PlatinumGames dropt een klein bommetje in de overname-oorlog in de game-industrie. Zolang er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan staan ze ervoor open om overgenomen te worden. Hiermee breekt PlatinumGames met het anti-overname standpunt dat ze jarenlang volhielden.
In een recent interview met videogameschronicle.com werd CEO Atsushi Inaba gevraagd naar zijn positie over een potentiële overname. Inaba is pas sinds begin dit jaar CEO van PlatinumGames, hij volgde de in december 2021 afgetreden Kenichi Sato op. Waar PlatinumGames voorheen niet (vrijwillig) overgenomen wilde worden, breekt de nieuwe CEO met deze lijn. Een redelijk bod waarbij de creatieve vrijheid van PlatinumGames gegarandeerd blijft zou hij niet afslaan. Hij zei het volgende (vertaald):
Het belangrijkste voor ons is om de vrijheid te hebben om de games te maken die we willen maken. Wat ik hoor over de recente overnames, ik denk niet dat Microsoft zal beginnen met het micromanagen van Activision tot het punt waar ze al hun vrijheid afpakken… Ik denk niet dat het zo’n relatie gaat worden.
Ik denk dat er veel wederzijds respect is daar en ik denk dat Activision in staat zal blijven om te doen wat ze het beste doen. Dat is uiteindelijk ook wat het belangrijkste voor ons is, welke vorm dat ook aanneemt voor ons en ons bedrijf. Dus ik zou niet alles afslaan, zo lang als onze vrijheid nog steeds gerespecteerd zou worden.
Gevolgen voor Nintendo
Er zijn dus nog geen concrete plannen of biedingen geweest op PlatinumGames, maar met zowel Microsoft als Sony op jacht naar nieuwe studios voor hun game-imperium is het de vraag hoe lang deze toestand zo blijft. In tegenstelling tot hun grote concurrenten ziet Nintendo geen heil in het roekeloos opkopen van externe studios. Een eventuele overname van PlatinumGames zou dus door Sony of Microsoft zijn. Hiermee zou Nintendo mogelijk de toegang verliezen tot een studio waar ze een goede band mee hebben. PlatinumGames staat bij het Nintendo-publiek vooral bekend als de studio achter de Bayonetta-serie. Maar ook titels als Astral Chain of Star Fox Zero (Wii U) zijn door PlatinumGames ontwikkeld. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat PlatinumGames niet de rechten bezit op deze merken. Bayonetta is van SEGA met exclusiviteit voor Nintendo omdat de recente games op kosten van Nintendo zijn ontwikkeld, Star Fox is altijd een Nintendo-merk geweest en hoewel Astral Chain in eerste instantie een gedeelde IP was tussen PlatinumGames en Nintendo zijn alle rechten overgegaan op The Big N. PlatinumGames werkte ook jarenlang met Microsoft samen aan het gecancelde Scalebound-project en bracht samen met Square Enix Nier: Automata op de markt.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!
15 feb 22 om 08:11
#3681
3812 XP | 717 comments
En toch heb ik het idee dat Nintendo binnenkort toch wel een overname doet. Hoewel ze zeggen dat er niet mee aan willen doen, hebben ze een paar maanden voordat de Switch Lite werd aangekondigd, ook gezegd dat dat ze toen geen nieuwe hardware zouden aankondigen.
Platinum Games is belangrijk voor Nintendo, met Bayonetta en Astral Chain, dus zou wel enigszins een logische keus zijn.
15 feb 22 om 08:59
#3682
2831 XP | 548 comments
Zou het een hele verstandige keuze vinden voor Nintendo
15 feb 22 om 10:52
#3683
5950 XP | 1102 comments
Zou zeker niet misstaan onder het profiel van Nintendo. Maar of Nintendo het ook gaat doen? Ik weet het niet. Nintendo is te onvoorspelbaar.