Laten we er niet omheen draaien: Palworld is ordinair jatwerk

  • Column

  • 25 jan 24 om 12:04

  • Mitch

  • 26

De game Palworld verkoopt miljoenen en zet momenteel de industrie op stelten. Centraal staan de Pokémon-achtige wezens, die wel heel veel lijken op bestaande beesten van Nintendo. De discussie gaat vooral over of er mogelijk gebruik is gemaakt van AI bij het ontwerpen van deze controversiële designs. Maar laat je dit niet afleiden van waar het werkelijk om draait. AI of niet, Palworld is ordinair jatwerk.

Laat ik vooropstellen dat Palworld interessante en verfrissende dingen doet waar Pokémon veel van kan leren. Zaken als base-building en ehm, mooie graphics bijvoorbeeld. Het is niet vreemd dat miljoenen mensen massaal op een Pokémon-achtige game duiken die niet voelt alsof je twintig jaar terug de tijd in gaat. Spelers die al jaren dorstig door Game Freak’s kale woestijnen dwalen, rennen immers naar de eerste druppel water.


Compleet schaamteloos

Een domper dus, dat de designs van de ‘Pals’ uit Palworld juist een totaal gebrek aan ambitie laten zien. De schaamteloosheid waarmee complete lichaamsdelen en assets van bestaande Pokémon aan elkaar geplakt worden om nieuwe beesten te maken, vormt wat mij betreft een nieuw dieptepunt in de industrie. De vergelijking met Frankenstein is snel gemaakt, waarbij lichaamsdelen van Pokémon als legoblokjes in elkaar vallen. Bouw je dan iets nieuws? Nee, ik dacht het niet.

 

palworld-pokemon-vergelijking

“Ja maar Mitch, er zijn meer dan 1000 Pokémon, natuurlijk lijkt er dan wel eens iets op elkaar!’, werpen sommigen dan op. Maar dit argument rammelt aan alle kanten. Zoals ik hierboven al betoog, gaat dit niet om een simpele gelijkenis. Dit is letterlijk kopiëren en plakken. Stel je bent een indiestudio en je wil een hoofdpersonage voor je nieuwe 2D-platformer ontwerpen. Dan kom je toch ook niet weg met het hoofd van Link plakken op het lichaam van Mario, die de sneakers van Sonic draagt? Palworld doet dit (iets) subtieler, maar het is hetzelfde idee.


Betaal een designer

Daarbij is dit argument nóg onzinniger, als je bedenkt hoe ongelofelijk onnodig dit allemaal is. Franchises als Digimon, Yokai Watch en iedere JRPG ooit bewijzen al decennialang dat je prima leuke, nieuwe monsters kan ontwerpen, mits je daar een getalenteerde designer voor betaalt. Nee, wat Palworld doet, is het kiezen van de meest luie en schaamteloze weg. Zowel de kwaliteit van deze game als de meest recente Pokémon-games doen daar niets van af.

Palworld bevat ordinair jatwerk en dat is niet oké.

Like dit bericht:

Over Mitch

Mitch houdt van Nintendo, maar schuwt kritiek op het bedrijf niet. Als Community Manager houdt hij de sfeer op N1 graag relaxed en gezellig. Je mag hem altijd uitdagen voor een potje Smash of Mario Party in de N1-Discord!

Lees meer over Mitch

Recente artikelen

Analyse: Zijn dit de launch-games van de Nintendo Switch 2?

0

Nieuws Analyse: Zijn dit de launch-games van de Nintendo Switch 2?

19-09-2024

1

Rik

Nieuwe trailer Pokémon UNITE zet Gyarados in de spotlights

0

Nieuws Nieuwe trailer Pokémon UNITE zet Gyarados in de spotlights

25-01-2024

1

Coen

Hoofdafbeelding bij The Pokémon Company brengt officieel statement uit over Palworld

2

Nieuws The Pokémon Company brengt officieel statement over Palworld uit

25-01-2024

2

Erik

Discussieer met ons mee! 26

Dyon

25 jan 24 om 13:11

#12740‍

10 XP | 1 comments

Alles wat Pocket Pair maakt, riekt naar jatwerk. Wat te denken van Craftopia (Breath of the Wild)

https://www.youtube.com/watch?v=MCrOGclnXCk

Zool

25 jan 24 om 13:17

#12743‍

2174 XP | 410 comments

Vind dit wel meevallen. Zie hier een samenkomst van tig games, maar wederom niet 1 op 1. Sterker nog, het ziet er leuk uit haha.

rob1N

26 jan 24 om 00:11

#12763‍

5902 XP | 1139 comments

maar dat is dus precies wat ze doen. Ze kopieëren niet 1 op 1, maar pakken gewoon elementen uit van alles en pleuren samen als een bij elkaar geraapt zooitje. 

