Oprichter Limited Run Games geeft inkijk in certificatieproces Nintendo

De eerste game die Limited Run Games ooit geprint en uitzonderlijk ook zelf gemaakt heeft, Breach & Clear, was bijna verkrijgbaar op de Wii U. De game is echter niet door het certificatieproces van Nintendo gekomen. Dat zegt Josh Fairhurst op X (Twitter). Hij is één van de oprichters van Limited Run Games en Mighty Rabbit Studios, de ontwikkelaar van de game. 

Limited Run Games staat bekend om het maken en/of distribueren van fysieke versies van indie games die voorheen alleen maar een downloadbare titel waren. Het bedrijf is begonnen als Mighty Rabbit Studios, een ontwikkelaar van videogames opgericht door Josh Fairhurst en Nicholas Allen. Josh Fairhurst wou de games die zijn studio maakte fysiek uitbrengen zodat mensen die geïnteresseerd waren in zijn game altijd konden spelen en dat ze niet afhingen van een digitale winkel die ooit kan sluiten. Hij besloot een kleine oplage te maken van één van zijn games, Breach and Clear, en de rest is geschiedenis.

Een screenshot uit Breach and Clear

Die game is bijna naar de Wii U gekomen, zegt Josh Fairhurst. Zijn commentaar op de niet uitgebrachte game levert ook een leuk inkijkje in het certificatieproces van Nintendo in de tijd van de Wii U op (vertaald):

We hebben Breach & Clear volledig geport naar de Wii U, maar de Nintendo certificering is mislukt omdat het spel 1 op de 10 keer crashte als het meer dan 30 uur achter elkaar aan stond.

We besloten dat het niet de moeite waard was om uit te zoeken hoe we een bug konden repliceren die pas na 30 uur optrad en maar 1 op de 10 keer voorkomt. Onnodig te zeggen dat de port werd geannuleerd.

Volgens hem was een zogenaamde ‘soak test’ zeer ongewoon in die tijd. Op de vraag of iemand een game 30 uur zou aan laten staan, tweette hij dit:

Een echte speler, nee, maar in het [Xbox 360]-tijdperk waren dit soort tests heel gewoon. Terwijl Microsoft en Sony soak tests lieten vallen voor PS4 en [Xbox One] certificering, bleef Nintendo ze doen voor de Wii U om wie weet welke reden.

Of games op deze manier nog getest worden door Nintendo, is niet bekend.

Wat vind je van dit inkijkje in het certificatieproces van Nintendo? Vond je hun beslissing te streng of juist goed? Laat het weten in de comments!

 

Bron: X Josh Fairhurst

Like dit bericht:

Over ProfessorBonk

Sinds het spelen van Bowser's Inside Story was Joran niet meer weg te slaan van zijn Nintendo DS en werd hij een rasechte Nintendo fan. Hij is uitgegroeid tot een fan van bijna alle genres, maar met een echte voorliefde voor JRPG's, visual novels en ritmegames. Daarnaast is hij een verzamelaar van games en consoles en is dol op domme accessoires zoals de Wii Speak, de Babysitting Mama baby en de vele plastic rommel waar je je Wii Remote kan inproppen.

Recente artikelen

Little Kitty, Big City – Een avontuur van pluizig tot fier

0

Review Little Kitty, Big City - Een avontuur van pluizig tot fier

16-05-2024

2

Karina

Technische analyse verschenen van Hogwarts Legacy op Switch

3

Media Technische analyse verschenen van Hogwarts Legacy op Switch

20-11-2023

3

Dennis

Alle Kirby-games op de Nintendo Switch

1

Special Alle Kirby-games op de Nintendo Switch

20-11-2023

7

Kitty

Discussieer met ons mee! 2

Paul

20 nov 23 om 11:58

#12166‍

3804 XP | 659 comments

Goed zo. Als een game na 30 uur crasht vanwege een memory leak, dan moet dat opgelost worden. Zeker met de slaapmodus en instant weer een game kunnen oppakken is het belangrijk dat games stabiel blijven bij langdurig gebruik.

Maar goed, het zal wel iets anders zijn dan een memory leak, want dat zou geen 30 uur moeten kosten om te reproduceren.

Met de Switch lijken er ook minder strenge certificeringsprocessen te zijn, want die games crashen vaak genoeg in tegenstelling tot games van eerdere generaties. Dus aan de ene kant hebben ze gelukkig wat eisen laten vallen, maar aan de andere kant betekent dit dat games er kwalitatief niet beter op worden.

Joran

20 nov 23 om 12:11

#12167‍

33 XP | 5 comments

Ik denk eigenlijk niet dat het een memory leak was aangezien de game maar 1 op de 10 keer crashte. Een memory leak zou volgens mij constant moeten gebeuren als je de game langer laat aanstaan, maar ja, wat weet ik ervan! Maar je hebt wel gelijk dat dat bij de Switch die in tegenstelling tot de Wii U echt een slaapmodus heeft, echt wel een belangrijk punt is dat getest moet worden. Maar dat weten we niet natuurlijk of ze dat doen of niet.