Sterke groei voor nichefranchises op Nintendo Switch

  • Nieuws

  • 7 nov 24 om 09:20

  • Robin

  • 6

Nintendo deelde in hun recente financiële briefing sterke groei voor nichefranchises. 

Wanneer we naar de top 10 kijken van Nintendo Switch-titels zien we de bekende franchises zoals onder andere Mario, Zelda en Animal Crossing.  De Nintendo Switch is ook een sterke factor geweest in de groei van de wat meer nichefranchises van Nintendo. Nintendo laat het “Nintendo Switch-effect” zien tegenover de 3DS +Wii U. Hierin zijn download only-titels niet meegenomen.

Pikmin zag een groei van ~6 miljoen exemplaren. Dat is ook niet verrassend, aangezien de gehele serie nu op de Nintendo Switch beschikbaar is. De Kirby-franchise deed het nog beter, met een stijging van zo’n ~10 miljoen exemplaren. Ook Metroid en Xenoblade hebben dankzij de Switch flink aan populariteit gewonnen, al zijn er hier wel enkele nuances. De 3DS kende namelijk twee Metroid-titels, terwijl de Wii U er geen had. Xenoblade was alleen vertegenwoordigd door Xenoblade Chronicles 3D op de 3DS en Xenoblade Chronicles X op de Wii U.

Op de Nintendo Switch kan je momenteel Metroid Prime: Remastered en Metroid Dread spelen en kan je de gehele Xenoblade-serie op de Nintendo Switch spelen. In 2025 zullen zowel de Metroid- als de Xenoblade-franchise zullen verder groeien met de komst van twee nieuwe titels: Metroid Prime 4: Beyond en Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition.

Hoe kijk jij naar de groei van deze franchises? Heb jij games van deze series thuis liggen of ga je hier later mee aan de slag? Deel het met ons in de comments!

Bron: Nintendo

Like dit bericht:

Over Robin

Sinds de NES is Robin actief in het gamen. Zijn eerste console was dan een SNES die hij van Sinterklaas kreeg en waar hij erg druk was met Lufia II: Rise of the Sinistrals. Nu kan je hem blij maken met o.a Monster Hunter, Fire Emblem en Xenoblade. Ook hoopt hij elke dag stilletjes dat Golden Sun terug komt.

Lees meer over Robin

Recente artikelen

Power Rangers: Rita’s Rewind niet meer vertraagd voor Switch

0

Nieuws Power Rangers: Rita's Rewind niet meer vertraagd voor Switch

05-12-2024

0

Dennis

Tinkertown: pixelplezier met cozy twist

2

Review Tinkertown: pixelplezier met cozy twist

07-11-2024

1

Karina

Hoofdafbeelding bij Welke Wii U-game mag volgens jou naar de Switch (2) komen?

7

Roundtable Welke Wii U-game moet nog naar de Switch (2) komen?

06-11-2024

5

Erik

Discussieer met ons mee! 6

Paul

7 nov 24 om 11:12

#14804‍

4127 XP | 723 comments

Ik vergelijk liever de attach rate. Met 146 miljoen verkochte apparaten zegt dit niet zo heel veel

Selan

7 nov 24 om 14:38

#14807‍

3121 XP | 577 comments

Ik snap je gedachtegang, maar ook die vergelijk is niet helemaal fair. De 146m Switch eigenaren is een extreem diverse groep. No way dat die 146m allemaal franchises zoals Xenoblade interessant vinden. Het zou veel toffer zijn als wij als fans een split zouden kunnen zien van de totale gebruikers op basis van verschillende criteria (leeftijd, speeltijd per week, genre's die men speelt etc.).

Stel dat het aantal mensen die op games zoals Xenoblade zitten te wachten ongeveer 10 - 15 miljoen (of doe eens gek - 30 miljoen) is op een Switch, dan zet het die 7.17 veel meer in perspectief. Maar 7.17 miljoen vergeleken met 146m is niet helemaal zuiver lijkt mij (omdat die 146m uit mega veel 'casual audience' bestaat en sowieso nooit een game als Xenoblade zouden spelen). 

Paul

7 nov 24 om 15:40

#14808‍

4127 XP | 723 comments

Ja natuurlijk, hoe meer data points hoe beter de vergelijking gaat zijn. Maar dat zijn cijfers die wij nooit gaan zien, en de andere dingen wel

Rik

10 nov 24 om 19:54

#14846‍

5254 XP | 708 comments

Ik vind de vergelijking qua attach rates ook niet bijster relevant als je in het achterhoofd houdt dat de Switch letterlijk (ruim) 10 keer meer is verkocht dan de Wii U. Dan is het potentiële spelerspubliek gewoon niet met elkaar te vergelijken qua opbouw.

Ook als we het Xenoblade-voorbeeld volgen gaat het er uiteindelijk meer om of de investering eruit gehaald kan worden. Dat was op de Wii U eigenlijk niet het geval, maar nu op de Switch wel. Daarom krijgen we alsnog de XCX-port op de Switch. Ondanks dat de bedenker eerst nog aangaf dat zo'n port waarschijnlijk te duur zou zijn om financieel te verantwoorden.

Paul

11 nov 24 om 11:41

#14853‍

4127 XP | 723 comments

Mijn punt was dat het meer relevant is dan absolute getallen.

N2up

7 nov 24 om 19:01

#14810‍

1820 XP | 357 comments

Zoals boven aangegeven is deze vergelijking een beetje erg krom en nietszeggend