Tears of the Kingdom is uit en dat betekent dat vele fans in de game duiken. De meeste van ons doen dat op de manier zoals Nintendo bedoelde, maar dataminers zijn vooral geïnteresseerd in wat er onder de motorkap zit van Nintendo’s laatste Magnum opus.
Hieruit komt een interessant weetje: Tears of the Kingdom maakt niet gebruik van de (aangepaste) engine van voorganger Breath of the Wild. De interne werking van de Tears of the Kingdom-engine verschilt op veel belangrijke punten zelfs compleet met die van Breath of the Wild. Toch is het niet een gloednieuwe engine: games als Splatoon 3 en Nintendo Switch Sports maakten ook al gebruik van de “ModuleSystem” engine. Dit is overigens geen officiële merknaam, het betreft een custom Nintendo-engine die niet publiek beschikbaar is. ModuleSystem is waarschijnlijk de interne codenaam. De befaamde physics-engine van Breath of the Wild, genaamd Havok, is wel geüpdatet en overgezet naar Tears of the Kingdom.
For people just playing the game, this doesn't mean anything.
But in terms of the game internals, it looks quite different compared to Breath of the Wild.
(I wonder if TotK was the reason that the engine was built, and NSS + S3 just happened to come out first…)
— OatmealDome (@OatmealDome) May 11, 2023
In eerste instantie lijkt het misschien vreemd dat zo veel van elkaar verschillende games als Splatoon 3 en Tears of the Kingdom gebruik maken van dezelfde engine. Op zichzelf heeft een engine echter geen invloed op grafische stijl of gameplay, het is enkel de basis waar een game verder op gebouwd kan worden. Commercieel verkrijgbare engines als Unreal of Unity kunnen bijvoorbeeld ook een grote verscheidenheid aan games creëren.
Had jij gemerkt dat Tears of the Kingdom gebruikt maakt van een compleet andere basis dan Breath of the Wild? Laat het ons weten in de comments!
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!
14 mei 23 om 17:16
#9892
4220 XP | 741 comments
Puur naar de interne naam gekeken klinkt het als een engine die een bepaald framework biedt waar verschillende toepassingen aan gekoppeld kunnen worden. Dit kan voordelig uitpakken omdat je hierdoor met één basisengine een divers aantal games mogelijk maakt.
Dit klinkt ook wel aannemelijk. De originele KingSystem engine gemaakt voor BotW was gemaakt voor de Wii U, en met het oog op lange termijn ondersteuning was het sowieso nodig om deze te vernieuwen voor de Switch chipset. NSS en S3 zijn ook veel kleiner in scope en complexiteit, waardoor deze eerder konden verschijnen.
Leuk feitje: Metroid Prime en Donkey Kong Country Returns draaiden allebei op dezelfde engine!