Zijn Nintendo Directs uit de mode?

  • Column

  • 22 aug 22 om 10:00

  • Robin

  • 13

Er zijn twee woorden waar je de meeste Nintendo-fans blij mee kan maken: ‘Nintendo Direct’. De presentatievorm die Nintendo heeft geïntroduceerd in de gaming-industrie is eigenlijk een veredelde reclame-reel waar we we als fans met smacht op wachten. Of beginnen we toch moe te worden van deze vorm van aankondigingen? Zijn Nintendo Directs uit de mode?

Ik stelde mezelf deze vraag omdat 2022 qua Nintendo Directs een apart jaar is geweest. Juni had geen “typische” E3 Nintendo Direct met een bombastische ondertoon. Wel kregen we een zeer goede Partner Direct met de aankondigingen van onder andere NieR: Automata, RPG Time: The Legend of Wright en Persona 3, 4 en 5… maar het was geen Nintendo Direct die ons “de wilde adem” benam. Dit was zeker niet erg gezien de kwaliteit van de Partner Direct en de games die in die maand nog in ons verschiet stonden. Juli gaf ons een Nintendo Direct gefocust op Xenoblade Chronicles 3 en we kregen een wat saaie Pokémon Presents met toffe informatie omtrent Pokémon Scarlet & Violet. En augustus was zo vriendelijk om ons te laten weten dat Steen, Papier, Schaar en Inkt een ding is met de Splatoon 3 Direct.

Tussendoor had Nintendo ook nog een hoop games om te tonen via de befaamde “Twitter Direct” net zoals in 2020: toen kregen we een game trailer gedropt via Twitter. In dit geval was het Bayonetta 3 met daarbij een releasedatum in oktober. Ook het recent verschenen Kirby’s Dream Buffet was daar een goed voorbeeld van.

Helaas zagen we niet meer van het vervolg op Breath of the Wild in juni

Genoeg games

Als je dus flink uitzoomt lijkt het er dus erg op dat Nintendo geen nieuwe direct nodig heeft, als we de aankomende releases eens op een rijtje zetten:

Dit is natuurlijk maar een excerpt van de games die dit jaar gaan uitkomen. Kijkend naar deze hoeveelheid games die nu al op de planning staat (al helemaal in oktober) vraag ik me af, hebben we überhaupt nog een Nintendo Direct nodig? September komt eraan en de eerste geruchten en hints komen al naar boven waaien over dat er inderdaad een Direct aan lijkt te komen.
DISCLAIMER: er is nog niks officieel aangekondigd.

DLC-galore

Daarnaast heb je nog de verschillende DLC’s die uitkomen. We kregen pas de Mario Kart 8 Deluxe – Booster Course Wave 2 (die trouwens ook via Twitter was aangekondigd) en ik verwacht dat Wave 3 dit jaar ook nog zal verschijnen. Ook hebben we nog Xenoblade Chronicles 3 die enkele DLC releases krijgt uit de Expansion Pass. Tevens zal Splatoon ook nog genoeg nieuws ontvangen en kunnen we waarschijnlijk in november/december daar ook nog een hoop post-content verwachten zoals de X-Rank battles en nieuwe wapens. Vergeet dan ook niet The Expansion of the Year die de aankomende maanden ook nog een hoop content krijgt. Ik heb natuurlijk over het fantastische Monster Hunter Rise: Sunbreak.

 

Nintendo Direct uit de mode?

Nintendo Direct vs Twitter Drops

September is coming! Met september hebben we dus weer verwachtingen: krijgen we een nieuwe Nintendo Direct? Het lijkt er dus wel op, als je de geruchten zo hoort. In de meest recente podcast van Nate the Hate benoemde de beste man dat er plannen zijn voor een Nintendo Direct in september. Iets wat ook logisch is als je naar de laatste paar jaren kijkt, maar logica en Nintendo heeft het nooit goed samen gedaan en de recente juni direct liet dat dan ook maar al te goed zien.

De vraag is eigenlijk: willen we Nintendo Directs met veel info in één uur? Of vinden we verschillende trailers over de weken verspreid ook wel goed? We hebben nog veel games die ooit werden benoemd in geruchten die aangekondigd kunnen worden. Denk daarbij aan het jaarlijkse Zelda-quotum dat nog gehaald moet worden. Eventueel met Wind Waker + Twilight Princess? Een remake van Metroid Prime voordat we overstappen naar Metroid Prime 4? Ook zou er een Donkey Kong-game in de maak zijn en hebben we al lang geen 2D Mario gezien buitenom Mario Maker, maar misschien is dat ook helemaal niet nodig volgens Mitch en Willem.

