Super Mario World: na dertig jaar nog altijd een tijdloos meesterwerk

Vandaag, precies dertig jaar geleden, verscheen de Super Nintendo in Europa. Na het enorme succes van Super Mario Bros. 3 was de Mario-gekte, die half jaren tachtig begon, nu echt op zijn hoogtepunt. Mario was bij vrijwel iedereen, jong én oud, wel bekend. Zijn sterstatus deed weinig meer onder voor die van bijvoorbeeld Mickey Mouse of Michael Jackson. Hij was dan ook een onmisbaar icoon bij de promotie voor de Super Nintendo, die samen met Super Mario World lanceerde. Het is nog steeds één van mijn favoriete games aller tijden, die ik nog met regelmaat speel en waar ik met enorm veel plezier op terugkijk.

De geschiedenis herhaalde zich omdat lokalisatie in Europa wederom langer op zich liet wachten. Waar de Super Nintendo in Japan al sinds 1990 verkrijgbaar was en in Amerika een jaar later, kregen we hem in Europa pas op 11 april 1992. Vandaag is het dertig jaar geleden dat dit populaire systeem verscheen, waar velen nog steeds geweldige herinneringen aan hebben. De NES was toen nog best populair, maar vanaf begin jaren ‘90 werd 16-bit super power een vereiste! De Super Nintendo was al later dan SEGA’s Mega Drive, die vooral in Amerika en Europa behoorlijk terrein won. Tijd voor Nintendo’s inhaalslag en wie kon daarvoor zorgen?

Nintendo: Now You’re Playing with Power!! Super Power!!

Mario was dus weer stijlvol verlaat in Nederland, maar eigenlijk hoefden we niet eens zolang te wachten. Super Mario Bros. 3 kwam het jaar daarvoor uit en gaf al een eerste indruk van wat je kon verwachten. Fans keken enthousiast uit naar Mario’s volgende grote avontuur. Voorgaande delen waren een steeds groter kassucces, dus waren de verwachtingen rondom Super Mario World enorm hoog. Nintendo zag dit zelf ook, dus werd Super Mario World aanvankelijk bij het systeem geleverd. De Mario-gekte was nog lang niet over en werd nu direct ingezet om de Super Nintendo onmiddellijk op de kaart te zetten. Veel fans verkochten hun NES-verzameling om van dat geld de Super Nintendo te halen. Zelf vond ik dat zonde, aangezien je jouw favoriete NES-games dan niet meer kon spelen. Een nieuw tijdperk was echter begonnen voor Nintendo en velen wilden dit supersysteem zo snel mogelijk in huis halen.

Eerste kennismaking

Eigenlijk kwam ik nooit bij de lokale elektronicazaak. Als kind heb je nu eenmaal weinig met nieuwe wasmachines, stofzuigers of koelkasten. Normaal gesproken hadden ze daar geen videogames, maar toen mijn vader er een keer moest zijn werd ik verrast. Ze hadden een showmodel van de onlangs uitgebrachte Super Nintendo mét Super Mario World! De eerste keer dat ik daarop speelde was magisch, zoals dat bij de eerste drie Super Mario Bros.-games ook was! Meer kleuren, aanstekelijke muziek en zoveel knopjes op de controller! Ik kwam niet ver, maar ben nog een paar keer terug geweest naar die winkel, totdat de Super Nintendo daar een paar weken later helaas weer was verdwenen. Het enthousiasme was echter gewekt. Aanvankelijk mocht ik de Super Nintendo van mijn ouders niet halen. Wij hadden immers al een NES. Het duurde nog tot 1994 voordat ik van mijn spaargeld, samen met mijn broer, alsnog die felbegeerde Super Nintendo kon kopen. Uiteraard gingen we meteen met Super Mario World aan de slag!

Veelgelezen pagina’s uit het vierde Club Nintendo Magazine uit 1992.

Super Mario World was het eerste paradepaardje van de Super Nintendo en gaf tegelijk een goede impressie van de mogelijkheden. Het nam de opzet van Super Mario Bros. 3 en zette dit concept succesvol verder voort. De technische vooruitgang zorgde wederom voor een aantal belangrijke veranderingen, die we deels nog steeds in 2D Mario-games tegenkomen.

De evolutie van Mario’s wereld

Achteraf weten we dat de Super Nintendo nog veel mooiere graphics kan produceren, maar destijds was het een flinke stap voorwaarts. Leegte maakte plaats voor grote bergen, bossen, wolkenluchten en andere typerende landschappen. Voor- en achtergrond bewogen los van elkaar, wat meer diepte creëerde. Daarnaast waren er allerlei Mode 7-effecten toegevoegd, zoals in- en uitzoomen, een schijnwerper in het donker, rotaties en meer. Je keek je ogen uit als je eigenlijk de NES gewend was. Een goed voorteken van wat de Super Nintendo te bieden had!

