CEO LEVEL-5: Beheersing AI-tools essentieel voor jonge game-ontwikkelaars

  • Nieuws

  • 6 dagen geleden

  • Rik

  • 0

Jonge game-ontwikkelaars die hopen door te breken in de industrie moeten er volgens de CEO van LEVEL-5 voor zorgen dat ze AI-tools leren beheersen.

Dit zei hij tegen nieuwe deelnemers van de Top Game Creators Academy (TGCA). De TGCA is een programma van de CESA (Computer Entertainment Supplier’s Association) en de Japanse overheid om de concurrentiepositie van de Japanse game-industrie te versterken. Dit doet de TGCA door jong talent te ondersteunen en helpen. LEVEL-5 CEO Akihiro Hino is naast zijn werkzaamheden bij LEVEL-5 ook de voorzitter van de TGCA. Hij gaf zijn speech dan ook in de hoedanigheid als TGCA-voorzitter, maar refereerde aan zijn eigen ervaringen als ontwikkelaar.

Via het TGCA-programma hoop ik dat velen van jullie als game-ontwikkelaar het wereldtoneel kunnen betreden. Omdat ik ook actief ben als ontwikkelaar, heb ik de laatste tijd gemerkt dat AI-technologie de creatieve wereld binnendringt.

Op dit moment wordt ongeveer 80-90% van alle code geschreven door AI en vervolgens uitgewerkt en voltooid door menselijke programmeurs. Het komt er met andere woorden op neer dat op dit moment ongeveer 80~90% van de games door AI wordt gemaakt.

En het blijft niet alleen bij programmeren – AI-technologie dringt op grote schaal door in kunst, muziek en zelfs gamedesign. Om nog maar te zwijgen over het feit dat het in de creatieve wereld al gemeengoed aan het worden is om te vertrouwen op de kracht van AI om de efficiëntie van het werk te verhogen.

Daarom geloof ik dat “esthetisch gevoel” een noodzakelijke vaardigheid is voor gameontwikkelaars.
– LEVEL-5 CEO Akihiro Hino (vertaald)

Dit artwork voor Megaton Musashi werd handmatig gemaakt nadat AI hielp om snel verschillende composities uit te proberen.

Hino benadrukte dat het aan de menselijke ontwikkelaars is om de onderdelen van de hoogste kwaliteit te selecteren voor het eindproduct, ongeacht of deze onderdelen door mensen of AI zijn gemaakt. Het ‘esthetisch gevoel’ waar Hino het in zijn speech over had, is noodzakelijk om dat oordeel te kunnen vellen. AI kan (nog) geen perfecte eindproducten opleveren, dus een belangrijke vaardigheid voor jonge ontwikkelaars is om het AI-gegenereerde onderdeel handmatig bij te schaven. Wanneer ontwikkelaars AI op zo’n manier inzetten zou het grote efficiëntie- en snelheidsvoordelen moeten opleveren.

LEVEL-5 verwerkte AI-tools al enkele jaren geleden in hun ontwikkelproces, onder andere om versneld concepten uit te werken, achtergronden te genereren voor handmatig getekende illustraties of het uitdenken van NPC’s.

Wat denk jij dat de impact van AI-tools zal zijn op game-ontwikkeling in de komende jaren? Speculeer mee in de comments!

Bron: Famitsu via automaton-media.com

Like dit bericht:

Over Rik

Rik is het typische gevolg van Satoru Iwata's Blue Ocean strategy: sinds Pokémon Diamond op de DS is hij verslingerd aan (Nintendo) games. Bij voorkeur speelt Rik games met grote werelden waar hij uren in kan verdwalen. Ook is Rik onze specialist op het gebied van Super Nintendo World en Nintendo's andere avonturen in de pretparkwereld.

Lees meer over Rik

Recente artikelen

Tweede Mario-film heet waarschijnlijk Super Mario World

0

Nieuws Tweede Mario-film heet waarschijnlijk Super Mario World

14-05-2025

2

Dennis

Nintendo switch 2 console 12

6

Nieuws Nintendo verwacht 15 miljoen Switch 2-verkopen dit boekjaar

08-05-2025

1

Robin

GameChat_NintendoSwitch2_AnimalCrossingNewhorizons

3

Nieuws GameChat-sessies op Switch 2 kunnen worden opgenomen voor moderatie

07-05-2025

2

Rik

Reageer als eerste!