Er is dus eigenlijk genoeg om ons nog te vertellen voor de komende zes maanden. En die Nintendo Switch Pro-geruchten blijven ook maar terugkomen. Wie weet, krijgen we toch dit jaar een nieuw Nintendo Switch in handen?

Uit de mode?

Laat ik nu maar eens die vraag beantwoorden die ik in het begin heb gesteld. Zijn Nintendo Directs uit de mode? Wat mij betreft niet. Misschien zijn ze niet meer zoals ze vroeger waren. Dit kan ook deels komen omdat de hele industrie het concept nu gebruikt. Of het nu een Playstation State of Play is of een Xbox Showcase; uiteindelijk is het concept vrijwel hetzelfde als een Nintendo Direct, maar het maakt niet uit of het wordt verteld in een reclame reel of op een willekeurige dag wordt gedropt op Twitter. De kracht van de IP doet zijn werk wel. Voor mij zijn Nintendo Directs hype, maar zijn Twitter Drops net zo hype.

Nu ben ik benieuwd naar wat jullie vinden. Zijn Nintendo Directs uit de mode? 

 

Like dit bericht:

Over Robin

Sinds de NES is Robin actief in het gamen. Zijn eerste console was dan een SNES die hij van Sinterklaas kreeg en waar hij erg druk was met Lufia II: Rise of the Sinistrals. Nu kan je hem blij maken met o.a Monster Hunter, Fire Emblem en Xenoblade. Ook hoopt hij elke dag stilletjes dat Golden Sun terug komt.

Lees meer over Robin

Recente artikelen

stitch. – Handwerk wordt puzzelwerk

0

Review stitch. - Handwerk wordt puzzelwerk

03-05-2024

3

Dennis

Nederlandse My Nintendo Store is vernieuwd met meer betaalmethodes

11

Nieuws Nederlandse My Nintendo Store is vernieuwd met meer betaalmethodes

22-08-2022

6

Dennis

Bowser Tour brengt nieuwe versie Bowser Castle naar Mario Kart Tour

1

Nieuws Bowser Tour brengt nieuwe versie Bowser Castle naar Mario Kart Tour

22-08-2022

1

Rik

Discussieer met ons mee! 13

Yosher

22 aug 22 om 10:46

#6405‍

5899 XP | 1092 comments

Een Nintendo Direct is wat mij betreft vaak toch nog wel iets effectiever. Niet per sé voor de al bekendere titels, maar wel voor de kleinere die je voorbij ziet komen in zo'n direct. In een Twitter post scroll je daar toch sneller doorheen dan in een Direct presentatie. En dan is de interesse in zo'n direct sneller aanwakkert dan in een Twitter drop. 

Althans, dat is hoe ik het zelf ervaar. 

Selan

22 aug 22 om 11:26

#6407‍

2660 XP | 486 comments

Leuk artikel! Ik ben al blij zat dat we - met regelmaat - informatie/nieuws/trailers krijgen. Misschien ben ik oud, maar ik kan mij nog herinneren dat ik op tijdschriften moest wachten voor info, of een half uur moest wachten voordat de eerste screenshots van Wind Waker geladen werden op crappy dial-up internet xD 

 

Het ligt ook heel erg aan het moment. Zoals het artikel ook zegt; deze zomer + najaar is er zo veel qua games en DLC dat het niet 'nodig' is voor de Big N om nog eens extra info eruit te knallen in de vorm van een Direct, al zien wij het als fans maar al te graag. 

 

Wat misschien wel interessant is om te vermelden, dat Nintendo heel graag anders wilt doen en zijn (laat even in het midden of dat goed is of niet). Kit en Krysta (twee oud Nintendo of America medewerkers die meer dan 10 jaar bij NoA in de marketing afdeling hebben gewerkt) hebben ook onlangs in hun podcast serie ook aangekaart dat Nintendo ook wel weet dat fans heel goed zijn in het juist gokken wanneer er een Direct komt op basis van het verleden. En dat Nintendo ook juist daarom niet het 'patroon' volgt, om de verrassing erin te blijven houden. Of dat slim is, dat is weer een ander verhaal haha

Mitch

22 aug 22 om 12:27

#6410‍

3075 XP | 478 comments

We hebben er pas nog twee gehad

En zoals je zelf al aangeeft, tegenwoordig doen Sony en co. ook hun eigen directs.

Directs zijn populairder dan ooit.

