Kirby & the Amazing Mirror verscheen al weer flink wat jaartjes terug voor de Game Boy Advance. Zelf was ik toen nog behoorlijk jong en wanneer ik het spel precies in handen kreeg, kan ik niet met zekerheid zeggen. Ongetwijfeld pas enige tijd na de verschijningsdatum. Zeker is wel dat ik dit spel heb omarmd als mijn favoriete Game Boy Advance-titel, en gedurende de jaren heb ik hem dan ook meerdere malen doorgespeeld. Dit spel introduceerde Kirby en zijn speciale krachten aan mij en achteraf bezien blijkt dit pareltje toch ook wel een beetje een vreemde eend in de bijt, met een minder lineaire wereld.
Mirror World
Kirby bevindt zich als gewoonlijk in Dream Land. Deze vredige wereld raakt verdorven door een duistere kracht uit de Mirror World, een parallel universum. Terwijl de befaamde Meta Knight deze wereld betreedt om het kwaad te stoppen, verschijnt een kwaadaardige kopie van hem, Dark Meta Knight, voor Kirby en hakt hem in stukjes. Deze gebeurtenis leidt ertoe dat er niet één, maar vier Kirby’s zijn. In een achtervolging van Dark Meta Knight reizen de vier af naar de Mirror World, waar de echte Meta Knight in de centrale spiegel wordt weggestopt. Wanneer de spiegel in acht stukken splitst geeft het spel een duidelijke taak. Uitgerust met een mobiele telefoon om de hulp in te roepen van de andere drie Kirby’s, en zijn iconische vaardigheid om vijanden op te zuigen en hun krachten te extraheren, moet Kirby de Mirror World afspeuren op zoek naar de acht scherven om de Mirror World én Dream Land te redden.
Een doolhof vol spiegels
Spiegels vormen vervolgens de rode draad en verbindende factor in Kirby & the Amazing Mirror. Je bevindt je namelijk in een semi-open wereld met een grote verscheidenheid aan gebieden die verbonden zijn via spiegels. Het spel doet hiermee iets unieks voor de serie, wat dit uitstapje van onze roze vriend toch wel een beetje bijzonder maakt. Je bevindt je in een heus doolhof van gebieden, en je mag – tot op zekere hoogte – zelf bepalen waar jij als eerste heen gaat en in welke volgorde je de scherven verkrijgt. Hiermee laat het spel de lineaire opzet van de serie los. Eerdere Kirby-games bevatten dit element niet en ook na Kirby & the Amazing Mirror bevat geen spel in de serie een vergelijkbare openheid van de wereld.
In de verbonden wereld doen zich regelmatig situaties voor waarin je kopieervaardigheden uit andere gebieden kan gebruiken om nieuwe, eerder verborgen spiegels te ontdekken, wat echt de kracht van dit spel laat zien. Waar de lineaire opzet van andere Kirby-spellen enigszins beperkt met welke kopieervaardigheden je een gebied kunt betreden, krijg je de volledige vrijheid in de Mirror World. Dit staat een hoop keuzevrijheid en mogelijkheden toe; je kunt immers niet alleen helemaal zelf weten in welke volgorde je de werelden doorloopt, maar ook met welke kopieervaardigheden je de wereld verkent. Kirby & the Amazing Mirror doet hier nog een schepje bovenop door op een bepaald moment een hal te introduceren waar je uit alle vaardigheden kan kiezen. Of nou ja, bijna allemaal: de Master-vaardigheid en de zeldzame UFO tref je hier niet aan. Ik weet nog goed hoe ik die UFO heb achterna gezeten om ook zijn bijzonder krachten aan het werk te zien. Hoe tof was het niet om met al die verschillende krachten aan de slag te gaan in die mooie wereld?
Mini games
Wat me ook nog goed in het geheugen staat, zijn de mini games die je kon spelen buiten het hoofdspel om. Het was best vermakelijk om een krachtmeting aan te gaan in Crackity Hack, of te surfen op de golven in Wave Ride. Naar mijn mening verbleken deze twee spelletjes echter bij Speed Eaters. Jij en drie andere Kirby’s zitten aan tafel en krijgen appels geserveerd. Zodra het deksel wordt opgelicht, moet je zo snel mogelijk die appels in handen krijgen (nou ja, in je maag). Wees echter ook niet te vlug, want op de schaal tref je mogelijk een bom.
Kopieervaardigheden en vermakelijke platformactie, dat is de kern van Kirby. Afgezien van spin-offs en Kirby’s Dream Land, dat al in 1992 het levenslicht zag, geldt dit voor al Kirby’s avonturen. Kirby & the Amazing Mirror was hierin geen uitzondering en dankzij dit spel kwam ik voor het eerst in aanraking met dit briljante gamemechanisme. Vandaag de dag zijn Kirby’s vaardigheden nog even belangrijk als altijd, zoals Kirby Star Allies duidelijk illustreert. Hoewel de doolhofachtige wereld van Kirby & the Amazing Mirror vooralsnog het enige uitstapje naar dit leuke concept is, ben ik blij te zien dat Kirby steeds weer nieuwe avonturen beleeft met tal van kopieervaardigheden om mee aan de slag te gaan, want daar gaat het uiteindelijk om.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!