Cyberpunk 2077 is voorlopig de enige grote niet-Nintendo game op Nintendo Switch 2 waarbij het hele spel op de gamecard staat in plaats van een Game-Key Card-release. Volgens ontwikkelaar CD Projekt Red is dit simpelweg ‘de juiste keuze’.
Dit liet Jan Rosner (Vice President of Business Development bij CD Projekt Red) weten aan TheGameBusiness.com. Op Nintendo Switch (1) kregen ontwikkelaars slechts twee keuzes om hun spellen aan te bieden: een digitale eShop-release of een fysieke gamecard waar het spel op staat. Voor Nintendo Switch 2 heeft Nintendo een nieuwe variant bedacht: de Game-Key Card. Dit zijn weliswaar fysieke kaartjes, maar deze dienen alleen als ‘sleutel’ om het betreffende spel in de eShop te mogen downloaden en spelen. Vrijwel alle derde partijen die games uitgeven op Nintendo Switch 2 maken gebruik van deze optie, behalve Cyberpunk 2077 van CD Projekt Red. Jan Rosner verklaart de keuze als volgt (vertaald):
We proberen die dingen ook als spelers zelf te bekijken. En dat was een belangrijk inzicht van de oorspronkelijke Switch. De [interne opslag] was veel lager dan nu. Een game als The Witcher 3 zou tot 80% van je interne geheugen in beslag nemen als je geen externe geheugenkaart hebt. Maar… een plug-and-play-ervaring is echt cool. We hebben bij de originele Switch al gezien dat Nintendo-spelers daar erg ontvankelijk voor zijn. Het was een doelstelling die we al vrij vroeg wilden behalen.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!
12 mei 25 om 09:06
#17020
979 XP | 188 comments
Heel tof. Dit is serieus voor mij een reden de game te kopen. Ik ga wel mee in deze verandering. Als een game volledig op cartridge te krijgen is (zoals deze situatie), dan koop ik 'm fysiek. In alle andere gevallen koop 'm digitaal.
12 mei 25 om 19:51
#17028
128 XP | 24 comments
Voor mij ook, wat een mooie verzameling gaat dit worden. Ik hou ervan 😍 in het handje daar heb ik voor betaald!!🥳👍
12 mei 25 om 21:43
#17030
4631 XP | 530 comments
Geheel op cartridge lijkt me altijd het beste. Je betaalt ook met de verwachting dat je een hele game koopt en die traditioneel dan van jezelf is. Niet een digitaal product dat een ontwikkelaar kan beëindigen als hij daar zin in heeft. In dat opzicht heb ik meer vertrouwen in wat digitaal op mijn Switch staat, dan wat ik eventueel nog eens opnieuw kan downloaden vanuit de Nintendo eShop. Alles wat leuk is laat ik er dus voor altijd op staan.
Nu komen die Game-Key Cards daar dus bij. Die zeggen dus alleen tegen de Nintendo eShop dat je betaald hebt en het spel mag downloaden? Een beetje zo'n Code-in-Box die meermalig geldig is dus? Hmm... Tot nu toe heb ik dat soort codes in een doosje steeds vermeden. Ik heb er geen en wil dat eigenlijk zo houden. Liever fysiek de hele game op cartridge (staat ook leuker in de kast), anders digitaal gedownload naar eigen geheugen (harde schijf, Micro SD-kaart). Geen halfbakken oplossingen of via streaming. Dat vertrouw ik ontwikkelaars echt niet toe. Zelfs Nintendo niet.
12 mei 25 om 22:35
#17031
5578 XP | 1057 comments
Persoonlijk denk ik niet dat games op game keycard uit de e-shop verdwijnen. Zolang ze verkocht worden in een Nedgame of Mediamarkt, zullen ze gewoon in de e-shop moeten werken, en zullen de normale digitale verkopen ook niet stoppen.
Tevens denk ik ook dat als een game uit de e-shop weggaat, dat de Game Keycard nog wel blijft werken. Nintendo zal heus wel hebben nagedacht over de consequenties over ''als games verdwijnen, en dat dat de Game Keycards dan nutteloos zouden maken.''. Ik denk juist dat Game Keycards blijven werken, ongeacht als de games uit de e-shop worden gehaald. Want dat maakt het doorverkopen van deze digitale games juist aantrekkelijker.
Daarom heb ik geen moeite met de Game keycards, en zal ik bvb Street Fighter wel op die manier kopen.
Tis ook wel leuk zoals Cyberpunk het doet, maar ik heb met beide opties geen moeite.