Super Mario Bros. 3 introduceerde al de wereldkaarten, maar in Super Mario World werd dit meer één gehele wereld waar je doorheen liep. De landkaart veranderde naarmate je verder kwam en was daarmee een stuk gevarieerder en levendiger. Een level was niet meteen klaar omdat je het had uitgespeeld. Rood gekleurde levels hadden nog wat geheimen om te ontdekken. Anders dan bij zijn voorgangers kon je levels nu zo vaak doorspelen als je wilde. Daardoor kon je ze uitgebreid verkennen, op zoek naar geheime uitgangen, sleutels en sleutelgaten. Het opende doorgangen naar nieuwe gebieden, waarvan je vaak eerder niet kon zien dat ze er waren.

In tijdschriften werd volop met Super Mario World geadverteerd om de Super Nintendo te promoten.

Een andere doorslaggevende vernieuwing was de save-functie. Op de NES begon ik relatief vaak met een spel terwijl ik wist dat er te weinig tijd was om het uit te spelen. Je begon altijd in level 1-1 en vooral zonder Warp Zones kon je heel wat uurtjes bezig zijn. In Super Mario World kun je jouw voortgang opslaan na ieder uitgespeeld kasteel of spookhuis. Dat verminderde de voortdurende herhaling van levels enorm en je kon doorspelen waar je gebleven was. In 2022 is het haast ondenkbaar dat zo’n belangrijke functie voorheen ontbrak, al wisten we toen niet beter. Je speelde de games toch wel. Zo tof zijn ze!

Yoshi

Super Mario World gaf een nieuwe draai aan eerdere concepten, wat het spel een eigen stijl en gezicht gaf. Dat zie je ook terug in de vijanden die je tegenkomt. Genoeg nieuwe tegenstanders, maar ook vertrouwde figuren werden vernieuwd. Zo gingen Koopa Troopa’s voor het eerst op hun achterpoten lopen, mét laarzen aan. Goomba’s waren niet langer het zwakst en konden weggegooid worden. Chargin’ Chucks, Magikoopa’s, Wigglers en Monty Moles maakten hun debuut. Veel dinosaurus-achtige monsters zoals Rex, Reznor, Dino Rhino en Blargg deden hun intrede. Het avontuur speelde zich niet voor niets af in Dinosaur Land.

Eén van de belangrijkste toevoegingen in Super Mario World was dan ook Yoshi. Shigeru Miyamoto speelde al lange tijd met het idee om Mario ergens op te laten rijden. Aanvankelijk werd gedacht aan een paard, maar dit bleek nogal complex, zeker voor op de NES. Om het haalbaarder te maken werd dit idee bewaard voor Super Mario World. Een dinosaurus was stukken origineler en er hoefden minder benen geanimeerd te worden. Een lange plakkerige tong om vijanden op te slokken werd nu een typerende en geloofwaardige toevoeging. Daarmee kreeg Yoshi zijn eigen unieke vaardigheden die bijdroegen aan Mario’s eigen krachten. Het valt te betwijfelen of met een paard hetzelfde resultaat was bereikt, al kwam dit in latere Zelda-titels dan weer prima uit de verf.

Yoshi’s veelzijdigheid voegde veel nieuwe elementen aan de gameplay toe.

Yoshi was vrijwel meteen een geliefd personage en aanvankelijk zowat populairder dan Mario! Er volgden kort na Super Mario World meerdere spellen die daarop inspeelden. Puzzel-games als Mario & Yoshi en Yoshi’s Cookie gaven hem de titelrol, al was zijn aanwezigheid hier niet eens zo onmisbaar. Dat geldt ook voor Yoshi’s Safari, een schietspel waarin je vijanden beschoot vanaf Yoshi’s rug, met de Super Scope. Zijn unieke eigenschappen werden er nauwelijks in benut. Eén ding was echter wél overduidelijk: Yoshi was gemaakt om te blijven! Het ware vervolg, Super Mario World 2: Yoshi’s Island (1995), gaf hem zelfs de hoofdrol. Terwijl Mario als krijsende baby een bijrol vertolkte, begon voor Yoshi zijn eigen serie mét meerdere vervolgen en spin-off titels! Mario stond zelf een jaar later weer in de schijnwerpers, toen Super Mario 64 uitkwam in Japan.

