Xenoblade Chronicles X: DE heeft verborgen 60 fps-modus

  • Nieuws

  • 20 mrt 25 om 17:52

  • Rik

  • 3

Vandaag is Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition officieel uitgekomen. Dataminers zijn gelijk in de code van het spel gedoken & hebben een interessante ontdekking gedaan: de game heeft een verborgen modus om 60 fps te behalen.

De 60 fps-modus is niet volledig functioneel. Volgens de modder Masagratordev die de verbogen 60 fps-modus ontdekte, ontstaan er ‘een aantal rare problemen’ als je toch de 60 fps-modus opstart in de consumentenversie van Xenoblade Chronicles X. Het is onbekend wat de plannen van ontwikkelaar Monolith Soft waren met de 60 fps-modus. Mogelijk heeft het bedrijf tijdens de ontwikkeling van het spel besloten om de hogere framerate los te laten vanwege de technische limieten van de Nintendo Switch. Er wordt echter al langer gespeculeerd over de mogelijkheid dat (sommige) Switch 1-titels een update zouden krijgen voor de sterkere Nintendo Switch 2, waardoor framerates, laadtijden en resoluties verbeterd kunnen worden. Een tweede theorie over het bestaan van de 60 fps-modus is dus dat deze modus bedoeld is voor een Switch 2-patch. Volgens Masagratordev bevatten de andere Xenoblade-games op Nintendo Switch in ieder geval geen vergelijkbare modus in hun code.

Masagratordev heeft ook de resolutie van de officiële release van Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition ontdekt: de game maakt gebruik van dynamische resoluties. In handheld-modus varieert de resolutie van 504p tot aan 720p. Wie speelt op de tv kan rekenen op een resolutie tussen 760p en 1080p. Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition zou hierbij een framerate van 30 fps aan moeten houden.

Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition is sinds vandaag, 20 maart 2025 beschikbaar op Nintendo Switch (1). Onze Dreon mocht al eerder aan de slag met het spel, en vertelt je alles over zijn belevingen in zijn review!

Denk jij dat de 60 fps-modus bedoeld is voor de Switch 2? En zo ja, wil jij blijven wachten op de Switch 2-patch? Laat het ons weten in de comments!

Like dit bericht:

Over Rik

Rik is het typische gevolg van Satoru Iwata's Blue Ocean strategy: sinds Pokémon Diamond op de DS is hij verslingerd aan (Nintendo) games. Bij voorkeur speelt Rik games met grote werelden waar hij uren in kan verdwalen. Ook is Rik onze specialist op het gebied van Super Nintendo World en Nintendo's andere avonturen in de pretparkwereld.

Lees meer over Rik

Recente artikelen

Nintendo Switch Lite Grijs

4

Nieuws 80% van Europese Switch-games worden fysiek gekocht

20-04-2025

1

Rik

Hoofdafbeelding bij Alle Xenoblade Chronicles-games op de Nintendo Switch

11

Special Alle Xenoblade Chronicles-games op de Nintendo Switch

20-03-2025

9

Rik

Nintendo shirtsponsor van Amerikaans honkbalteam

2

Nieuws Nintendo shirtsponsor van Amerikaans honkbalteam

20-03-2025

1

Dennis

Discussieer met ons mee! 3

rob1N

20 mrt 25 om 19:06

#15947‍

7424 XP | 1438 comments

ok, dus de gedachte is nu dat het wordt geport naar S2?

Rik

20 mrt 25 om 23:57

#15951‍

5712 XP | 754 comments

Een port zou kunnen, maar aangezien deze modus alleen de framerate aanpast ligt het meer voor de hand dat je staks een 'Switch 2 patch' zal kunnen downloaden. Monolith Soft kennende hadden ze voor een volwaardige S2-port nog wel wat extra andere dingen toegevoegd. 

Er gingen ook al langer geruchten rond dat bepaalde spellen een S2-patch zullen krijgen om performance te verbeteren zonder een volledige port te zijn. 

Fl@ppy

21 mrt 25 om 11:56

#15953‍

4504 XP | 879 comments

Is dlss iets wat automatisch werkt? Of moet dat ook gepatched worden voor de oude Switch games? Want dat met een fps boost is wel heel tof!