Retro-review: WarioWare, Inc. Minigame Mania

  • Special

  • 23 mei 23 om 14:15

  • Erik

  • 8

Nintendo Switch Online geeft ons de mogelijkheid met één klik een heleboel spellen uit de oude doos te spelen. Maar hoe weerhouden deze zich anno nu? In deze rubriek neemt N1-UP je mee naar pareltjes van weleer én of ze het waard zijn om tegenwoordig te spelen. Welkom bij de retro-review van WarioWare, Inc.: Minigame Mania voor de Game Boy Advance.

Toen WarioWare, Inc.: Minigame Mania in 2003 uitkwam, was het redelijk revolutionair. Het was druk, chaotisch en onvoorspelbaar. Het liet je minispelletjes spelen à lá la Mario Party, maar dan op sneltreinniveau. De spelletjes duren maar een paar seconden, en het was aan jou om met een korte prompt als ‘Jump’ of ‘Sniff’ vliegensvlug uit te vogelen hoe je ‘m moest voltooien. Het vergde veel van je reactievermogen en denkkracht. Want zelfs als je wist hoe je een snotdruppel binnen moest houden, lukte het niet altijd.

Het concept werd algauw populair, en het duurde niet lang of Wario was onlosmakelijk verbonden met zijn microspelletjes. Vervolgen kregen allemaal hun eigen grimmick: zo draaide WarioWare: Touched! helemaal om het aanraakscherm van de Nintendo DS en had elk personage in het recente Get It Together zijn of haar eigen besturing.

Het levelscherm in Minigame Mania. Aan de zijkant zie je bonusspelletjes, die soms ook met zijn tweeën te spelen zijn.

Microspelletjes in de dop

Wat dat betreft is Minigame Mania uit 2003 redelijk ingetogen. Zelfs de populaire term ‘Microgame’ was nog niet tot bloei gekomen. Na een korte intro kom je bij een groot menuscherm a.k.a. levelkaart. Hier is nog maar één vakje ingekleurd: de introductie. Hier moet je proberen tien minispelletjes achter elkaar te halen, zonder al je levens kwijt te raken. Gameplay hierbij is gebaseerd op de knoppen van de Game Boy Advance en om ze te halen gebruik je vaak enkel de vierpuntstoets en de A-knop. Zo moet je een de bekende NES-mascotte R.O.B. op het juiste moment een draaiende schijf laten stoppen of spring je als Wario op het juiste moment over een worstenauto.

Speel je de game voor het eerst, dan voltooi je de spelletjes best paniekerig. “Wat wil de game nu precies van mij? Oh shit, de tijdsmeter is al bijna op…” Druk je alvast als een bezetene op alle knoppen, terwijl je eigenlijk moet wachten tot nét dat juiste moment. Maar dit is helemaal niet erg: lekker vallen en opstaan is het devies van de game. Wat ook deze eerste versie uitstekend bewerkstelligt, is dat het je ongelofelijk gefocust houdt.

En die focus wordt alleen maar belangrijker, want hoe verder je komt – hoe moeilijker de spelletjes worden. Ook diegene die je eerder al eens gespeeld hebt. Die worstenauto? Die springt misschien nu zélf over Wario heen (waardoor je juist helemaal niets moet doen) of houdt stiekem even in voordat ‘ie snelheid maakt. Het leuke is echter ook dat jij zelf er ook steeds beter wordt, waardoor je steeds gerichter, geconcentreerder gaat spelen. Waar je eerst tien spelletjes met veel pijn en moeite achter elkaar haalde, worden dat er misschien nu wel twintig, dertig of zelfs meer. Wie weet dat je zelfs een speciaal baaslevel mag doen.

Eén korte prompt legt uit wat de bedoeling is.

