Sonokuni - een samensmelting van samurai-tradities en moderne invloeden

  • Hands-on

  • 5 sep 24 om 18:23

  • Karina

  • 0

Tijdens Gamescom 2024 bracht ik een bezoek aan de stand van Kakehashi Games en ontdekte een titel die ik eerder niet kende: Sonokuni. Hoewel de artstyle me aanvankelijk niet direct aansprak—het oogde wat ruw en anders dan wat ik normaal speel—besloot ik de game toch een kans te geven. Ik had 30 minuten om het spel te spelen en werd warm onthaald door het team van Kakehashi Games. Hun passie voor het spel was duidelijk merkbaar en werkte aanstekelijk. Wat begon als een nieuwsgierige blik, veranderde in een verrassend boeiende ervaring vol intense actie en kleurrijke invloeden.

Kakehashi Games staat bekend om het brengen van westerse games naar Japan. Met Sonokuni hebben ze de tegenovergestelde route bewandeld. Ze brengen deze unieke Japanse game naar het westen. Dit maakt Sonokuni een bijzondere titel die iets nieuws biedt aan een internationaal publiek.

Sonokuni heeft een uniek verhaal, ontstaan uit de creativiteit van DJON, een Japanse hiphopgroep die tien jaar muziek maakte. Door de impact van de pandemie op de muziek- en entertainmentindustrie, zochten ze naar een nieuwe uitlaatklep en creëerden ze een videogame die samurai-tradities met moderne hiphop-invloeden combineert. De muziek in de game, door DJON zelf gecomponeerd, zorgt voor een persoonlijke sfeer en een unieke sound, waardoor de mix van traditionele samuraigevechten en moderne invloeden meteen zowel vertrouwd als verfrissend aanvoelt.

Officiële Sonokuni Trailer

Een wereld vol kleur en conflict

Sonokuni speelt zich af in een kleurrijke wereld, geïnspireerd door oude Japanse mythologie en de vroegere Yamato-periode. Het verhaal draait om een conflict tussen twee koninkrijken: het kleine, jaloerse Wakuni en het machtige Oguna. Als speler bestuur je een vrouwelijke samurai die betrokken raakt in dit conflict. Prins Yama van Wakuni krijgt de opdracht om Koning Kumaso Takeru van Oguna te vermoorden. Dit conflict is diep geworteld in een lange geschiedenis van vijandigheid tussen de koninkrijken.

De gameplay van Sonokuni richt zich op snelle actie vanuit een top-down perspectief. Gevechten zijn intens en vereisen vloeiende aanvallen en snelle reflexen. Het kleurensysteem speelt hierbij een centrale rol: blauwe acties zijn gericht op verdediging, rode op aanvallen, en andere kleuren geven verschillende vaardigheden en tactieken weer. Dit geeft de gevechten diepgang terwijl je je een weg baant door vijandige dungeons.

Gebruik je vaardigheden en het unieke kleurensysteem om vijanden te verslaan

Sterven is leren

Sterven is onvermijdelijk in Sonokuni. De game helpt je leren van fouten met een slim systeem. Wanneer je sterft, verschijnt er een scherm dat uitlegt wat je verkeerd deed en hoe je het beter kunt aanpakken. Dit verzacht de leercurve, vooral omdat je vaak respawnt net voor een nieuwe kamer.

Het biedt ook verschillende moeilijkheidsgraden. De aankomende ‘hard mode’ voegt een extra uitdaging toe. In de huidige normale modus, die ik speelde tijdens de demo, gebruik je een “slow skill” om de tijd te vertragen. Dit maakt het makkelijker om vijanden te verslaan. In de makkelijke modus is deze skill onbeperkt beschikbaar. In de normale modus zit er een tijdslimiet op. De hard mode vereist dat je elke vijand in een dungeon verslaat voordat je verder gaat.

Het dynamische leersysteem en slow-motion vaardigheden helpen je verder

Verhalen vertellen in 2D

Tussen de gevechten door krijg je soms de kans om te rusten en het verhaal verder te volgen via 2D-scenes. Deze tonen dialogen tussen de hoofdpersonages en geven meer diepte aan de wereld van Sonokuni. Tijdens de demo bood dit een mooie aanvulling op de actie. Het zij-aanzicht perspectief zorgt voor een klassieke storytelling-sfeer en contrasteert mooi met de intensieve top-down gevechten.

Ontmoet diverse personages terwijl je meer leert over de geschiedenis

Voorlopige conclusie

De demo van Sonokuni heeft me echt verrast. Ondanks mijn aanvankelijke twijfels over de artstyle, hebben de uitdagende, kleurrijke gevechten en het interessante verhaal mijn aandacht volledig vastgehouden. De achtergrond van de ontwikkelaars, gecombineerd met de tactische gameplay, het dynamische gebruik van perspectieven en het rijke verhaal, lijken Sonokuni een eigen, unieke identiteit te geven. Ik ben klaar voor een game die samurai-tradities en moderne invloeden op een boeiende manier weet te combineren!

Like dit bericht:

Over Karina

Dit is Karina, haar game-vrienden noemen haar Kiara. De liefde voor games begon al op haar derde, ze werd toen door haar vader geïntroduceerd aan Sonic op de Sega. Sindsdien is de passie voor games uitgegroeid tot een hechte en nostalgische vriendschap. Of het nu gaat om epische avonturen in Xenoblade Chronicles, gezellige avonden waarop ze piano speelt, of knusse game-sessies onder haar favoriete dekentje, ze is helemaal in haar element als het om gamen gaat!

Lees meer over Karina

Recente artikelen

Caravan SandWitch, programmeren met de Franse slag

0

Review Caravan SandWitch, programmeren met de Franse slag

16-09-2024

1

Rik

LEVEL-5 toont twee onbekende games op 24 september

2

Nieuws LEVEL-5 toont twee onbekende games op 24 september

05-09-2024

2

Rik

Sakamoto wijst opvolger Famicom Detective Club-games aan

1

Nieuws Sakamoto wijst opvolger Famicom Detective Club-games aan

05-09-2024

3

Rik

Reageer als eerste!