Pillars of Eternity II: Deadfire - Ultimate Edition

  • Preview

  • 3 sep 19 om 13:00

  • Dreon

  • 0

Pillars of Eternity is een tijdje terug naar de Nintendo Switch gekomen. Momenteel ben ik hard bezig met het spelen van de game en het schrijven van de review die daarbij hoort. In de tussentijd heb ik al wat stukken mogen zien en spelen van de console-versie van Pillars of Eternity 2: Deadfire – Ultimate Edition. Deel één heeft een geweldig verhaal en er zijn verschillende keuzes die jouw personage gedurende het spel vormen. Het spel pakt veel gameplay-elementen uit het welbekende Dungeons & Dragons en geeft hier een eigen draai aan. Deel twee gooit het gevechtssysteem op de schop om zo een ervaring te bieden die nog dichter bij Dungeons & Dragons komt dan iedere andere game. Met al deze goed uitgedachte mechanieken moet het wel een goed spel worden, toch?

Pillars of Eternity 2: Deadfire – Ultimate Edition is een direct vervolg op Pillars of Eternity. Het spel speelt zich af op de Deadfire eilandgroep in Eora, waar jij als speler doorheen vaart op zoek naar avontuur. Jij bent een watcher, een persoon die zielen kan zien. Het verhaal begint vijf jaar na de gebeurtenissen van Pillars of Eternity. De god Eothas ontwaakt in Caed Nua, wat gepaard gaat met grof geweld en jouw personage weet dit net te overleven. Nu is het aan jou om uit te zoeken wat deze god van plan is. De reis brengt je al vlug naar het Deadfire Archipel, waar zich natuurlijk al een hoop ellende afspeelt.

Het eerste wat me opviel aan Pillars of Eternity 2: Deadfire – Ultimate Edition, was de grafische pracht. De wereld is met liefde gemaakt en de omgevingen die ik gezien heb, zagen er stuk voor stuk prachtig uit. De mooie natte stranden hadden een schitterende glans, de stormachtige wateren zagen er op een woeste manier mooi uit en zelfs de grotten nodigden uit om ze helemaal uit te kammen. Alle personages die je vergezellen in je reis barsten van karakter en ik kan nu al niet wachten om te ontdekken wat mij te wachten staat tijdens de persoonlijke zijmissies die ze met zich meebrengen.

In Pillars of Eternity 2: Deadfire – Ultimate Edition krijg je net als in het eerste deel onnoemelijk veel keuzes naar je toe geslingerd. Zo werd ik in de demo aangevallen door piraten, hier moest ik natuurlijk een gepaste oplossing voor zoeken. Ik kon met ze praten en ze proberen te overtuigen om mij niet aan te vallen, ik kon ze intimideren in de hoop dat ze met de staart tussen de benen zouden vluchten of ik kon ze per direct aanvallen om zo meteen de overhand in het gevecht te hebben. Ieder gesprek is op veel verschillende manieren aan te pakken en naarmate het spel vordert, ontwikkelt jouw personage hierdoor ook een persoonlijkheid. Alle computergestuurde personages reageren ook op een gepaste manier daarop. Ben je een slechte slavendrijver, dan reageren de gewone dorpsbewoners bijvoorbeeld erg angstig op je, terwijl de andere “slechte” personages juist aardig tegen je zijn. Ben je een echte held, dan reageren de dorpsbewoners aardig, maar de personages met minder goede intenties zijn erg onaardig tegen je.

Mijn grootste angst is de uitwerking van de port van de Nintendo Switch-versie. Na flink wat uren in deel één gestoken te hebben, heb ik namelijk ontdekt dat er verschillende bugs in het spel zitten die er voor zorgen dat het spel flink moeilijk wordt. Zo werken niet alle class abilities naar behoren, geven je magische wapens geen extra statistieken en zijn er hier en daar wat grafische bugs te zien. Dit is drie weken na de lancering van het spel nog steeds niet opgelost. Als blijkt dat Pillars of Eternity 2: Deadfire – Ultimate Edition in dezelfde staat lanceert, gaat dit de spelervaring onnodig in de weg staan.

Voorlopige conclusie

Pillars of Eternity 2: Deadfire – Ultimate Edition belooft een geweldige game te worden met flink wat keuzevrijheid, kleurrijke personages en een goed uitgewerkte wereld. Grafisch ziet het spel er gelikt uit en als doorgewinterde RPG-fan tovert het meteen een lach op mijn gezicht. Het ontwikkelen van een eigen personage gaat erg diep en het is leuk om te zien hoe jouw personage zich vormt naarmate het spel vordert. Echter ben ik wel een beetje bang voor de staat waarin het spel zal lanceren gezien de bugs in zijn voorganger. Als blijkt dat de game veel last heeft spelbrekende bugs, weet ik zeker dat dit mijn gamegenot in de weg zal staan.

Like dit bericht:

Recente artikelen

Hoofdafbeelding bij Wat speel jij dit weekend? [7 december]

2

Special Wat speel je dit weekend? [7 december]

07-12-2024

3

Erik

Gamescom-ervaringen bij Bandai Namco

0

Preview Gamescom-ervaringen bij Bandai Namco

04-09-2019

0

Ness

Sayonara Wild Hearts

0

Preview Sayonara Wild Hearts

02-09-2019

0

Mitch

Reageer als eerste!