Waarom kwam Starfy nooit naar Europa?
Wel een beetje gek eigenlijk, dat The Legendary Starfy niet gelijktijdig naar Europa kwam. Het Nintendo of Europe van die tijd stond er juist om bekend om typisch Japanse projecten juist een kans te geven, met die befaamde lokalisatie van Xenoblade Chronicles in 2010 als grootste voorbeeld.
Helaas is er ook geen officiële reden bekend voor het nooit-verschijnen van de game. Nintendo of een van de ontwikkelaars lijkt zich hier nooit over te hebben geuit.
Toch is de reden vrij logisch: Nintendo of Europe achtte de kans van slagen van de game klein. Zelfs in het land van herkomst verkochten de games slechts enkele honderdduizend exemplaren. Iets dat niet veranderde met het Nintendo DS-deel; in Japan verkocht de game 126.428 in 2008, terwijl het spel de 19e best verkopende game was in zijn debuutmaand in Amerika (oef).
In Europa speelde in die tijd daarnaast nog een ander probleem: piraterij. De Nintendo DS was relatief makkelijk te hacken, waardoor R4-kaartjes en andere emulatiesoftware hier zeer populair waren (met name in Nederland). Dit had als gevolg dat veel kleinere games hier beneden verwachting verkochten – en het klinkt logisch dat Nintendo of Europe dan niet de kosten voor lokalisatie naar het Spaans, Duits en Frans wil aangaan.
Voor een game als Xenoblade Chronicles, die zo ambitieus was dat zelfs westerse websites en magazines er pagina’s vol schreven, gold dit probleem niet. Daarnaast kwam die uit op de (minder hackbare) Wii.
Met de release van die Nintendo Switch Online + Uitbreidingspakket-delen, kunnen wij Europeanen eindelijk ook ervaren hoe die serie is. In de originele Japanse taal, dat dan weer wel. Al is dat stiekem ook hoe de makers het écht bedoeld hebben.
Heb jij The Legendary Starfy al gespeeld? Vind je dat wij Europeanen toch wat gemist hebben? Laat het weten in de reacties!
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!