Alles van die studio riekt gewoon naar ordinair jatwerk. Beter goed gejat dan slecht bedacht is iets waar ik voorstander van ben, maar dit is niet verbeteren. Ik noem dit eerder sloppy copy.

Mitch

25 jan 24 om 13:18

#12744‍

3155 XP | 492 comments

Wat een dieptriest bestaan heb je dan als studio.

 

Goede toevoeging

Zool

25 jan 24 om 13:14

#12741‍

2174 XP | 410 comments

Ik zie dat de monsters wel extreem veel op Pokemon lijkt, maar het is niet 1 op 1. Ik snap de frustratie. Ik weet gewoon niet zo goed of dit juridisch een haalbare zaak is. Nintendo kennende is dreigen mogelijk al genoeg. Gamers geven iig massaal aan dat dat stelen niet zo impressive is… ze halen iig er niet op af. 

 

Had ook meer zo’n column verwacht: https://www.thegamer.com/pokemon-palworld-stolen-designs-lawsuit-nintendo-originality/

Laten we hopen dat Gamefreak hier wat van leert… zal wel niet.

Mitch

25 jan 24 om 13:17

#12742‍

3155 XP | 492 comments

"Spelers die al jaren dorstig door Game Freak’s kale woestijnen dwalen, rennen immers naar de eerste druppel water."

Yosher

25 jan 24 om 13:48

#12745‍

6163 XP | 1143 comments

Ik vind dit echt een rare situatie gewoon. 

Aan de ene kant vind ik dit gewoon echt niet kunnen, omdat het inderdaad gewoon echt jatwerk is. In ieder geval wat de monsters betreft. En zoiets moet gewoon geen succes worden. 

Aan de andere kant zijn de officiële pokémon games zo beschamend slecht de laatste jaren dat ik hoop dat deze game een grote hap neemt uit de klandizie van pokémon games, zodat ze zich teminste weer geforceerd voelen om weer eens moeite te doen, of in ieder geval iets doen om kwaliteit weer te waarborgen. 

Echt een tweestrijd, in mijn ogen. 

Mark

25 jan 24 om 14:00

#12746‍

537 XP | 30 comments

Wat boeit het dat een aantal designs gelijkend zijn? Nintendo heeft enkele Pokémon in het arsenaal die vrijwel één op één van real life overgenomen zijn. Dat mag dan wel? Hadden ze daar niet een beter design voor moeten verzinnen?

Je hoeft de game natuurlijk niet te spelen / kopen als je dat niet wil. Dat hoor ik namelijk ook als ik zeg dat Pokémon eindelijk eens een kwaliteitsgame zou moeten worden. 'Koop het dan niet' zeggen de mensen die hier nu een heel punt van maken haha  

Ik hoor op de radio bijvoorbeeld ook genoeg 'nieuwe' nummers die samples van oudere nummers gebruiken. Daar heb ik nog niet zoveel klachten over gehoord, terwijl het principe hetzelfde is  

Mitch

25 jan 24 om 14:10

#12747‍

3155 XP | 492 comments

Maar dit argument rammelt aan alle kanten. Zoals ik hierboven al betoog, gaat dit niet om een simpele gelijkenis. Dit is letterlijk kopiëren en plakken. Stel je bent een indiestudio en je wil een hoofdpersonage voor je nieuwe 2D-platformer ontwerpen. Dan kom je toch ook niet weg met het hoofd van Link plakken op het lichaam van Mario, die de sneakers van Sonic draagt? Palworld doet dit (iets) subtieler, maar het is hetzelfde idee. Zowel de kwaliteit van deze game als de meest recente Pokémon-games doen daar niets van af.

Betalen voor samples en remixes, royalties etc in de muziekindustrie is overigens gewoon ding.

Mark

25 jan 24 om 14:18

#12748‍

537 XP | 30 comments

Nogmaals, ik kan me daar echt niet druk om maken :p

Zool

25 jan 24 om 14:48

#12749‍

2174 XP | 410 comments

Ik zie toch echt dat ze niet 1 op 1 zijn. Jij wel? Zelfde kleurstelling en heel duidelijk een poging gedaan om ze na te maken, maar andere modellen, andere animaties etc.

En als ik een platformer maak zoals jouw voorbeeld, dan sta ik helemaal vrij om daar snelle sonicschoenen aan te geven en een link zwaardje en een mario hoedje. Niemand houdt mij tegen. 

