Nintendo vindt Switch 'krachtig genoeg'

  • Nieuws

  • 1 jul 23 om 00:34

  • Rik

  • 5

Volgens Nintendo is de Switch namelijk krachtig genoeg om moderne games op uit te blijven brengen. Dit zegt Nintendo tijdens de aandeelhoudersvergadering van juni 2023.

In pure rekenkracht was de Nintendo Switch al de minst krachtige console op de markt toen deze zeven jaar geleden uitkwam. Inmiddels hebben concurrenten Xbox en Playstation nog krachtigere apparaten uitgebracht. Nintendo’s Shinya Takahashi antwoordde echter ontkennend op de vraag of de Nintendo Switch inmiddels niet tekort kwam in rekenkracht. Wel moest Takahashi toegeven dat (externe) ontwikkelaars graag wat meer vermogen zouden hebben om mee te spelen.

Ik wil graag de eerlijke mening van de ontwikkelaars horen over de vraag of de hardwarespecificaties van Nintendo Switch, nu in zijn zevende levensjaar, voldoende zijn om al hun spelideeën uit te voeren.

Shinya Takahashi: Als je mij als ontwikkelaar van game-software vraagt of Nintendo Switch voldoende kracht heeft, zou ik niet zeggen dat er een gebrek aan is. Maar gameontwikkelaars willen over het algemeen meer [kracht] en zullen altijd veel elementen willen inbouwen die de hardware-beperkingen overschrijden. Sinds het Famicom [Nintendo Entertainment System, NES]-tijdperk hebben we eraan gewerkt om deze spelelementen in te passen in een kader met bepaalde beperkingen, en het is onze taak om uit te zoeken hoe we binnen deze beperkingen een leuk spel kunnen maken. Ik denk dat er interessante content ontstaat door de beperkingen te respecteren en dat we dit ook echt voor elkaar hebben gekregen.

Er bestaat geen twijfel over het feit dat de Nintendo Switch momenteel de zwakste hardware is op de markt.

Ko Shiota (Director, Senior Executive Officer): We ontwikkelen al lange tijd Nintendo Switch-software en hebben verschillende methoden gebruikt om prestatiebarrières te overwinnen. Zelfs nu nog luisteren onze systeemontwikkelaars naar spelontwikkelaars en implementeren ze voortdurend initiatieven om de softwareontwikkeling voor Nintendo Switch soepeler en met een langere levensduur te laten verlopen.

Als beursgenoteerd bedrijf moet Nintendo elk kwartaal hun (potentiële) aandeelhouders op de hoogte stellen van hun resultaten en prognoses. Ook krijgen aandeelhouders vier keer per jaar de kans om vragen te stellen aan de Nintendo-top. Bovenstaande uitspraken blijken uit de officieel vrijgegeven vertalingen.

Gezien de leeftijd en beperkte kracht van de Nintendo Switch wordt er steeds meer gespeculeerd over de opvolger van het systeem. Afgelopen Nintendo Direct werden er echter weer flink wat nieuwe titels van interne en externe ontwikkelaars aangekondigd voor de Nintendo Switch. De technische performance van de Nintendo Switch is de laatste tijd ook onderdeel van de strijd van Microsoft om Activision-Blizzard over te mogen nemen.

Mis jij bepaalde titels op de Nintendo Switch die ’te zwaar’ zouden zijn voor het apparaat? Laat het ons weten in de comments!

Like dit bericht:

Over Rik

Rik is het typische gevolg van Satoru Iwata's Blue Ocean strategy: sinds Pokémon Diamond op de DS is hij verslingerd aan (Nintendo) games. Bij voorkeur speelt Rik games met grote werelden waar hij uren in kan verdwalen. Ook is Rik onze specialist op het gebied van Super Nintendo World en Nintendo's andere avonturen in de pretparkwereld.

Lees meer over Rik

Recente artikelen

Wat speel je dit weekend? [18 mei] 

1

Special Wat speel je dit weekend? [18 mei] 

18-05-2024

1

Erik

Lanceertrailer voor Ghost Trick: Phantom Detective

0

Nieuws Lanceertrailer voor Ghost Trick: Phantom Detective

01-07-2023

3

Rik

9 opvallende Nintendo Switch-games voor juli 2023

3

Special 9 opvallende Nintendo Switch-games voor juli 2023

30-06-2023

7

Erik

Discussieer met ons mee! 5

Fl@ppy

1 jul 23 om 07:27

#10581‍

2831 XP | 548 comments

TotK laat zien dat het tijd is voor meer kracht. Het spel is geniaal, maar de vele pop ups en framedrops doen de rest van het spel best wel af.

Rynelan

1 jul 23 om 11:50

#10584‍

130 XP | 26 comments

"Wij van WC-eend". Natuurlijk zeggen zij dat de Switch prima is want je kraakt niet je eigen product af.

De Switch is toe aan vervanging, om mee te gaan met nieuwere games moet er een krachtigere versie komen.

Paul

1 jul 23 om 12:31

#10586‍

3804 XP | 659 comments

Tja, externe ontwikkelaars willen gewoon een hoop extra ruimte qua rekenkracht. Zo hoeven ze niet zo veel moeite te doen of te optimaliseren.

Kijkende naar de gigantische scope van TotK, dan kan de Switch nog prima mee. Pikmin 4 ziet er ook prima uit. Vaak ligt het meer aan de ontwikkelaar en hun luiheid (op zich niet negatief, we willen allemaal het onszelf zo makkelijk mogelijk maken) en de krappe deadlines die geen ruimte overlaten voor degelijke QA en optimalisatie.

Robin

1 jul 23 om 15:01

#10587‍

3199 XP | 472 comments

Het komt ook wel deels door development en hoe duur het ondertussen is geworden. Hoewel ik denk dat Nintendo games niet zo duur zijn als de grotere next-gen games (denk hierbij aan God of War, Starfield, etc) denk ik dat dit ook deels te maken heeft dat ontwikkelaars geen tijd stoppen in optimalistatie van een minder sterke console. 

Development duurt nu zo lang dan ben er niet te lang bij wilt stil staan want als je de plank misslaat is het in het huidige milieu ontzettend pijnlijk als bedrijf waarbij je in sommige gevallen miljoenen misloopt. Daarom dat we nu ook in een tijd komen waar remakes en remasters veel meer naar voren komen. Vaak zijn het spellen die vroeger goed zijn opgepakt dus mensen zijn er blij mee, enige wat je moet doen is de juiste visuele stijl inschieten wat QoL implementeren en voila je hebt weer wat geld binnen voor je grotere projecten. 

Het is dus eigenlijk niet gek dat bedrijven de Switch-skippen of niet te hard aan optimalisatie werken. We zeggen heel snel x bedrijf is lui, maar ik denk juist in sommige gevallen dat het nu komt door de hoge kosten in ontwikkeling. En een misser is een dure misser. 

Goed voorbeeld is nu Daedelic Games die bijv na het slechte ontvangst van Gollum is overgestapt van interne development naar alleen maar publishing dankzij die ene grote misser. 

Paul

1 jul 23 om 15:23

#10588‍

3804 XP | 659 comments

Alhoewel je zeker een punt hebt wat betreft de kosten van game-ontwikkeling, vind ik zelf dat we minder maximale winsten moeten najagen in een zo kort mogelijke tijd. Die hoge kosten zijn met een kwalitatief goed product terug te verdienen.