Zelda: Echoes of Wisdom verdient geen 9

  • Column

  • 12 mrt 25 om 10:00

  • Robin

  • 7

Op 26 september kwam The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom naar de Nintendo Switch. Een prachtige nieuwe ervaring zou het zijn: de creativiteit van Breath of the Wild en Tears of the Kingdom, met Zelda in de hoofdrol in een 2D-jasje. Ik gaf het een 9, maar misschien had ik mijn roze bril nog op.

Het reviewen van een game is niet erg gemakkelijk. Reviewen doen we vaak in een momentopname, en in sommige gevallen komen er games voorbij die je na enkele weken of maanden toch weer tot nadenken stemmen. Regelmatig vind je online discussies over een eindcijfer. Dat kan natuurlijk! Zo ging het ook bij Echoes of Wisdom.

De roze bril

Echoes of Wisdom begon heel sterk. Na het doorlopen van de tutorial kon je de wereld vrij verkennen en met echo’s een hoop ontdekken. Het hoofdverhaal? Vergeet het! Net zoals in Tears of the Kingdom ging ik op onderzoek uit. De vrijheid die ik had was fantastisch in een 2D-Zelda en ik zweefde over de figuurlijke wolken met mijn roze bril. Ik speelde verder en verder, en voltooide het spel. Het verhaal was oké. Het einde kon beter, maar ik had mijn bril nog steeds op.

Het idee van echoes blijft echter wel leuk!

Clunky menu

Het clunky menu en de frame drops? Die was ik eigenlijk allemaal vergeten. En toen er kort na mijn review steeds meer gaten in mijn wolk kwamen, zodat ik weer netjes op de grond belandde, merkte ik pas echt waar de frustraties zaten toen mijn vriendin het spel speelde. Ik zag de sterke punten en de minpunten duidelijker tegen elkaar afgezet. Die 9 leek opeens wel erg hoog.

Mooie fundering, slecht afgewerkt

Het is een leuke game en de fundering voor een toffe 2D-Zelda is er zeker, maar een 9? Dat is het niet. Uiteindelijk was ik gewoon heel blij met het begin van het spel, maar dat kwam voornamelijk doordat ik zelf op avontuur ging. De simpele en soms zelfs saaie dungeons vergaf ik op dat moment. Het einde was dan wel weer tof in elkaar gezet, maar de afwerking gaf toch een slechte nasmaak. Zo had het voor het verhaal niet heel veel uitgemaakt of het nu Zelda of Link was waar ik nu mee speelde. De side characters voelden heel droog aan en wisten vaak niet eens wie Zelda was.

Uiteindelijk is het nog steeds een leuke game, maar een 9 is het niet. Dus welk cijfer zou ik Echoes of Wisdom dan geven? Een 7.5. Niet slecht voor een eerste poging, maar volgende keer verwacht ik beter, prinses!

Like dit bericht:

Over Robin

Sinds de NES is Robin actief in het gamen. Zijn eerste console was dan een SNES die hij van Sinterklaas kreeg en waar hij erg druk was met Lufia II: Rise of the Sinistrals. Nu kan je hem blij maken met o.a Monster Hunter, Fire Emblem en Xenoblade. Ook hoopt hij elke dag stilletjes dat Golden Sun terug komt.

Lees meer over Robin

Recente artikelen

MainFrames – Computer Gepuzzel

0

Review MainFrames - Computer Gepuzzel

21-03-2025

1

Daan

Nintendo deelt een muzikale Mario-montage

0

Media Nintendo deelt een muzikale Mario-montage

12-03-2025

1

Thijmen

Indie showcase The Triple-i Initiative krijgt tweede editie

0

Nieuws Indie showcase The Triple-i Initiative krijgt tweede editie

12-03-2025

1

Rik

Discussieer met ons mee! 7

Lucas

12 mrt 25 om 11:24

#15854‍

833 XP | 160 comments

Voor mij blijft het een 9. Ik heb echt oprecht plezier gehad met deze game en daar gaat het om volgens mij. Leuke locaties, veel te ontdekken, niet TE groot, echt een lekker spel om te spelen. Ik vond het menu helemaal niet zo erg. Een filter optie voor favorieten had wel handig geweest.