 

 

Mitch

25 jan 24 om 16:24

#12751‍

3155 XP | 492 comments

Je komt er juridisch misschien nog wel mee weg, maar het is niet iets wat ik als consument ga verzwijgen of belonen

Daarbij is dit argument nóg onzinniger, als je bedenkt hoe ongelofelijk onnodig dit allemaal is. Franchises als Digimon, Yokai Watch en iedere JRPG ooit bewijzen al decennialang dat je prima leuke, nieuwe monsters kan ontwerpen, mits je daar een getalenteerde designer voor betaalt.

Zool

25 jan 24 om 16:42

#12752‍

2174 XP | 410 comments

Ik snap het ook wel. Als iets succesvol is, gaan anderen dit nadoen. Dit zie je op alle markten. H&M is daar ook een goed voorbeeld van die kleding 'kopieert' van succesvolle merken.

rob1N

26 jan 24 om 00:21

#12765‍

5902 XP | 1139 comments

Bij kleding is het nog een ander verhaal. Je kan moeilijk een copyright hebben op 'broek' en dat niemand anders een broek mag ontwerpen. Het gaat om bepaalde kenmerkende eigenschappen die een bedrijf dan aan die broek geeft. Een logo bijvoorbeeld of een bepaalde patroon/kleurstelling. Maar ik geloof niet dat je op dat soort brede begrippen copyright mag hebben. 

Namen, logo's beeldmerken, characters etc zijn wel copyright beschermd. Het is voorlopig een grijs gebied ook al is het overduidelijk jatwerk, het valt misschien nog binnen de grenzen.

rob1N

26 jan 24 om 00:17

#12764‍

5902 XP | 1139 comments

Jij snapt geloof ik nog niet waar het echt om gaat. Er bestaat iets dat Copyright heet, en dat is in het leven geroepen zodat jij als bedenker van iets de rechten behoudt dat te gebruiken. Een ander mag dat dan niet kopieëren, doet die dat wel, dan valt daar juridisch van alles over te zeggen. Het is immers 'stelen' van iemands eigendom. Dat mag gewoon niet ;-)

Dat jij je daar niet druk om maakt, snap ik maar als je iets gaat jatten van de meest succesvolle franchise en ermee gaat lopen pronken en dikke winst draaien, dan gaan daar advocaatjes op af.

Mark

26 jan 24 om 07:49

#12770‍

537 XP | 30 comments

Nee ik snap het niet. Wat is copyright? Wat zijn designs? 

Pokémon-'fans' zijn maar een teder volk. Bij de eerste de beste kritiek doen ze het af als 'maar het is een game in de goede richting, wat wil je dan?' of 'dan koop je het toch lekker niet' en als er zogenaamde concurrentie is voor hun o-zo-geweldige games, dan wordt er gelijk overdreven veel gemiept. Zoals kabouter Plop’s maat Lui dat zo goed verwoord: ik word daar zo moe van 😉

Ik snap dat het voor Nintendo/Gamefreak/TPC zeker wel wat boeit, maar ik doelde meer op de Pokémon-spelers en in het geval van dit bericht ook op Mitch: waar maak je druk om? Als 't niet door de bocht kan lost het zich vanzelf mettertijd wel op 😋 Ondertussen lekker genieten van Palworld

Mitch

26 jan 24 om 08:03

#12772‍

3155 XP | 492 comments

Ik ben niet bepaald een Pokémon fan of defender

Waar ik me druk om maak, staat in de column. Ordinair jatwerk (= hard werk van een ander) verkopen als eigen designs. Ik vind dat not done. 

Ik merk in deze discussie (die heel tof is btw) dat er een duidelijk onderscheid is tussen mensen die games vooral zien als product of vooral zien als creatie/design (kunst). 

 

Paul

26 jan 24 om 08:44

#12773‍

3929 XP | 684 comments

Ordinair jatwerk (= hard werk van een ander) verkopen als eigen designs. Ik vind dat not done.

Maar dat gebeurt ook helemaal niet, dus waar heb je het over?

Icelos

25 jan 24 om 17:12

#12753‍

2757 XP | 253 comments

Ben het voor de verandering eens volledig met Mitch eens. De wonderen zijn de wereld nog niet uit!

 

Patrick

25 jan 24 om 17:34

#12754‍

307 XP | 45 comments

Het is zondermeer zo dat de vergelijking tussen sommige Pals en Pokémon nagenoeg één op één te maken is. Iedereen die dat tegenspreekt is echt blind naar mijn mening. Toch lijkt het erop dat deze ontwikkelaar een bepaald grijs gebied heeft gevonden want de Nintendo Ninja's zitten er niet direct bovenop en dat terwijl Nintendo daar altijd zeer direct mee is. Zoek vooral even naar de modder die een mod voor Palworld gemaakt heeft waarin de Pals veranderen in Pokémons. Binnen 24 uur had deze modder de Nintendo Ninja's aan zijn broek hangen.

