Waar Sonic Mania nog in pixelstijl werd ontwikkeld, maakt Sonic Superstars gebruik van een stijl in 2.5D. Hoofd van Sonic Team, Takashi Iizuka, licht deze keuze verder toe.
Ondanks dat pixel art soms als iets van vroeger wordt gezien, zie je het nog steeds volop in videogames. Vooral in veel Indie-spellen zien we nog veel pixelgraphics voorbij komen, vaak mede voor een nostalgische insteek. Toch ziet het hoofd van Sonic Team en producent van Sonic Superstars, Takashi Iizuka, er geen lange toekomst meer in.
Iizuka deed deze uitspraak tijdens een interview met GamesRadar, over Sonic Superstars. Hij legde uit (vertaald):
Als we kijken naar pixel art: die is geweldig, maar denkend aan over tien tot twintig jaar in de toekomst, geloven wij niet dat het nog een bruikbare of representatieve stijl is voor onze spelers. Om verder te ontwikkelen en zaken een stap verder te brengen, wilden we er zeker van zijn iets te presenteren waarin we over tien tot 20 jaar nog steeds door kunnen ontwikkelen of nieuwe inhoud voor kunnen maken.
Sonic Superstars gaat gebruik maken van 2.5D graphics, terwijl het succesvolle Sonic Mania nog teruggreep naar de klassieke pixelstijl. Dit maakt Iizuka’s uitleg hierachter wat opmerkelijker, mede omdat veel spellen nog altijd gebruik maken van pixelgraphics. Hoewel we Sonic wel eerder in 2.5D zagen, ligt zijn oorsprong bij de pixelgraphics van de SEGA Mega Drive. Behalve de graphics krijgt Sonic Superstar meer vernieuwingen. Zo kun je voor het eerst met maximaal vier spelers tegelijk het spel doorlopen, via de drop-in en drop-out coöp-modus. Sonic Superstars verschijnt op 1 oktober 2023.
Mogelijk zien we Sonic dus niet meer terug in klassieke pixelstijl. Vindt jij dit jammer, een logische stap voor de toekomst of verwacht je vroeg of laat wel een volgende Sonic-game in pixel art? We horen graag hoe jij erover denkt, dus laat gerust een reactie achter in onze comments!
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!
31 aug 23 om 18:18
#11241
3804 XP | 659 comments
Pixel art is tijdloos imo en het is niet een keuze omdat het goedkoop is (integendeel!). Ben benieuwd of dit "ages like milk" a la EA met hun "singleplayer games are dead" verhaal.
31 aug 23 om 18:33
#11244
3604 XP | 417 comments
Helemaal mee eens. Intussen is het meer een losstaande stijl geworden, die niet zozeer iets van vroeger is. Wel een nostalgische herinnering aan het 8- of 16-bit tijdperk natuurlijk. Dan nog steeds een misvatting, lijkt mij. Net als toen Sonic zo nodig 3D moest worden en ze nu nog steeds moeite hebben om daar de juiste vorm voor te vinden. Wat spelen we nu ook nog? 2D Sonic blijkbaar...
Als ze inzien dat ze met pixel art geld kunnen verdienen, dan stapt ook SEGA gewoon weer terug in het verleden. Nostalgie blijft een belangrijke factor dat Sonic nog bestaat. Ben er niet van overtuigd dat we nooit meer een 16-bit achtige Sonic gaan zien.
1 sep 23 om 14:47
#11251
3076 XP | 478 comments
Misschien moet Lizuka maar eens aftreden.