Van de Mushroom World naar Dinosaur Land

Dinosaur Land is een groot gebied, opgebouwd uit zeven werelden. Deze worden bewaakt door de Koopalings, die ieder één van Yoshi’s vrienden hebben ontvoerd in een ei. Tijd om ze te redden en vervolgens de prinses terug te halen, nu ze weer door Bowser is ontvoerd. Voor wie goed zoekt zijn er ook nog twee geheime werelden te ontdekken. De werelden zijn verdeeld over meer dan 70 levels, met 96 uitgangen om het spel écht volledig uit te spelen. Dat zijn minder levels dan bij Super Mario Bros. 3, maar omdat ze vaker bezocht en verkend moeten worden, valt dit uiteindelijk nauwelijks op.

Er waren ook minder items dan in het vorige deel, al waren dat er in Super Mario Bros. 3 ook wel erg veel. De Cape-veer was nu het belangrijkste voorwerp, waarmee Mario en Luigi konden vliegen. Dit is wat lastiger onder controle te krijgen dan in het derde deel. Werkt op zich nog steeds best goed, maar is wat minder precies. De hele lijst aan meeneembare items heeft plaatsgemaakt voor slechts één voorwerp dat je bij je kunt dragen. Mogelijk was het spel anders te makkelijk geworden, samen met de save-functie én de Star Road. Toch miste ik die waslijst aan items wel een beetje, maar we hebben hem nooit meer teruggezien.

Mario en Yoshi trotseren een enorme Banzai Bill!

Waar eerdere Mario-games een Warp Zone hadden, heeft Super Mario World de Star Road. Je kunt je hiermee snel naar verschillende plaatsen op de kaart verplaatsen, al zijn er ook een vijftal levels om uit te spelen. In combinatie met de save-functie vond ik de achterdeur van Bowser’s kasteel zo wel erg makkelijk te bereiken. Na een week dacht ik al klaar te zijn met het spel. De moeilijkheidsgraad leek hierdoor wat onderuit gehaald te worden, al realiseerde ik mij pas later dat het spel pas echt compleet is, als je alle uitgangen had gevonden.

Daarvoor was er nóg een geheime wereld: de Special Zone. Hier zijn nog acht extra moeilijke levels te vinden, allemaal vernoemd naar destijds coole jaren ‘90-kreten. Leuk detail: wacht een poosje op deze wereldkaart en je hoort de originele Mario-muziek. Ja, deze wereld zette de moeilijkheidsgraad wel weer recht. Een beproeving, maar als je dan écht alles had ontdekt, kreeg je het ware einde: vervolg je spel en het kleurenpallet en uiterlijk sloegen volledig op hol!

Duw Iggy van het kantelende eiland om naar wereld 2 te kunnen.

Game Over! En nu?

Met het verschijnen van de Super Nintendo laaide de hele discussie pas echt op: SEGA of Nintendo? Mario of Sonic? Zonder Super Mario World had de Super Nintendo veel minder impact kunnen maken. Al meteen was duidelijk dat Nintendo weer iets heel speciaals had ontwikkeld, waar je het systeem voor moest halen. Met de aanschaf was ik zelf dan wat later, maar vanaf het eerste moment dat ik Super Mario World speelde in 1992, wist ik dat dit wederom een geweldige titel vol Nintendo-magie is. Super Mario World blijft één van de beste videogames ooit gemaakt! Daar kan geen blauwe egel tegenop, wat mij betreft!

Super Mario World of Super Mario Bros. 3? Lastige keuze, want het zijn beide tijdloze klassiekers, die een grote invloed op de ontwikkeling van videogames en de Mario-serie hebben gehad. Mijn voorkeur ligt nét wat meer bij het derde deel, maar Super Mario World staat op vrijwel dezelfde hoogte. Ook deze game heb ik talloze keren uitgespeeld én compleet gemaakt. Staat nu nog steeds garant voor uren plezier, zoals in de afgelopen dertig jaar. Hoewel het spel intussen nog maar weinig geheimen bevat voor mij, blijf ik ook deze game regelmatig spelen! Kan blind worden aanbevolen als een stukje onmisbare videogame-geschiedenis. Dertig jaar? Voor altijd een meesterwerk!

Like dit bericht:

Over Martijn

Martijn is verslingerd aan Nintendo-games sinds de NES. Al zijn systemen staan nog steeds aangesloten, om nog met regelmaat op te spelen. Zijn favoriete games hebben meestal een enigszins retro of nostalgische achtergrond en bevatten vaak sporen van eerdere klassiekers. Soms gaan ze als serie helemaal terug tot de jaren ’80 en ’90. Binnen genres ligt zijn voorkeur vooral bij 2D- en 3D-platformers, adventures en soms een RPG. Daarnaast tekent hij graag, zowel als hobby als professioneel.

