Hauntii - Het licht in de duisternis

  • Hands-on

  • 25 aug 23 om 09:15

  • Erik

  • 0

Toen ik mij opgaf voor een demosessie met Hauntii op de Gamescom 2023, trok het spel mij vooral aan vanwege zijn duistere, met potlood getekende stijl waarin wit en zwart prachtig gebruikt werden. Maar nu ik het gespeeld heb, lijkt er nog een stuk meer achter dit mysterieuze spel te schuilen. Ik neem je mee naar mijn hands-on van Hauntii op de Nintendo Switch.

In Hauntii speel je als een wezen dat zijn geheugen is kwijtgeraakt. Hij komt terecht in een wereld omgeven door zwart, met enkel een wit, lichtgevend pad vooruit. Als hij van dit lichte pad afwijkt, wordt hij verzwolgen door de duisternis – en mag je weer opnieuw beginnen. Hij weet niet waar hij is en waarom hij daar is. Sterker nog: hij weet zelfs niet wie hij is. Jij gaat op reis om dit uit te zoeken.

Objecten overnemen

Algauw komt hij erachter dat ‘ie een bijzondere kracht heeft: hij kan objecten in deze omgeving overnemen. Dit doet hij door erop te schieten, wat je doet met je rechter pookje zoals in een twin-stick shooter. Wat er vervolgens gebeurt, is een totale verrassing. Er kan iets grappigs gebeuren: als je een heuvel overneemt hoor je ineens een conversatie, of een lange pilaar kun je ineens nog groter of kleiner maken. Maar je kunt ook een boom overnemen en er flink mee schudden, waardoor er misschien licht vanaf valt dat het pad vooruit even verlicht. Of je haunt een blinkende diamant waardoor je voor korte tijd extra krachtig kan schieten.

Telkens kom je weer wat anders tegen, en weet je niet zo goed wat je kunt verwachten. Een element dat mij erg aangreep. Het hielp hierbij dat de makers nauwelijks je handje vasthouden. Waar je in veel games tegenwoordig om de drie seconden een verplichte tutorial moet bekijken, mag je hier veel zelf uitzoeken. Hierdoor blijf je telkens in dat mysterieuze sfeertje, en word je uitgenodigd om lekker zelf dingen te proberen. Wat gebeurt er als ik op deze kristallen bol schiet? Soms werd je beloond met bepaalde voorwerpen, waarvan de ontwikkelaar mij vertelde dat die later een rol zouden spelen met het upgraden van je personage.

Het duisternis verlichten

Ook die eerder genoemde stijl werkt hierbij wonderwel. Zoals eerder gezegd hebben dat wit (goed) en zwart (slecht) ook daadwerkelijk een functie, en als je op een gegeven moment een compleet in wit gehuld meisje tegenkomt, weet je dat ze iets goeds is. En dit weet jouw hoofdpersonage ook, en als het meisje jou ergens heen probeert te leiden, ga je natuurlijk mee. Op dit moment wordt de game visueel zeer indrukwekkend. Omhuld door prachtige lichteffecten, getekende achtergronden en opzwepende muziek vlieg je met haar omhoog, hoger en hoger tot… jij, het hoofdpersonage, wordt teruggegrepen. Teruggestuurd naar die wereld waar de duisternis op je jaagt. Het is nog niet jouw tijd.

Nadat je teruggestuurd wordt, openbaart het spel zich pas echt. Lineaire gebieden worden vervangen door meerdere paden, en je ontmoet de wezens die in deze duisternis leven. Wezens die jou helpen om jouw verleden te ontdekken. Want pas als je weet waarom je hier bent, dan kan je misschien met dat meisje mee. Hiervoor moet je puzzels oplossen, objecten verzamelen en vijanden verslaan. Maar toen was het alweer voorbij. Na dit kleine half uur zat ik met meer vragen dan antwoorden, maar Hauntii smaakte zeker naar meer.

Voorlopige conclusie

Hauntii was een welkome verrassing op Gamescom. Alles aan de game is heerlijk mysterieus; het verhaal, de gameplay en ook je weg vooruit. Wat gaat er gebeuren? Waarom ben ik hier? Dit gaat gepaard met een prachtige visuele stijl, die qua gameplay en setting ook nog eens een centrale rol speelt. Dit avonturenspel komt naar verwachting in 2024 naar de Nintendo Switch. Houd ‘m zeker in de gaten!

 

Like dit bericht:

Over Erik

Erik is onze hoofdredacteur. Sinds 2010 schrijft hij over videospelletjes, en hij doet dit al meer dan tien jaar voor N1-UP. Pokémon Yellow was de reden dat hij verslingerd raakte aan games - en die droom om Pokémon Meester te worden, ebde nooit meer weg. Erik krijgt nog steeds kippenvel als hij aan die E3 2016-trailer van The Legend of Zelda: Breath of the Wild denkt.

Lees meer over Erik

Recente artikelen

Caravan SandWitch, programmeren met de Franse slag

0

Review Caravan SandWitch, programmeren met de Franse slag

16-09-2024

1

Rik

Hoofdafbeelding bij Pokémon Sleep nu verkrijgbaar voor iOS en Android

5

Nieuws Pokémon Sleep meer dan tien miljoen keer gedownload

25-08-2023

3

Evelyne

Hoofdafbeelding bij Excitebike 64 komt naar Nintendo Switch Online+

6

Nieuws Excitebike 64 naar Nintendo Switch Online+ volgende week

25-08-2023

4

Erik

Reageer als eerste!