Robin

22 aug 22 om 12:55

#6411‍

3180 XP | 469 comments

Klopt. Dat waren wel specifieke directs van een franchise en niet de general direct. Daarnaast hebben we ook Bayonetta als Twitter Drop gekregen.

Ik bedoel alleen maar te zeggen dat Nintendo Directs niet persé meer de oomph hebben zoals hiervoor. Wel zijn ze nog steeds hype, mits er wat toffe content wordt aangekondigd dat ik leuk vind :p.

Toen Bayonetta 3 op Twitter werd getoond was dat ook hype. Dus uiteindelijk zijn ze inderdaad niet uit de mode, maar ze zijn niet helemaal zoals vroeger. Ik denk juist omdat Playstation, Xbox, Ubisoft, EA, Disney en Capcom dit ook bijvoorbeeld doen. Dat directs toch iets anders voelen dan vroeger. Ik bedoel God of War kreeg ook een Twitter Drop en geen eigen State of Play. Uiteindelijk bereikt het toch de mensen die het willen weten :p.

Theun

22 aug 22 om 13:16

#6412‍

616 XP | 115 comments

Een Nintendo direct schept een bepaald verwachtingsbeeld bij mensen. Als je die -om wat voor reden dan ook- niet kunt waarmaken, dan doet Nintendo er beter aan om geen direct te brengen.Normaal laats Nintendo ook alleen games zien die in korte tijd releasen, behalve bij grotere releases. Daarbij geven ze iets eerder een signaaltje af. Dit jaar staat in het teken van grotere releases. Splatoon 3, Xenoblade 3 en Pokémon zijn ver van te voren al aangekondigd. Alleen Bayonetta 3 is hier een uitzondering op, maar gezien dit een game is voor volwassenen, en we al een trailer gezien hebben, snap ik dat het logischer is te kiezen voor een twitter aankondiging ipv een volledige direct.

Breath of the Wild 2 stond eigenlijk ook nog gepland voor dit najaar en zou vermoedelijk ook een direct hebben gekregen om de game te promoten, maar nu deze game is uitgesteld is dat momenteel niet nodig.

De geruchten die hier verder voorbij komen zijn 9 van de 10 keer ook een broodje aap verhaal.Hoe dan ook, alles wat nu gebeurd ligt perfect in de lijn met wat Nintendo doorgaans zou doen. Een échte Nintendo direct zal begin 2023 weer komen.

Robin

22 aug 22 om 13:56

#6413‍

3180 XP | 469 comments

Als je de partner direct zou hebben samengevoegd met een trailer voor Splatoon, Xenoblade 3, Bayonetta en Kirby had je ook een mooie direct in juni kunnen hebben. Dan vergeet ik nog even de DLC te benoemen die ze nog zouden kunnen tonen. Daarnaast zijn er zeker geruchten die niet van minder betrouwbare bronnen komen. Ook zijn er geruchten die wel door betrouwbare bronnen komen. Sowieso zal er een kern van waarheid inzitten en ik denk dan ook dat er een september direct zal plaatsvinden. Niet vanwege de geruchten, maar meer omdat na Splatoon 3 er toch nog ruimte is voor meer. Plus, het is ook een mooi moment om al wat te teasen voor 2023.

Wie weet krijgen we juist wel een nieuwe Nintendo Switch ?

Theun

22 aug 22 om 16:58

#6430‍

616 XP | 115 comments

Nee, want dan kondig je niks nieuws aan.Zowel Splatoon 3, als Xenoblade 3 als Bayonetta 3 waren al aangekondigd en hadden al trailers gekregen. Nintendo geeft dan extra informatie, maar niks 'nieuws'.

Ik snap dat je het graag wil, maar Nintendo probeert altijd een nieuwe game te introduceren in een Direct. Teasen gebeurd eigenlijk vrijwel nooit (BOTW2 en Splatoon 3 zo uit mn hoofd) en is vaak ook meer iets 'voor erbij'.Ze organiseren geen direct als er niks nieuws op korte termijn komt dat we nog niet gezien hebben en al zeker niet om iets te teasen of een (deel van een) DLC aan te kondigen.

En een nieuwe Nintendo Switch... hebben ze ook een volledige direct gemaakt voor de Switch Lite? En de OLED? Die laatstgenoemde was ook een Twitter-drop. (De eerste volgens mij ook?) Heel simpel, de Directs zijn altijd voor software. Alleen als de Switch een échte opvolger krijgt, zal dit via een Direct gaan. Maar ik moet die droom van jou helaas ook afschieten: zo ver is het nog lang niet.

