Afgelopen Gamescom bezocht N1ntendo bij Square Enix een van de bijzondere stands. Waarom bijzonder? Square Enix had geen kleine stand voor één game, zoals Konami bijvoorbeeld. Ook had Square Enix geen grote stand voor meerdere games. Square Enix was aanwezig met een (on)opvallend kleine stand voor een behoorlijk aantal games. De ontwikkelaar pakte het grootst uit met Life is Strange: Before the Storm, maar bracht ook Lost Sphear, Dissidia Final Fantasy NT en de diverse Final Fantasy-remakes naar de Duitse beurs. Hoewel de Japanse ontwikkelaar enkel PlayStation 4-systemen meebracht, waagden wij ons vast even aan een kwartiertje Lost Sphear.
Enkele jaren terug kwam Tokyo RPG Factory met een paar bijzondere teasers. De zogenaamde “Setsuna-RPG”, waar de ontwikkelaar mee bezig was, wist vooral te boeien dankzij haar mysterieuze sfeer en fantasierijke design. I Am Setsuna verscheen uiteindelijk ook voor de Nintendo Switch en wist het idee van de klassieke Japanse RPG in een nieuw jasje te steken. Tokyo RPG Factory houdt het niet bij de Setsuna-RPG, maar komt nu met Lost Sphear als ideologische opvolger.
In Lost Sphear komt een jonge man oog in oog met een grote kracht te staan, die de gefabriceerde werkelijkheid bedreigt. Met de kracht van Memory kun je terugbrengen wat hierdoor verloren is gegaan. Uiteindelijk heb je als doel om de wereld te redden. Het gevechtssysteem is turn-based en erg vergelijkbaar met dat van I Am Setsuna. De sprookjesachtige wereld en mysterieuze sfeer keren tevens terug.
Tijdens de demo kregen we weinig van dit alles mee. Je begint de demo in je eigen huisje. Als doel hebben we gekregen om Locke op te sporen. Omdat we weinig tips meekregen waar onze vriend zich schuilhoudt, betekent dit elk hoekje omkeren, elk huisje bezoeken en achter elke struik zoeken. Het dorpje kende een middeleeuwse sfeer en maakte een erg vredige indruk. Nadat we Locke hadden opgespoord, stonden ons nog wat meer klusjes in het dorp te wachten. Helaas betekende dit dat we niet de grote wereld in konden trekken en geen monsters hebben kunnen bevechten.
Voorlopige conclusie
Op basis van de demo kunnen we nog weinig conclusies trekken over dit spel. Het geheel ziet er leuk uit en voelt direct aan als een tweede deel van I Am Setsuna. Tijdens de demosessie hebben we de grootse wereld niet kunnen bereiken en geen gevechten kunnen testen. Op basis van het succes van I Am Setsuna kunnen we echter met positiviteit vooruit kijken naar deze RPG, al hopen we ook dat het spel een eigen karakter heeft en dat Tokyo RPG Factory niet al te veel afkijkt van haar eerste game.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!