Op Goomba’s springen

Net als in latere WarioWare-spellen, zijn ook hier verschillende categorieën. Zo kan er bij Wario van alles gebeuren, maar wordt bij iemand anders juist vooral denkkracht en geduld op de proef gesteld. De populaire 9-Volt laat je juist iconische momenten uit games naspelen. Zo spring je als Mario op een Goomba of schiet je een eindbaas kapot als Samus. Deze microspelletjes zijn vaak ook het pittigst, want hierbij breekt de game soms met de besturing die je gewend bent. Toch was ik als verwende gamer anno nu wel een beetje teleurgesteld in de variatie; dezelfde games komen wel heel vaak voorbij. In een bepaald “level” is dat misschien niet heel erg, want dan leer je er spelenderwijs beter in worden, maar het was wel leuk geweest als er nét iets meer nieuwe spelletjes in geïntroduceerd werden.

Microgames zijn ook goed verstopt: sommige kom je pas tegen als je eerst de game hebt uitgespeeld. En hier komt nog een klein minpuntje bij kijken: als je vingervlugheid een beetje op orde is, ben je in een uurtje of twee, drie bij dit einde. Gelukkig zijn er daarna nog allerlei gekke spelletjes en high scores om te trotseren. Want een echte purist gaat natuurlijk door en door. En door en door. Het is goed te begrijpen waarom men in 2003 zo in de ban was van WarioWare.

Elk personage in de game kent zijn eigen achtergrondverhaal.

Conclusie

Er zijn maar weinig spellen die je zo geconcentreerd laten spelen als WarioWare: Minigame Mania. Een aflopende timer, de onvoorspelbaarheid, de snelheid en de drang om voor een zo’n hoog mogelijke score te gaan… Hoewel dit prille begin snel voorbij is en weinig variatie kent, speelt het nog altijd fantastisch. Heb je WarioWare nog nooit aangeraakt? Dan is dit ook anno nu een geweldig instappunt!

4/5

Deze retro-review verscheen tijdens het twintigjarige bestaan van WarioWare Inc. Minigame Mania voor de Game Boy Advance. Het origineel kwam uit op 23 mei 2003. Laat ons gerust weten wat je van dit type review vindt en of je er meer wilt zien!

Like dit bericht:

Over Erik

Erik is onze hoofdredacteur. Sinds 2010 schrijft hij over videospelletjes, en hij doet dit al meer dan tien jaar voor N1-UP. Pokémon Yellow was de reden dat hij verslingerd raakte aan games - en die droom om Pokémon Meester te worden, ebde nooit meer weg. Erik krijgt nog steeds kippenvel als hij aan die E3 2016-trailer van The Legend of Zelda: Breath of the Wild denkt.

Lees meer over Erik

Recente artikelen

Earthbound-bedenker: “Praat met Nintendo over lokalisatie Mother 3, niet met mij”

0

Nieuws Earthbound-bedenker: "Praat met Nintendo over lokalisatie Mother 3, niet met mij"

23-02-2024

1

Dennis

Nintendo 3DS ontvangt systeemupdate 11.17.0-50; meer stabiliteit

2

Nieuws Nintendo 3DS ontvangt systeemupdate 11.17.0-50; meer stabiliteit

23-05-2023

2

Thijmen

Puzzle Bobble Everybubble! – Alle ballen verzamelen!

0

Review Puzzle Bobble Everybubble! - Alle ballen verzamelen!

23-05-2023

6

Jeroen

Discussieer met ons mee! 8

Paul

23 mei 23 om 15:12

#10009‍

3780 XP | 656 comments

Leuke insteek, zo'n retro review. Er zijn genoeg retro games waarvan ik niet weet of ze de moeite waard zijn, en dit helpt toch wel met een keuze maken. 

Erik

25 mei 23 om 08:57

#10022‍

4592 XP | 335 comments

Thanks, Paul. Ja, dit was ook de reden dat we hiermee wilden starten.

