Hoofdafbeelding bij Hands-on Star Ocean: The Second Story R voor Nintendo Switch

Star Ocean: The Second Story R - Een valse start

  • Hands-on

  • 6 sep 23 om 16:00

  • Erik

  • 1

Tijdens de Nintendo Direct van juni was Star Ocean een van de meest opvallende verschijningen. Dit kwam vooral door zijn unieke twist op de geweldige HD-2D-stijl. Tijdens de Gamescom 2023 kon ik ‘m kort spelen op de Nintendo Switch. Eigenlijk te kort. Ik neem je mee door mijn hands-on van Star Ocean: The Second Story R!

Het is eigenlijk bijzonder hoeveel verschillende, redelijk populaire, RPG-series er zijn, niet? Star Ocean kent zijn oorsprong alweer in 1996. De serie stond destijds bekend als een van de eerste actie-RPG’s waarbij jij als speler het verloop van het verhaal kon bepalen door je acties en je dialoogkeuzes. Ook Star Ocean: The Second Story, die oorspronkelijk op de PlayStation 1 uitkwam in 2000, heeft hier een grote focus op. De game kent liefst 86 (!) verschillende eindes.

Zie The Second Story R dus als een remake van die oorspronkelijke Enix-game. Het combineert 3D-graphics met 2D pixel-art personages, en speelt zich twintig jaar na het originele Star Ocean af. Je kruipt in de huid van Claude C. Kenni of Rena Lantford en hebt als taak om een mysterieuze planeet te ontdekken. Het één leidt tot het andere en voor je het weet heb je een heel reisgezelschap aan personages waarmee je over de wereld reist en een plot van een duistere organisatie probeert te stoppen.

In de demo kon ik enkel een berg beklimmen, waardoor de visuele stijl nog niet tot zijn recht kwam.

Explosieve gevechten

Tijdens mijn demosessie heb ik eigenlijk alleen kunnen proeven van het gevechtssysteem. Het woord actie-RPG lijkt hier bijna een understatement: gevechten voerde ik vooral uit door heel hard en heel snel op de verschillende knoppen te drukken. Het voelde bijna aan als een soort hack-and-slash-spel. Terwijl jij barrages aan flitsende aanvallen uit je controller tovert, lopen er ook allerlei metertjes. Zo kun je met een druk op de D-pad samenwerken met een ander personage voor een extra sterke vaardigheid en kun je ook met een van de triggers een superaanval uitvoeren. Mijn eerste indruk was vooral chaos, maar dit had denk ik meer met de demo te maken. Je mocht namelijk ergens halverwege het spel  beginnen, en had weinig tijd om de fijne kneepjes te leren.

Dit was eigenlijk best jammer, want hierdoor was het moeilijk om écht een eerste indruk op te doen van het gevechtssysteem. In theorie klinkt het een stuk interessanter: volgens de officiële gamepagina is het de bedoeling om vijanden te “breken” (denk aan Octopath Traveler) door ze voortdurend schade toe te brengen – waardoor ze even niets meer kunnen doen. Vervolgens kun je met een bondgenoot toeslaan om ze een kopje kleiner te maken.

Metaal bewerken

Wat je verder kunt verwachten? Een grote nadruk op de personages. Niet alleen kun je relaties (of juist niet) met ze opbouwen – wat dus meeweegt in al die eindes, maar kun je ze ook allemaal een vaardigheid aanleren. Zoals koken bijvoorbeeld, of het bewerken van metaal, het maken van kunst. Laat ze uitblinken in deze vaardigheden om allerhande voorwerpen en uitrusting te maken – die je weer goed kunt gebruiken tijdens die knoppenramgevechten. Leuk! Maar goed – hier kan ik helaas dus nog niets zinnigs over zeggen.

Star Ocean: The Second Story R staat op de planning voor een release op 2 november 2023 voor de Nintendo Switch.

Voorlopige conclusie

Star Ocean: The Second Story R klinkt in theorie reuze interessant: 86 verschillende eindes, een toffe grafische stijl, veel nadruk op de personages en een actievol gevechtssysteem. Helaas liet mijn speelsessie tijdens de Gamescom weinig van deze potentie zien. Hopelijk brengt Square Enix van tevoren nog een demo uit die écht een goede eerste indruk geeft van het spel.

Like dit bericht:

Over Erik

Erik schrijft sinds 2010 over videospelletjes, en hij doet dit al meer dan tien jaar voor N1-UP. Pokémon Yellow was de reden dat hij verslingerd raakte aan games - en die droom om Pokémon Meester te worden, ebde nooit meer weg. Erik krijgt nog steeds kippenvel als hij aan die E3 2016-trailer van The Legend of Zelda: Breath of the Wild denkt.

Lees meer over Erik

Recente artikelen

Celeste-ontwikkelaar: Earthblade is geannuleerd

1

Nieuws Celeste-ontwikkelaar: Earthblade is geannuleerd

25-01-2025

0

Kelvin

Doug Bowser: “Nintendo evolueert in een entertainmentbedrijf”

1

Nieuws Doug Bowser: "Nintendo evolueert in een entertainmentbedrijf"

07-09-2023

3

Erik

Silent Hope – Interview met de producer en scenario writer

0

Interview Silent Hope - Interview met de producer en scenario writer

06-09-2023

2

Thijmen

Discussieer met ons mee! 1

Mitch

6 sep 23 om 22:37

#11308‍

3273 XP | 514 comments

Helemaal een, Gamescom demo deed de game duidelijk geen recht aan.