Fl@ppy

12 mrt 25 om 12:19

#15855‍

4083 XP | 796 comments

Dit waardeer ik heel erg, zo'n eerlijk artikel. Technisch mankeren er wel wat kleine dingen, wat we niet gewent zijn van Nintendo. Maar misschien hadden ze duidelijker moeten maken wie de doelgroep is. Het is vooral een feest van herkenning, wat het voor de hardcore fan leuk maakt. Maar de makkelijkheid en "kinderachtige" stijl maken het meer een game voor een jonger publiek. Ik denk dat die 9 toch best wel realistisch is voor de jongere doelgroep. 

Wonderboy

12 mrt 25 om 13:45

#15856‍

301 XP | 59 comments

Leuk artikel. Ik denk er eigenlijk precies zo over. Ik heb hem pas maanden na release gespeeld en dan is het stof toch wel een beetje neergedaald. Vooral die stukken waarin je de vrienden van Tri moet zoeken vond ik op een gegeven moment repetitief worden. Ze dwongen je wel om creatief te zijn met het gebruik van de echoes, maar na een keer of vijf, zes had ik dat echt wel een beetje gezien. Ik heb wel erg van de game genoten en er mag van mij ook een vervolg komen. Maar dan misschien toch wat meer traditionele combat en daarnaast het gebruik van echoes. 

MrM@rm

12 mrt 25 om 15:28

#15858‍

41 XP | 7 comments

Leuk om te lezen, ik heb gisteren de game gekocht, haha

aroeland

12 mrt 25 om 16:17

#15859‍

22 XP | 2 comments

Misschien is een 9 een beetje hoog, maar ik zou toch in elk geval een 8 geven. Ik vond het een enorm leuk spel en ik kan mij niet vinden in de kritiek die ik meestal lees. Met het menu systeem had ik totaal geen moeite. Het is maar een paar keer gebeurd dat ik echt naar een echo moest zoeken. Af en toe veranderde ik de volgorde van de echos en soms ging ik ook via het menu om een bepaalde echo te zoeken, maar dat vind ik geen enkel probleem. Sommige echos voegden niet zo vel toe voor mij, maar misschien wel voor anderen die op een andere manier spelen. De moeilijkheidsgraad vond ik perfect. Heerlijk om snel even tussendoor te spelen. Toch is dit wel het Zelda spel wat ik het minst heb gespeeld (in vergelijking met Link's Awakening, BOTW en TOTK).

Wat ik ook erg leuk vond aan dit spel was de rolverdeling van Zelda en Link, wat naar mijn idee heel erg respectvol was naar beiden. Van te voren was ik een beetje bang dat Zelda de rol van Link moest overnemen en moest laten zien dat ze toch echt wel zonder Link kon, maar ze heeft haar eigen unieke rol.  Ik heb er voor gekozen om de swordfighter mode  zo weinig mogelijk te gebruiken en om alles zo veel mogelijk met echos op te lossen. Die optie om dat zo te doen is heel goed gedaan volgens mij. 

Ik heb wel andere kritiek punten en daar hoor ik weinig over. Het maken van smoothies voegde voor mij niets toe in het spel. Ik heb er geen enkele gebruikt in het hele spel behalve als het nodig was voor een side-quest. Automatons  vond ik ook weinig toevoegen en deze heb ik nauwelijks gebruikt. De muziek vond ik lang niet altijd goed. Op één plek heb ik er zelfs voor gekozen om het geluid uit te zetten omdat ik de muziek zo vreselijk vond. Ik geloof niet dat ik dat met een ander Zelda spel gedaan heb. 

Fl@ppy

12 mrt 25 om 20:55

#15860‍

4083 XP | 796 comments

Geen smoothies gebruikt? Ik heb ze zeker gebruikt voor hearts en linkpower. Maar niet voor de extra functies die ze hadden. 

Ze voegden verder weinig toe inderdaad. Maar hoeveel recepten in BotW ware nou echt belangrijk?

Theun

7 dagen geleden

#15869‍

635 XP | 118 comments

Ik leek wel de enige in de Discord die dit dacht. Dus fijn om te zien dat iemand nog van gedachte is veranderd.

Het is een prima game, maar absoluut geen top-titel.