Wij kunnen er als consument natuurlijk van alles van vinden maar het is naar mijn mening aan Nintendo om hier stappen tegen te ondernemen en niet aan ons om te bepalen of dit nu wel of niet gejat is. Voel je vrij om te stellen dat Palworld ordinair jatwerk is maar de hamvraag is weldegelijk of dat juridisch ook correct is en gezien de huidige stand van zaken betwijfel ik dat. Ik vind persoonlijk alle materie rondom copyright zeer verwarrend en onduidelijk0 () en ben benieuwd hoe dit zich verder gaat uitspelen. Ik zie positieve en negatieve uitkomsten van dit verhaal.

Verder heb ik van de CEO van Pocket Pair ergens een interview gelezen waarin hij heel duidelijk aangeeft niet origineel te willen zijn maar vooral gewoon games wil maken die spelers willen spelen. Een gewaagde uitspraak die op dit moment in ieder geval heel erg goed uitpakt. De volgende game is ook al in aantocht en die lijkt erg veel op Hollow Knight. Niet de fijnste praktijken maar als het voor €26,- een game oplevert die vele uren aan plezier oplevert had het wellicht wel zo moeten zijn. Gameplay is king zullen we maar zeggen!

Ik vermaakt me in ieder geval prima met Palword!

Mitch

25 jan 24 om 17:51

#12755‍

3155 XP | 492 comments

Wat Palworld doet is natuurlijk nog net iets anders dan letterlijk 1 op 1 bestaande Pokémon in de game plaatsen, dus dat is logisch. Het zal juridisch inderdaad grijs gebied zijn.

Persoonlijk heb ik nul respect voor dit soort schaamteloze rip-offs en ging ik de game toch al niet spelen. Wat mij betreft verdienen dit soort praktijken wel een mooi plekje aan de schandpaal.

Dit stuk is echter geen oproep tot boycot van de game zelf. Prima als jij fun hebt!

 

Mark

25 jan 24 om 18:01

#12756‍

537 XP | 30 comments

In mijn ogen heb je dit perfect verwoord Petsy!

Patrick

25 jan 24 om 19:15

#12759‍

307 XP | 45 comments

Danku, danku!

rob1N

26 jan 24 om 00:30

#12766‍

5902 XP | 1139 comments

Hoezo is het niet aan ons om te bepalen of het jatwerk is? Zoals je zelf al aangeeft zou iemand blind zijn als ie het niet ziet. Het is overduidelijk, dus er valt door iedereen wel te bepalen dat het jatwerk is. Wij kunnen er echter weinig aan doen en daar ligt dan inderdaad een taak voor de Nintendo Ninja's. Het is en blijft natuurlijk een grijs gebeid. Ze alteren de gejatte characters zó dat ze niet 1-op-1 zijn, maar wel duidelijk hetzelfde idee/concept hebben. Naar mijn mening vallen ze daar net buiten het grijze gebied en dan wel aan de kant waar ze net iets te veel gejat hebben. Die Cobalion is bijna identiek, het zou een mega-evolutie kunnen zijn hahahah...

Ik ben vooralsnog erg benieuwd hoe ver ze hier mee wegkomen en of Gamefreak/TPC/Nintendo hierdoor wat meer moeite zal doen voor Pokemon games. De lat is in ieder geval op bepaalde game aspecten hoger gelegd. Grafisch is het natuurlijk een stuk mooier, game-technisch zit er meer in dan Pokemon vangen en trainen. Er valt meer te doen. Ze maken een game die Pokemon fans al jaren vragen van Gamefreak, dat doen ze slim, maar het hele jatten van die designs zou misschien ook wel gewoon een publiciteitsstunt kunnen zijn.

rob1N

26 jan 24 om 00:37

#12767‍

5902 XP | 1139 comments

Sommigen van die Pals zijn eerder mixen van verschillende Pokemon. Ik zie er bijvoorbeeld geen Latias/Latios in maar een Salamence. Die Lilligant ripoff lijkt meer op een Guardevoir met grasstype en wat kleine Lilligant dingetjes, terwijl die meganium ripoff juist het hele hoofdstuk van Lilligant heeft, lol... Moet je voor de grap eens die Paldeck doorbladeren... het blijft niet enkel bij de al eerder getoonde vergelijkingen, je ziet er gewoon steeds meer en meer in terug.

Mitch

26 jan 24 om 07:57

#12771‍

3155 XP | 492 comments

Jup, dat is ook waarom ik die lego/frankenstein vergelijking maak.