Ik snap het, als Nintendo fans willen we graag allemaal een direct en toffe aankondigingen, maar de realiteit is dat we voor nu alles hebben. Begin 2023 krijgen we weer een direct die het volgende jaar voor ons gaat uitleggen.

rob1N

22 aug 22 om 14:26

#6415‍

5426 XP | 1045 comments

De Directs waren toch een initiatief van Iwata? Die man was natuurlijk het 'gezicht' voor die dingen... die nieuwe president is niet zo populair en staat geloof ik ook niet graag voor de camera. Maar ze zouden er echt zo veel beter aan doen om wat meer nieuws te brengen want het zijn al behoorlijke tussenpozen tussen game releases, dus dat zou je dan nog een beetje warm houden.

Robin

22 aug 22 om 16:04

#6421‍

3180 XP | 469 comments

Over welke lege momenten heb jij het? Want ik geloof dat we dit jaar elke maand wel een nieuwe first party titel hebben gehad. En anders had je nog wel een high profile third party of had je nog iets van DLC :p

Jeroen

22 aug 22 om 15:43

#6419‍

1005 XP | 152 comments

Ik word zelf altijd meteen enthousiast als er een gewone Direct is. Het is alleen dat veel mensen altijd torenhoge verwachtingen hebben.

Yosher

22 aug 22 om 16:47

#6427‍

5899 XP | 1092 comments

Als er bij de volgende geen nieuwe 3D Mario, Metroid Prime Trilogy, F-Zero, Donkey Kong, Star Fox, Pikmin, Kid Icarus, Super Smash Bros, Mario Kart en ook minimaal 5 nieuwe grote IPs worden aangekondigd, gaan er koppen rollen!!!!!1111 😤😤😤😤😤😤

Martijn

22 aug 22 om 16:18

#6425‍

3584 XP | 416 comments

Uit de mode zullen ze niet zijn. Voor veel Nintendo-fans is een Nintendo Direct een soort Sinterklaasavond. Je krijgt een berg titels om naar uit te kijken en de ene keer wat meer dan de andere. Het is ook geen garantie dat je alles wat je krijgt ook leuk zal vinden. Meestal zit er gelukkig wel genoeg bij voor vrijwel iedereen.

Dan nog: we zijn vreselijk verwend! Genoeg titels die uitkomen en nog zeuren we om meer nieuwe games. Je kunt games die al wat langer uit zijn ook nog steeds prima spelen, maar het gaat vaak alleen om de nieuwste. De rest? Achterhaald, terwijl de backlog maar verder groeit. Wie speelt eerst zijn eerdere spellen netjes uit? Dat zijn niet zoveel mensen, denk ik. Helemaal geen tijd voor, met zoveel aanbod!

Natuurlijk blijven er steeds nieuwe games verschijnen (en gelukkig maar), maar het is niet iedere week pakjesavond (ook gelukkig maar). Toen de Nintendo Switch net uit was werd je er haast gestoord van: iedere week was er wel weer het gerucht, dat er een Nintendo Direct aan ging komen, zelfs als die net geweest was. Natuurlijk niet! Weer blij gemaakt met een dode mus, maar beter hebben we gewoon geduld. Wordt iets speciaals gewoon, dan ga je het verwachten. We verwachten nu haast dat 'Sinterklaas' iedere maand zijn ronde doet. Dat valt natuurlijk tegen, want dat gebeurd niet, maar maakt het moment dat er wél een Nintendo Direct komt extra speciaal.

Vroeg of laat komt er wel weer een Nintendo Direct, al werd die in juni behoorlijk gemist. Uiteindelijk blijft een Nintendo Direct een marketingtool. Misschien heeft de Nintendo Switch even niet zoveel marketing nodig. Het apparaat verkoopt als een trein. Er is een sterk aanbod en er komen nog vele populaire titels aan. De games van andere ontwikkelaars en Indie-spelmakers zijn ook goed vertegenwoordigd.

Enige vraag die overblijft: waar is Nintendo zelf eigenlijk mee bezig, qua games? Kirby? Dat is Hal. Xenoblade? Dat is Monolith Soft. Mario Strikers? Dat is Next Level Games, enzovoorts. Wat is er bij Nintendo zelf in ontwikkeling? Dat begint zo langzaamaan een vraag te worden... Misschien iets voor de Nintendo Direct van september? We zullen zien wanneer er weer een uitzending is.

Dre

22 aug 22 om 18:32

#6435‍

2710 XP | 217 comments

Ik ben wel benieuwd naar een direct die wat verder vooruit kijkt dan een half jaar tot een jaar. De hype die daaromheen kwam was altijd het leukst.