SEGA legt uit waarom er geen Sonic Mania 2 kwam

  • Nieuws

  • 27 jul 23 om 02:52

  • Rik

  • 1

Het originele Sonic Mania was een succes te noemen, wat tot verwachtingen voor een vervolg leidde. Dit vervolg kwam echter nooit van de grond. In een interview met Game Informer verklaren twee hoofdrolspelers achter Sonic Mania waarom het slechts bij één game bleef.

Game Informer benaderde zowel het Sonic-team als Christian Whitehead, de Australische programmeur die zulke faam maakte met zijn ports van klassieke Sonic-games dat hij door SEGA werd ingehuurd om Sonic Mania te maken. Game Informer vroeg hen specifiek naar de reden voor het uitblijven van een Sonic Mania-vervolg. In het interview zei Takashi Iizuka, die de titel Sonic Team creative officer draagt, het volgende (vertaald):

Er was een periode na de ontwikkeling van Sonic Mania waarin we met hen hebben nagedacht over concepten voor de volgende generatie Classic Sonic. Het is jammer dat het geen afgerond spel is geworden. Toch ben ik blij dat de volgende generatie van Classic Sonic waar we met hen over spraken, is bereikt met Sonic Superstars.

Veel van de dingen waar we het met Christian (Whitehead) over hadden, weet je, ‘laten we er een visueel rijke game van maken die niet gebaseerd is op pixels. Laten we niet het Mania-idee doen door materiaal te hergebruiken. Laten we iets gloednieuws maken met compleet nieuwe levels,’ zo begon het bedenken van concepten na Mania, maar alles kwam tot stilstand. Toen we begonnen met Sonic Superstars met het team van Ohshima-san, zaten veel van de gesprekken die we met Christian hadden al in ons hoofd, en we begonnen al met het maken van een nieuw spel in een soortgelijke trant van ‘Laten we iets nieuws maken’ en ‘Laten we iets maken dat niet uit pixels bestaat.

Sonic Mania recyclede de klassieke pixel-artstyle van de eerste Sonic-avonturen.

Christian Whitehead, die samen met andere Sonic Mania-ontwikkelaars de nieuwe studio Evening Star oprichtte, liet het volgende weten (vertaald):

Toen we Evening Star begonnen, was het altijd ons doel om verder te gaan dan 2D pixel art en 3D-games te maken en geheel nieuwe, originele IP te ontwikkelen. Evening Star werkte samen met SEGA om te kijken welke kant Classic Sonic op kon gaan na het succes van Sonic Mania. Sonic Mania 2 is echter nooit ontwikkeld, omdat we het er al vroeg over eens waren dat we moesten proberen iets nieuws te maken, zoals handgetekende 2D of 2,5D. Tegelijkertijd was Evening Star bezig met de ontwikkeling van onze nieuwe Star Engine, dus uiteindelijk maakten we ook een cool Sonic-prototype dat speelde met diepte in 2.5D en wat andere gameplay-ideeën. Zoals Iizuka al zei, ging [Evening Star] echter niet door met de volledige productie van het spel, waarop Arzest het roer overnam en samen met Sonic Team Superstars maakte.

Zowel Iizuka als Whitehead impliceren dat het besluit om niet samen te werken voor een nieuwe Sonic-game in goed overleg is gegaan. SEGA en het Sonic-team namen studio Arzest aan om te werken aan Sonic Superstars. Het Sonic Mania-team van Evening Star onthulde onlangs hun eigen IP: Penny’s Big Breakaway.

Sonic Mania scoorde maar liefst een 91(!) op Metacritic. N1-UP was iets strenger en gaf de game ‘maar’ een 8,4. Onze Mitch wacht echter nog altijd op een tweede Sonic Mania-game.

Had jij liever een Sonic Mania 2 gezien in plaats van Sonic Superstars? Laat het ons weten in de comments!

Bron: Game Informer

Like dit bericht:

Over Rik

Rik is het typische gevolg van Satoru Iwata's Blue Ocean strategy: sinds Pokémon Diamond op de DS is hij verslingerd aan (Nintendo) games. Bij voorkeur speelt Rik games met grote werelden waar hij uren in kan verdwalen. Ook is Rik onze specialist op het gebied van Super Nintendo World en Nintendo's andere avonturen in de pretparkwereld.

Lees meer over Rik

Recente artikelen

Hi-Fi Rush krijgt PEGI-score voor Nintendo Switch

0

Nieuws Hi-Fi Rush krijgt PEGI-score voor Nintendo Switch

30-04-2024

1

Rik

zelda oracle games

3

Nieuws Zelda: Oracle of Ages & Oracles of Seasons nu op NSO

27-07-2023

5

Dennis

Star Ocean: The Second Story R deelt Character trailers

2

Nieuws Star Ocean: The Second Story R deelt Character trailers

27-07-2023

3

Rik

Discussieer met ons mee! 1

WoutBurger

27 jul 23 om 15:47

#10902‍

144 XP | 26 comments

erg zonde, had graag een vervolg gezien met nog meer orginele levels en personages,

Heb wel het gevoel dat Sonic Superstars die taak zal vervullen