Theun

24 mei 23 om 11:36

#10015‍

611 XP | 114 comments

  • Altijd leuk zon retro review. Misschien extra leuk als ze aansluiten op iets actueels van de site zelf? Denk aan de proeverij: Begin van de maand is de start, halverwege de retro-review en eind van de maand de mening van de community.
  • Ik heb gehoord dat Mitch bezig is met een Arcade Hall event voor de community op discord. Wellicht dat dit een tof idee is om af te wisselen met de proeverij? (Om de maand?)
  • Ook hier kun je dan doen: Begin van de maand een start-artikel, halverwege een retro-review en op 't einde de highscores.
  • Nouja, hoe je het ook indeelt -zelfs als het niks met de proeverij of arcade hall te maken heeft- dan is zoiets altijd leuk natuurlijk.
  • Alleen de score op het einde kan wat mij part weg. Dat voegt weinig toe. Ik zou eerder willen weten voor wie de game nog speelbaar is in 2023.
  • Dan denk ik aan 3 categoriën:
  • 1. Game is nog steeds fun! (Zoals bijv. Super Mario Bros. 3)  --> Speelbaar voor iedereen
  • 2. Game is leuk, maar verouderd. (Zoals bijv. de originele The Legend of Zelda)  --> Speelbaar voor mensen die een beetje ervaring hebben met retro games
  • 3. Deze game heeft z'n beste tijd gehad.  (Zoals bijv. de originele Metroid) ---> Speelbaar voor retro puristen
  • Misschien niet letterlijk zo, maar dan krijg je meer een reëel beeld van een retro-game. Een game als Metroid 1 is bijvoorbeeld niet goed speelbaar meer in 2023, maar om de game dan een 1 of 2 te geven is ook krom. Dan is een beoordeling in de trend van 'Klassieker, maar heeft z'n beste tijd gehad' een stuk duidelijker dan een cijfer.
Erik

25 mei 23 om 08:56

#10021‍

4592 XP | 335 comments

Bedankt voor je uitgebreide reactie, Theun. Leuke ideeën!

1. Zo wordt de Gameproeverij wel wat arbeidsintensiever, wellicht valt daar wel iets op te verzinnen. Je kunt zelfs jullie mening tijdens de Gameproeverij verwerken in de review of iets dergelijks. 2. Wat betreft je cijfer: ik snap waar je wegkomt - daarom was ik sowieso al afgestapt van een 'gewone score'.

Ik neem je punten iig mee om intern te bespreken binnenkort.

Theun

26 mei 23 om 14:16

#10032‍

611 XP | 114 comments

Ja, het moet niet arbeidsintensiever worden. Ik zou eerder denken aan: deze game is gekozen. En als iemand van de crew dan een leuk stukje erover wilt schrijven (omdat 't toevallig z'n favoriete game is ofzo) dan mag dat. Of zet de leden eens aan 't werk

Misschien is het wel beter om het niet te linken. Maar de proeverij voelt sowieso als iets waar lekker mee ge-experimenteert kan worden, dus wellicht dat je eens wat kunt proberen. (Immers is het hoofddoel dat crew+leden een retro game gezamenlijk spelen, alle toeters en bellen eromheen zijn bijzaak inderdaad.)

 

Ik denk dat de beste tip hier is: doe vooral wat jullie zelf leuk vinden

Theun

26 mei 23 om 14:19

#10033‍

611 XP | 114 comments

Wat betreft het cijfer. Ik zie dat je een ander systeem gebruikt, maar eerlijk: wat betekent een 4/5 hier nou?

Je boodschap is helder in de conclusie. Dat cijfer is hier niet nodig.

Zool

24 mei 23 om 19:04

#10018‍

1822 XP | 342 comments

Heerlijke game; misschien wel in mijn top10 beste games ooit. Speelt zo lekker weg. Voor even of ook uren achter elkaar.

Erik

25 mei 23 om 08:58

#10023‍

4592 XP | 335 comments

Hij is ook nog altijd heel tof, Zool.