Lees meer over Martijn

Recente artikelen

Wat speel je dit koningsweekend? [27 april]

0

Special Wat speel je dit koningsweekend? [27 april]

27-04-2024

1

Erik

.Hack//G.U. Last Recode

2

Review .Hack//G.U. Last Recode

12-04-2022

9

Dreon

Capcom Fighting Collection krijgt nieuwe trailer

0

Media Capcom Fighting Collection krijgt nieuwe trailer

11-04-2022

2

Robin

Discussieer met ons mee! 10

Fl@ppy

12 apr 22 om 06:17

#4454‍

2786 XP | 539 comments

Als jij de NES bewust hebt meegemaakt nader je de 40 of niet? Ben zelf 34 en kreeg de SNES voor mijn 6e verjaardag met DKC. Pas jaren later Mario World van een klasgenoot over gekocht voor 25 gulden. Hij had toen net de playstation. Mijn broertje vond Mario World leuker dan ik, dus heb vooral meegekeken hoe we alle geheimen samen ontdekten.

 

Martijn

13 apr 22 om 18:37

#4493‍

3555 XP | 413 comments

Ja, dat klopt! Ben nu 39 jaar. Mag verder de pret niet drukken, want het zijn nog steeds toffe spellen. Had mijn NES vanaf omstreeks 1990, dus zelf begonnen met de Super Mario Bros./Duck Hunt-cartridge.

Toch leuk, al die herinneringen. Toen wij thuis de Super Nintendo kochten was het ongeveer 1994, dus volgde Donkey Kong Country ook redelijk snel in mijn collectie. Die heb ik ook oneindig veel gespeeld, net als het tweede deel. Mooie eerste game ook, Donkey Kong Country! Mooi verjaardagscadeau, een Super Nintendo! Later zaten er inderdaad ook andere games bij het systeem dan Super Mario World.

Yosher

12 apr 22 om 12:25

#4459‍

5886 XP | 1090 comments

Leuk stukje Martijn! Mooie ode aan één van de beste game aller tijden en de introductie van mijn persoonlijk favoriete personage. 

Kijk ook echt altijd graag terug naar de tijd dat ik deze game voor het eerst speelde, echt een super toffe game en ik speel hem ook nog steeds met veel plezier, al kan ik het spel inmiddels wel dromen. 

Wie had toendertijd gedacht dat Yoshi zo populair zou zijn dat hij zelfs zijn volledig eigen serie zou krijgen. 

Martijn

13 apr 22 om 18:46

#4495‍

3555 XP | 413 comments

Dank je, Yosher! Haha, zo'n grote Yoshi-fanaat! Dacht al dat je dat gedeelte over Yoshi vast wel kon waarderen. Blijft een toffe game.

CoeXisT

13 apr 22 om 10:00

#4476‍

437 XP | 72 comments

Leuk geschreven inderdaad!

Ik weet nog goed de hype rond deze game. Overal was het Super Mario Mania begin jaren '90. Op Telekids, in speelgoed winkels, basisscholen. Zelfs 2 speelfims kwamen uit. Super Mario Bros. en The Wizard. Beiden belachelijk slecht.

Zelf speelde ik de game pas ergens in 1994, heel wat uurtjes gemaakt tot diep in de nacht. 

Toch was ik zelf meer van de Donkey Kong Country. De graphics en de moeilijkheidsgraad deden mij toen stijl achter over slaan.

Mooie tijden om op te groeien als gamer.

Martijn

13 apr 22 om 18:58

#4496‍

3555 XP | 413 comments

Bedankt CoeXist! Vooral in het begin was Super Mario World Nintendo's voornaamste game om de Super Nintendo te promoten. Kan me dat ook nog herinneren, toen je het systeem mét spel kon winnen bij Telekids. Er was zelfs een Telekids Roadshow, die ook mede mogelijk gemaakt werd door Nintendo.

Was ook het mooiste wat er was: geen verplichtingen hebben en die games gewoon dag en nacht kunnen spelen. De Donkey Kong Country-games hadden dat inderdaad ook. In die tijd was Donkey Kong Country zijn tijd ver vooruit. Maakte de jaren 90 wel speciaal, op gebied van gaming.

Die Nintendo-speelfilms waren inderdaad niet zo'n succes. Mag hopen dat die Super Mario-animatiefilm, die eind 2022 komt, wat beter uit de verf komt.

