7 verrassingen in Mario Kart World

  • Hands-on

  • 3 jun 25 om 16:00

  • Mitch

  • 3

Het is nu écht bijna zover: Mario Kart World ligt over enkele dagen in de winkels. De eerste nieuwe console-Mario Kart in 11 jaar belooft de serie weer flink op te schudden. Een open wereld, 24 spelers en nieuwe moves als grinden en wall riden moeten de franchise weer van een boost voorzien. Maar hoe speelt deze nieuwe racer nu echt? Op uitnodiging van Nintendo racete ik urenlang met een koe in een kart om alles te ontdekken. Dit is de laatste Mario Kart World hands-on preview!

#1 Mario Kart voelt weer fris én uitdagend

Mario Kart World gaat dé funracer voor jong en oud zijn de komende 5+ jaren. Voor de veteranen is het daarom leuk om te weten dat er eindelijk weer nieuwe trucjes zijn om onszelf meester te maken. Het grinden over rails en het rijden over muren zien tijdens een trailer is heel anders dan het daadwerkelijk mee maken. World blijft toegankelijk, maar het springen op rails is zeker in het begin best lastig en absoluut niet ‘gratis’. Hetzelfde geldt voor het racen en driften op het water of de nieuw drifttechniek voor rechte stukken. Hoewel je al deze technieken kunt negeren, gaat dit smullen worden voor gevorderden.

#2 Missies bieden veel afwisseling

De open wereld van deze nieuwe Mario Kart zit vol met leuke details en verrassingen. Toch zijn het de missies die de meeste indruk hebben gemaakt. Van munten verzamelen op elektriciteitsmasten tot het ontwijken van een hele vloot aan Bullet Bills: met de variatie in zowel lengte als inhoud lijkt het wel goed te zitten. Ook zijn er missies die specifiek worden aangemerkt als ‘voor gevorderden’ en deze vragen vaak aardig wat van je acrobatische kunsten.

Bekijk ook onze exclusieve beelden waarin we de mechanics van het spel verkennen!

#3 De fijne details van het terugspoelen

Mario Kart World introduceert de rewind mechanic (terugspoelen). Een handige functie in de singleplayer die spelers in staat stelt om de tijd terug te spoelen. Mis je een sprong of land je nét naast een railing? Dan spoel je simpelweg jouw eigen kart terug om het direct opnieuw te proberen. Na testen lijkt de limiet hiervan te liggen op 30 seconden. Extra handig: je krijgt tijdens het terugspoelen ook je ingezette voorwerp weer terug, waardoor je bijvoorbeeld een ster of turbo paddenstoel weer opnieuw kunt gebruiken. Overigens racen de computergestuurde spelers gewoon door, dus dit lijkt vooral in de open world goed bruikbaar.

#4 Out of bounds is nog steeds een ding

In Versus-modus en Grand Prix kun je nog steeds gestraft worden voor het verlaten van de baan. Zo probeerde ik af te snijden op het vernieuwde DK Pass (DK’s Ski Piste) waarbij ik scherp instuurde na een half-pipe om een bocht over te slaan. Dit is in de open wereld geen probleem, maar tijdens een race zet Lakitu je nog steeds terug op de baan.

#5 Niet alle personages hebben kostuums

Mario Kart World bevat het meeste aantal personages in de geschiedenis van de serie, maar niet ieder personage is gelijk. Zo kan het zomaar zijn dat Mario een iets uitgebreidere kledingkast heeft dan Waluigi. Één ding is wel duidelijk: sommige personages, zoals Dolphin en Coin Coffer (Portemonnee), hebben geen kostuums. Wellicht een kleine teleurstelling voor sommigen, maar we gaan Cow dus niet in een driedelig pak zien. 

#6 Battle Mode is weer zoals vroeger

De Battle Mode keert terug en lijkt weer wat aandacht en liefde te krijgen. Zo zijn er 8 stages beschikbaar om het uit te vechten met 24 spelers op één map. Dat is al cool, maar helemaal vrolijk werd ik toen ik al mijn ballonnen verloor en niet meer door mocht rijden. Dit maakt potjes veel spannender, want uitgeschakeld is ook écht uitgeschakeld.

#7 Online is nog steeds een vraagteken

Het grootste vraagtekenblok van de hele Mario Kart World-ervaring blijft de online-modus. Helaas was deze tijdens de preview-sessie niet speelbaar. Dit betekent dat we nog steeds niet weten of bijvoorbeeld het puntensysteem uit Mario Kart 8 weer terugkeert. Wel heb ik begrepen dat de wachtschermen verleden tijd zijn: je racet in de open wereld, totdat de online race van start gaat. Daarnaast zijn er deze keer 24 standaardberichtjes om mee te communiceren. Tot slot ondersteunt het spel Game Chat en het is erg grappig om gezichten van spelers boven een kart te zien zweven. Dit konden we lokaal al testen en geloof mij: dit gaat een hit worden.

Voorlopige conclusie

Is het te vroeg om dit nu al de beste Mario Kart ooit te noemen? Ongetwijfeld, maar dat was het overweldigende gevoel waarmee ik naar huis ging na ruim 4 uur speeltijd. En dan heb ik in deze preview het geweldige Knockout Tour nog niet eens genoemd. Fingers crossed dat ook de online spelstanden gaan leveren. Houdt N1-UP in de gaten voor de review!

Like dit bericht:

Over Mitch

Mitch houdt van Nintendo, maar schuwt kritiek op het bedrijf niet. Als Community Manager houdt hij de sfeer op N1 graag relaxed en gezellig. Je mag hem altijd uitdagen voor een potje Smash of Mario Party in de N1-Discord!

Lees meer over Mitch

Recente artikelen

Nieuwe Switch 2-trailer voor Ys X: Proud Nordics

0

Nieuws Nieuwe Switch 2-trailer voor Ys X: Proud Nordics

15-07-2025

0

Jeroen

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster toont Switch 2 minigames

0

Nieuws Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster toont Switch 2 minigames

03-06-2025

0

Evelyne

Mario Kart World thumbnail

0

Media Zien: 7 minuten aan exclusieve Mario Kart World-beelden

03-06-2025

2

Mitch

Discussieer met ons mee! 3

rob1N

4 jun 25 om 00:54

#17258‍

8028 XP | 1557 comments

wtf was dat met Rosalina op 0:20 seconden? Dat zag er echt uit als een glitch.

Rik

4 jun 25 om 02:09

#17259‍

6104 XP | 806 comments

Je bedoelt waar ze eventjes scheef rijdt nadat ze is gebotst met de blauw-groene auto? Dat is namelijk de impact van de botsing waardoor ze eventjes uit balans is.

Al ziet het er in dit voorbeeld inderdaad een beetje raar uit. 

Mitch

4 jun 25 om 08:31

#17263‍

3467 XP | 549 comments

Grappig, ik dacht dat dit over 0:32 ging