Ex PlayStation-baas: "Nintendo verliest hun identiteit"

  • Nieuws

  • 17 apr 25 om 22:15

  • Robin

  • 3

Shuhei Yoshida vertelt in de Easy Allies-podcast dat Nintendo zijn identiteit aan het verliezen is. 

Wanneer we aan Nintendo denken, denken we vaak aan unieke, nieuwe manieren om spellen te spelen. De Nintendo 64 liet je met vier mensen lokaal multiplayeren, de Wii bracht motion controls, de DS introduceerde een dual screen met touchscreen en de Nintendo Switch bracht hybrid gaming naar het grote publiek.

Alleen de Nintendo Switch 2 doet dit volgens Shuhei Yoshida, die SIE Worldwide Studios leidde van 2008 tot 2019, niet echt. Daarom vindt hij dat Nintendo zijn identiteit begint te verliezen.

“Voor mij was het een beetje een gemengde boodschap van Nintendo. In zekere zin denk ik dat Nintendo zijn identiteit aan het verliezen is. Voor mij gaat het altijd om het creëren van een nieuwe ervaring, het ontwerpen van hardware en games samen om iets te creëren, zoals een geweldige nieuwe ervaring.

Iedereen had eigenlijk wel verwacht dat het een betere Nintendo Switch zou worden. Ook Yoshida geeft dit aan:

Maar Switch 2 is, zoals we allemaal verwachtten, een betere Switch, toch? Het is een groter scherm, krachtigere processor, hogere resolutie, 4K, 120fps… Ze hadden zelfs de hardware persoon die de stream startte, zoals andere platformen doen, toch? En omdat het een betere Switch is, is het hele uitgangspunt van de Switch 2, weet je, ‘we hebben dingen beter gemaakt’, en dat is iets wat andere bedrijven al de hele tijd doen.”

Mitch gaf dit ook al aan in zijn column: Nintendo is klaar met gimmicks

Nintendo is vaker iteratief geweest

Maar echt nieuw is dit eigenlijk niet. De NES/Famicom kreeg een iteratieve opvolger met de Super Nintendo/Famicom. De Game Boy (Color) werd opgevolgd door de Game Boy Advance, en de Wii door de Wii U. Daarnaast zien we ook nu weer kleine gimmicks verstopt in de Nintendo Switch 2, zoals de muis-modus waarbij je Joy-Con zonder problemen als muis functioneert. Perfect voor bijvoorbeeld Metroid Prime 4: Beyond. Daarnaast zagen we bij de Nintendo Switch dat er nieuwe manieren van spelen waren dankzij de software met bijvoorbeeld Nintendo Labo en Ring Fit Adventure.

Wat vind jij van Yoshida’s uitspraken? Heeft hij een punt? Deel het met ons in de comments!

Like dit bericht:

Over Robin

Sinds de NES is Robin actief in het gamen. Zijn eerste console was dan een SNES die hij van Sinterklaas kreeg en waar hij erg druk was met Lufia II: Rise of the Sinistrals. Nu kan je hem blij maken met o.a Monster Hunter, Fire Emblem en Xenoblade. Ook hoopt hij elke dag stilletjes dat Golden Sun terug komt.

Lees meer over Robin

Recente artikelen

Tweede Mario-film heet waarschijnlijk Super Mario World

0

Nieuws Tweede Mario-film heet waarschijnlijk Super Mario World

14-05-2025

2

Dennis

Star Wars Outlaws verschijnt 4 september op de Switch 2

1

Nieuws Star Wars Outlaws verschijnt 4 september op de Switch 2

18-04-2025

0

Dennis

Dit zijn de nieuwe spel-mechanieken in Mario Kart World

1

Nieuws Dit zijn de nieuwe spel-mechanieken in Mario Kart World

17-04-2025

3

Rik

Discussieer met ons mee! 3

N2up

18 apr 25 om 12:29

#16633‍

2404 XP | 471 comments

Hij moet iets zeggen dat de aandacht afleidt van de PS5 prijsverhogingen.

 

Ook als t iets onbenulligs is als dit. Zoals t artikel aangeeft is Nintendo vaker iteratief geweest en dit keer met mouse-modus en gamechat zijn ze zeker nog steeds nieuwe dingen aan t toevoegen.

 

Niet alsof PlayStation iets doet behalve Nintendos goede ideeën slecht jatten en een iteratief sterkere console uitbrengt elke keer

Martijn

18 apr 25 om 16:01

#16634‍

4484 XP | 512 comments

Eigenlijk zegt hij hier: "ik wilde innovatie van Nintendo, want van Playstation gaat het niet komen. Hoe moet Sony innoveren als Nintendo geen dingen maakt, die anderen kunnen na-apen?"

Natuurlijk had hij het leuk gevonden als Nintendo iets heel anders ging doen. Dan was de kans groter geweest dat er een miljoenenpubliek terugkwam naar Sony, omdat ze zich er niet in kunnen vinden.

Het meest storende aan zijn uitspraak: hij probeert het onderscheid vast te houden dat échte gamers op een Xbox, Playstation of PC spelen. Intussen wordt dat een steeds verder achterhaald verhaal. Xbox heeft zichzelf haast uit de markt gezet, nu ze half third party zijn gegaan. Playstation heeft het te druk om de Playstatation 5 fatsoenlijk in de markt te zetten, wat ze nog steeds niet lukt. Als zij er voor de échte 'hardcore' gamer zijn, doe dan zelf ook eens iets nieuws (maar 'hardcore gamers' willen niet altijd iets nieuws). Playstation doet het al sinds 1994 hetzelfde, maar dan moet Nintendo hun winnende formule maar veranderen in kader van innovatie?

Ja, veel van de getoonde games kwamen eerder op andere systemen uit. Je moet toch ergens beginnen. Er ligt niet meteen een berg nieuwe games klaar als je nieuwe systeem nog niet uit is. Playstation moet het momenteel ook nog steeds hebben van oude games, in vorm van remakes en remasters. Nieuwe games ontwikkelen is op Playstation 5 vaak te duur, dus spelen ze het op safe. Bij Nintendo zijn die games vaak wél nog nieuw, dus brengen ontwikkelaars hun eerdere games ook graag naar het nieuwe systeem.

De Nintendo Switch 2 heeft binnen hetzelfde concept nog altijd meer innovatie aan boord, dan waar Sony en Microsoft ooit mee aan kwamen zetten voor hun nieuwste systeem. Er gaat geen identiteit verloren, mede omdat Nintendo dat toch al veel meer heeft dan Playstation en Xbox.

rob1N

18 apr 25 om 16:34

#16635‍

7637 XP | 1480 comments

ach, meneer moet zich ook weer even laten horen om maar interessant te blijven. Nintendo brengt wat de consument wilt: een verbeterde switch. En de Nintendo touch dat het uniek maakt dit keer, is die camera en natuurlijk die muis functie. Die man moet gewoon niet zo zeiken. Nintendo doet altijd zijn eigen ding en ook nu. Dat ze een beetje meer met de markt meegaan wat betreft kracht en specs (en dat voor een handheld) is wat voor te zeggen.