 

Icelos

13 apr 22 om 14:16

#4485‍

2611 XP | 236 comments

Super tof ook al die scans in het artikel! Vind persoonlijk SMW niet echt baanbrekend als je het vergelijkt met SMW2  Yoshi's Island (wat in Japan niet eens de ondertitel SMW heeft gekregen) of DKC 2 / 3. De 'vanille' game is dan ook echt te saai om nog te spelen, alleen de oneindige hacks / roms zijn geweldig.

Martijn

13 apr 22 om 19:09

#4497‍

3555 XP | 413 comments

Die oude tijdschriften blijven zwaar nostalgisch! Nog steeds leuk om in te bladeren.

Je kunt altijd zo je favoriete en minder favoriete games hebben, he Mink. Ik vond Super Mario World echt wel tof, al heb ik die mogelijk ook wat teveel gespeeld. Overigens ook teveel gespeeld om hem niet leuk te vinden, met al die herinneringen. Persoonlijk blijft Super Mario Bros. 3 mijn grootste favoriet, qua 2D Mario-games.

Yoshi's Island speelde ik zelf pas vele jaren later. Toen die uitkwam waren er vele games die nu klassiekers zijn. Kon ze helaas niet allemaal kopen, al heb ik veel games later wel ingehaald. Yoshi's Island blijft ook geweldig! De Donkey Kong Country-games ook!

Ik hou zelf niet zo van hacks en aangepaste games, maar eigenlijk: daar hebben we de Super Mario Maker-games voor, toch?  

CoeXisT

13 apr 22 om 22:27

#4502‍

437 XP | 72 comments

Jaaa!! Die game magazines uit de 90's waren echt zo tof! Je haalde echt het game nieuws daar uit in een pre-internet era.

Misschien wil een N1-UP redacteur daar eens een item over maken?

Vooral de Power Unlimited was mijn holy games bijbel. Toegegeven, je kreeg een paddo-trip als je de reviews las zo'n broddelwerk was het. Alsof het inelkaar was geflanst door een zwakzinnige op de sociale werkplaats. Maar het ademde de 90's.

De Console Wars, het World Wide Web, de eerste E3 in 1995, de opkomst van de 32-Bit game consoles, de tekeningen en lezersbrieven in de "Yo, Post" en niet te vergeten een magere 6 voor Super Mario Kart (SNES). Ik verslond het maandelijks in de Power Unlimited. Ik had zelfs de PU agenda… slechte keuze want ik stond direct bekend als nerd in mijn klas.Terwijl het tegenwoordig cool is om te gamen was dat in de begin jaren '90 nog niet het geval.

Ik heb al jaren geen PU abonnement meer. En met mijn 40+ pas ik niet meer bij de doelgroep en hun onderbroeken humor.Sommige redacteuren begonnen ook iets te veel in hun zelf te geloven waarbij zichzelf een soort sterrenstatus gingen aan meten. Dat sloeg bij mij de plank wel een beetje mis.

Maar heel soms, heel soms, als ik ergens in een kiosk op een trein station of Schiphol sta koop ik een los PU magazine. In minder dan een half uur blader ik er doorheen om hem vervolgens ergens op een stoel in de trein of op het vliegveld achter te laten voor de volgende lezer.

Het waren mooie tijden van vergane glorie.

Martijn

14 apr 22 om 12:51

#4518‍

3555 XP | 413 comments

Dat was in de jaren '90 nog de voornaamste manier om informatie over games te krijgen ja. Toen was er nog geen internet om je favoriete games op te zoeken of reviews te checken. Ooit had je ook wat videogame-georiënteerde televisieprogramma's, al hadden die nooit een erg lang leven. Denk bijvoorbeeld aan Power Play (met Martijn Krabbé) of GameForce One (met Esther Duller of Cindy Pielstroom), later Gammo. Verder vooral veel folders en reclamedrukwerk toen.

Die bladen zijn nu zwaar nostalgisch, als je die tijdschriften nu terugziet. Was zelf lid van Club Nintendo Magazine, daarna Club Nintendo Extra, vervolgens CNE. Die heb ik allemaal nog bewaard. Ben ook 13 jaar lid geweest van Power Unlimited, maar op den duur ging het mij iets teveel over de redactie en welke games zij het leukst vonden. Toen ben ik gestopt hem te lezen, beetje op dezelfde manier die jij hier beschrijft. Was de doelgroep mogelijk ook uitgegroeid. Overigens is Jurjen Tiersma met schrijven begonnen bij de Club Nintendo-bladen, dus die kwam ik later in de PU ineens weer tegen.