXisT

30 aug 22 om 15:03

#6527‍

503 XP | 84 comments

$onic… al sinds 1995 niet meer relevant.

Die games grabbel ik wel voor een habbekrats uit een budgetbak of Marktplaats.

 

Mitch

30 aug 22 om 19:14

#6532‍

3215 XP | 503 comments

Nouja het beestje worstelt vooral met wisselvallige rapportcijfers, maar qua sales gaat de serie nog steeds consistent lekker :O

Jeroen

30 aug 22 om 19:45

#6534‍

1062 XP | 161 comments

Sinds het 16-tijdperk zijn er toch echt een paar leuke Sonic games uitgekomen. Sonic Adventure 1 en 2, Sonic Rush, Sonic Generations, Mania. Heb je die gespeeld?

Garrus

30 aug 22 om 20:42

#6537‍

1576 XP | 287 comments

Waarschijnlijk niet; Het is tegenwoordig ''cool'' om meteen op Sonic te haten. CoeXisT is daar - helaas - een goed voorbeeld van.

... Maar ik geef toe dat de afgelopen jaren inderdaad niet al te goed waren voor de blauwe egel.

CoeXisT

31 aug 22 om 10:48

#6543‍

503 XP | 84 comments

Bedankt voor je aannames. Volgens mij haat ik nergens op.

In mijn puberteit groeide ik op met Sonic en had ik zowel een Sega en een Nintendo console. De eerste games waren echt fantastisch maar na 1995 werd het gewoon minder. Heeft wellicht niets met de mascotte te maken maar wel met de koers van Sega. De Sega CD add-on, de Launchpad van de Sega Saturn, 3D wat niet lekker liep, games vol bugs of die half af waren. En dat is met de laatste game, Sonic Colors Ultimate, nog steeds het geval.

Ik heb bijna elke Sonic game wel gespeeld en ik geef het altijd wel een kans. Ook die door user Jeroen genoemd worden. Helaas missen de games altijd wel iets waar ik de vinger niet op kan leggen. Het is gewoon niet zo goed als een willekeurige Mario game. Derhalve dat ik dergelijke games niet full-priced ga kopen.

Garrus

31 aug 22 om 17:18

#6546‍

1576 XP | 287 comments

Excuses, ik ging er inderdaad vanuit dat je gewoon op Sonic zat te haten zonder de nieuwere games te hebben gespeeld; Maar jij vond de twee SEGA racing games, Sonic Mania en bijvoorbeeld Sonic Rush ook niets?

 

CoeXisT

31 aug 22 om 20:44

#6549‍

503 XP | 84 comments

Dankjewel voor je reactie. Wellicht was mijn eerste reactie ook wat kort door de bocht en geschreven vanuit mijn rode Nintendo hart. Maar ik heb Sonic wel degelijk hoog zitten. Laatst erg genoten van een Netflix docu genaamd “High Score” waarbij episode 4 over Sega gaat en dan met name over Sonic en de console war met Nintendo. Beslist een aanrader!

Ik heb Sonic AllStars Racing games gespeeld op de DS, WiiU en Switch. Dit waren zeker toffe race games met een pittige moeilijkheidsgraad die iets minder toegankelijk zijn dan Mario Kart.

Sonic Mania heb ik op de Nintendo Switch en PlayStation 5. Al speel ik bij voorkeur Sega games op de Nintendo consoles. Het voelt alsof ze daar beter thuis horen. Heb nog een paar Sonic games op de Wii en WiiU gespeeld maar die hebben beslist geen indruk achter gelaten. Uit nostalgie speel ik nog wel eens Sonic 1 of 2 op mijn 3DS of op de Switch via de Sega virtual console.

rob1N

1 sep 22 om 00:09

#6550‍

6290 XP | 1216 comments

Ergens lijkt het me wel leuk om eens een Sonic game te kopen. ik heb geen voorliefde voor de blauwe egel maar deze game vangt op de een of andere manier wel mijn aandacht. Ik houdt hem voor nu even in de gaten, wie weet, wie weet...

Tamadachi

1 sep 22 om 14:41

#6555‍

5613 XP | 671 comments

Ik vind het ieder geval al positief dat Sega elke keer 3D Sonic weer probeert te vernieuwen zoals nu het geval is met de open world van Sonic Frontiers in plaats van dat ze blijven hangen op de nostalgische retro 2D Sonic titles. Her belooft in ieder geval een interessant experiment te worden om Sonic's snelheid te combineren met interessante combat.